  • 101. Data: 2019-07-17 22:04:31
    Temat: Re: "Ogrzewanie" wody w basenie
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Bogusz napisał:

    > Dopiero co ktoś pisał o robieniu basenu za 40k zł. Za tyle nie
    > zrobi otulonego styropianem, z grzaną podłogówką i automatyczną
    > kurtyną od góry?

    Jeśli to pytanie nie było retoryczne, a w dodatku skierowane do
    mnie, to odpowiem krótko: nie wiem. Ale basen ziemny to niełatwa
    konstrukcja inżynierska. Zimą, gdy pusty, ściany narażone na
    napór gruntu z zewnątrz, dodatkowo marznącego i prącego jeszcze
    bardziej. Trudniej niż z fundamentem domu, bo brak wzmocnienia
    ścianami działowymi i dociążeniem z góry. W lecie woda, która
    zmienia układ sił -- to nie jest zagadnienie statyczne. A pewnie
    byśmy chcieli na tym jakieś kafelki, czy cóś. Ta automatyczna
    kurtyna też nie do kupienia w każdym składzie budowalnym, więc
    jeśli już się znajdzie wykonawca, to odpowiednio sobie policzy.

    To wszystko w oderwaniu od absurdalnego (jak dla mne) pomysłu
    budowy odkrytego kąpieliska w polskim ogrodzie. I tym bardziej
    absurdalnego ładowania w to wielkiej fury wciąż traconej energii
    (mimo styropianu i kurtyny).

    Jarek

    --
    pewien inżynier ziemny, stracił już orientację,
    a zatem przestał odróżniać, czy sobą mierzy czy światem.