  • 11. Data: 2019-07-12 00:33:53
    Temat: "Ogrzewanie" wody w basenie
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Trollujesz. Zgadlem?

  • 12. Data: 2019-07-12 00:58:26
    Temat: Re: "Ogrzewanie" wody w basenie
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-07-11, Irokez <n...@w...pl> wrote:

    > Szybszy przepływ to większe tarcie wody o ścianki więc będzie się
    > bardziej nagrzewać.

    Też (więcej energii zostaje przekazane z pompy na skutek tarcia), ale
    przede wszystkim wieksza prędkość przepływu to efektywniejsza wymiana
    cieplna.

    --
    Marcin

  • 13. Data: 2019-07-12 02:02:28
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Budzik napisał:

    > Wymysliłem sobie ze to bedzie dawało dodatkowe ciepło, wspomagane
    > tym, ze czarna papa na tym dachu dodatkowo przyciaga ciepło.

    Przyciąga ciepło?! Nie przyciąga, tylko wytwarza. A właściwie
    przetwarza, bo surowcem jest energia pomieniowania (światło).
    Kolektor słoneczny (próżniowy dajmy na to) nie przyciąga zimą
    mrozu, za to sam się rozgrzewa. A już taki Księżyc, czy też inny
    satelita, przemierzając próżnię kosmiczną o temperaturze 0 K
    (-273°C), grzeje się nie przymierzając jak piec na ekogroszek.

    --
    Jarek

  • 14. Data: 2019-07-12 02:06:24
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marcin Debowski napisał:

    > Też (więcej energii zostaje przekazane z pompy na skutek tarcia), ale
    > przede wszystkim wieksza prędkość przepływu to efektywniejsza wymiana
    > cieplna.

    To trochę jak z pytaniem o herbatę -- czy robi się słodka od wsypanego
    cukru, czy od mieszania? Efektywniejsza wymiana ciepła bierze się nie
    z większej prędkości przepływu, tylko z niższej temperatury wody, która
    napłynęła do rurki z basenu. Jeśli rura gruba, to woda może płynąć sobie
    z wolna, niczym strumyk (co nad nim szumiał gaj).

    --
    Jarek

  • 15. Data: 2019-07-12 03:35:43
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 11.07.2019 o 21:00, Budzik pisze:
    > Wymysliłem sobie, zeby zrobić takie niby ogrzewanie wody w basenie.
    > pomysł jest taki, zeby na znajdujacej sie nieopodal przybudowce
    > (wysokości niecałych 3m) ułozyc 50 metrów czarnego weza, po czym puscic
    > wode w delikatny obieg wtedy kiedy swiecic słonce.
    >
    > Co o tym sadzicie?
    > Jaka pompa byłaby do tego odpowiednia tak zeby przepływ wody był niezbyt
    > duzy zeby nie powiedziec ze po prostu wolny :)

    Kolega miał podobne rozwiązanie, z tym, że zamiast węża dał kilka
    kaloryferów panelowych pomalowanych na czarno. Jako pompa użyta była
    pompa cyrkulacyjna od c.o. Kaloryfery były powieszone na płocie i na
    zimę chowane.
    Ja się u niego nie kąpałem, ale z tego, co opowiadał to efekt grzejny
    był niezbyt wielki. Zaleta była też taka, że koszt tego był niewielki:
    kaloryfery i pompka z odzysku, a kilka metrów rurek, czy węży do
    połączenia wiele nie kosztowało.
    Jacek

  • 16. Data: 2019-07-12 07:07:25
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 12/07/2019 00:00, Budzik wrote:
    > Natomiast myslałem ze to nie tylko sam waz bedzie sie grzał ale rowniez
    > sam dach który jest cały czarny, przyciaga ciepło.

    Kwestia nie w tym czy się grzeje, tylko jak szybko będziesz odbierał z
    niego ciepło. A więc liczy się przewodnictwo. Dlatego wspomnam o
    balaszanym absorberze i metalowych rurkach.

    Nie bawiłbym się jednak w to. Albo stawiasz gotowe solary w dużej
    ilości, co nie ma sensu ekonomicznego albo kupujesz jacuzzi.

    Do wyboru masz jeszcze pompę ciepła, basenową. Tez bez sensu, ale kto
    bogatemu zabroni.

    PS. Komfort cieplny w basenie rekreacyjnym mam od 27 stopni. Od 30 jest
    woda do której pasuje słowo "ciepła", od 34 idealna do lenienia się na
    oponie. To raczej nieosiągalne bez grubych kilowatów zasilania bo basen
    paruje i ciepło ucieka we wszystkie strony.

  • 17. Data: 2019-07-12 08:06:44
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2019-07-11 o 22:33, t-1 pisze:

    > Jeśli dach jest spadzisty a wlot i wylot na znacząco różnej wysokości
    > to powinna płynąć pod wpływem ogrzewania.
    > Czyli wąż wężykiem pod górę.

    Tylko i wyłącznie wtedy, kiedy basen umieścisz ponad tym dachem.

  • 18. Data: 2019-07-12 09:26:10
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    11 Jul 2019 19:00:04 GMT, Budzik

    > Co o tym sadzicie?

    Sądzę że to bez sensu. Znaczy ogólnie solarne grzanie wody i czekanie na
    zlitowanie natury jest bez sensu. Strata kasy i przestrzeni. Przecież
    ciepła potrzeba głównie jak jest chłodno, gdy brakuje słońca. Jak jest
    ciepło to i woda się nagrzeje. Ja po ostatnich tygodniach mam 19 stopni w
    basenie, słońca jak na lekarstwo, a dziecko by się chciało wykąpać. Tylko
    pompa ciepła! :D

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 19. Data: 2019-07-12 10:48:56
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Jacek napisał:

> [...]
    > kaloryferów panelowych pomalowanych na czarno. Jako pompa użyta była
    > pompa cyrkulacyjna od c.o. Kaloryfery były powieszone na płocie i na

    Dlaczego właściwie nie kolektory słoneczne, takie porządne? Majątku
    to już teraz nie kosztuje. Same panele, nie mówię o tych wszystkich
    glikolach, zbiorniczkach automatach i automacikach. Sąsiad ma cztery
    na dachu, i basen w piwnicy.

> [...]
    > był niezbyt wielki. Zaleta była też taka, że koszt tego był niewielki:
    > kaloryfery i pompka z odzysku, a kilka metrów rurek, czy węży do

    Do mnie w ogóle nie trafia idea basenu w naszym chłodnym kraju. Do
    mnie, bo inni mogą mieć inaczej. Jak mam ochotę się unurzać, to zwykle
    o zachodzie słońca, gdy upału już nie ma, a woda coepła. W Polsce to
    "nie ma upału" oznacza przeważnie że nagle robi się poniżej dwudziestu
    stopni. Brrr...

    Ale jak ktoś napalony na moczenie się we wodzie, to chyba powinien
    myśleć o budżecie nieco większym niż pińć złotych.

    --
    Jarek

  • 20. Data: 2019-07-12 10:57:03
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Fri, 12 Jul 2019 10:48:56 +0200, Jarosław Sokołowski

    > W Polsce to "nie ma upału" oznacza przeważnie
    > że nagle robi się poniżej dwudziestu stopni.
    > Brrr...

    No, to wtedy w wodzie cieplej. :P

    --
    Pozdor