  • 1. Data: 2018-03-17 09:50:22
    Temat: PC i sterownik pokojowy czy pogodowy
    Od: uciu <a...@g...com>

    Czesc,

    który sterownik bardzie się nadaje do podłogówki z PC i dlaczego?

    Instalator zamontował mi sterownik pokojowy ale mam możliwość wymiany go (za dopłatą)
    na pogodowy. Który lepiej da sobie rade z bezwładnością podłogówki?
    Chciałbym by większość czasu PC pracowała w 2 taryfie.

    Pozdrawiam
    uciu

  • 2. Data: 2018-03-17 13:56:03
    Temat: Re: PC i sterownik pokojowy czy pogodowy
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2018-03-17 o 09:50, uciu pisze:
> [...]
    dopłatą) na pogodowy. Który lepiej da sobie rade z bezwładnością podłogówki?
    Oczywiście że pogodowy, zwykły pokojowy do podłogówki się nie nadaje.

    > Chciałbym by większość czasu PC pracowała w 2 taryfie.
    Sprawdzić co pogodowy może, zresztą i tak będziesz musiał zrobić dokotorat
    z zaprogramowania go i ustawienia krzywej grzania.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 3. Data: 2018-03-17 14:05:00
    Od: t-1 <t...@t...pl>

> [...]
    dopłatą) na pogodowy. Który lepiej da sobie rade z bezwładnością podłogówki?
    > Chciałbym by większość czasu PC pracowała w 2 taryfie.

    Jeśli masz dobrze ocieplony dom i zaprojektowaną podłogówkę jako bufor
    ciepła to nie powinno być potrzeby grzania w I taryfie.
    Sterownik pogodowy może teoretycznie trochę szybciej zareagować na
    gwałtowne zmiany temperatury zewnętrznej ale gdy zegar nie pozwoli i tak
    włączyć grzania w I taryfie to nie widzę sensu.

  • 4. Data: 2018-03-17 14:12:56
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2018-03-17 o 13:56, Janusz pisze:

    > Oczywiście że pogodowy, zwykły pokojowy do podłogówki się nie nadaje.

    > Sprawdzić co pogodowy może, zresztą i tak będziesz musiał zrobić dokotorat
    > z zaprogramowania go i ustawienia krzywej grzania.

    A co może pogodowy czego nie zrobi dobry pokojowy?
    I czy pogodowy zareaguje właściwie na przykład na pieczenie gąski przez
    żonę.
    Temperaturę na zewnątrz nie trzeba badać, wystarczy zróżniczkować
    temperaturę wewnętrzną.

  • 5. Data: 2018-03-17 14:16:35
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu sobota, 17 marca 2018 13:56:09 UTC+1 użytkownik Janusz napisał:
    > Oczywiście że pogodowy, zwykły pokojowy do podłogówki się nie nadaje.

    Mój o tym nie wie i działa :]

    > Sprawdzić co pogodowy może, zresztą i tak będziesz musiał zrobić dokotorat
    > z zaprogramowania go i ustawienia krzywej grzania.

    Mi zaprogramowanie pokojowego (a w zasadzie to 2 sztuk) zajęło ze 3 godziny,
    działa bez zmian tylko od czasu do czasu zmieniam temperaturę "dzienną"
    i "nocną" żeby zobaczyć czy nie będzie lepiej.

    L.

  • 6. Data: 2018-03-17 16:50:33
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2018-03-17 o 14:16, Lisciasty pisze:

    > Mój o tym nie wie i działa :]
    To że działa nie znaczy że tak należy robić, poza tym na pewno nie działa
    optymalnie, optymalnie dla podłogówki która potrzebuje wyprzedzenia w
    sterowaniu
    a to właśnie zapewnia sterownik pogodowy na podstawie warunków na zewn
    budynku.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 7. Data: 2018-03-17 16:53:58
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2018-03-17 o 14:12, t-1 pisze:

    > A co może pogodowy czego nie zrobi dobry pokojowy?
    Wyprzedza sterowanie, pokojowy zawsze steruje wg aktualnych warunków,
    co jest dobre dla grzejników ale dla podłogówki za wolne.

    > I czy pogodowy zareaguje właściwie na przykład na pieczenie gąski przez
    > żonę.
    To jest bez znaczenia, to tylko na chwilę podniesiona lokalna temp.
    Podłogówka sama to skompensuje.

    > Temperaturę na zewnątrz nie trzeba badać, wystarczy zróżniczkować
    > temperaturę wewnętrzną.
    Dokładnie jest odwrotnie. Trzeba badać temp zewn i wg tendencji
    sterować grzanie podłogi.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 8. Data: 2018-03-17 17:32:16
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2018-03-17 o 16:53, Janusz pisze:

    > Dokładnie jest odwrotnie. Trzeba badać temp zewn i wg tendencji
    > sterować grzanie podłogi.

    Sugerujesz, że układ otwarty sterowania jest lepszy od układu
    zamkniętego (ze sprzężeniem zwrotnym)?
    Nie odrzucam regulatora pogodowego, ma pewne zalety, ale bym go nie
    przeceniał.
    Na przykład nie uwzględnia on wychładzania domu przez wiatr co czasem
    jest czynnikiem decydującym.
    Badanie temperatury zewnętrznej może trochę zoptymalizować sprawność
    pompy ciepła przez ograniczenie górnej temperatury i w tym celu się go
    raczej stosuje.
    Zwróć jednak uwagę na fakt, że mając do dyspozycji 10 godzin w II
    taryfie z 24 ogółem, musimy raczej grzać pełną parą, aby zdążyć
    odpowiednio nagrzać bufor(podłogę), więc różne krzywe grzania dla różnej
    pogody wydają się trochę pozorne.

  • 9. Data: 2018-03-17 18:21:22
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu sobota, 17 marca 2018 16:50:39 UTC+1 użytkownik Janusz napisał:
    > To że działa nie znaczy że tak należy robić, poza tym na pewno nie działa
    > optymalnie, optymalnie dla podłogówki która potrzebuje wyprzedzenia w
    > sterowaniu

    Temperatura w chałupie waha się od 20 do 21 stopni C. Jak dla mnie
    jest to wystarczająco optymalne :>

    L.

  • 10. Data: 2018-03-17 22:46:29
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2018-03-17 o 17:32, t-1 pisze:

    > Sugerujesz, że układ otwarty sterowania jest lepszy od układu
    > zamkniętego (ze sprzężeniem zwrotnym)?
    Nie ja je produkuję ani projektuję, piszę jak jest, sterownik pogodowy
    jest droższy i bardziej skomplikowany, gdyby nie miał zalet nikt by go
    nie stosował.
    Poza tym algorytm sterowania jest bardziej skomplikowany, sterownik ma
    także czujnik wewnętrzny temp ale jak element systemu uczącego a nie
    bezpośredniego sterowania.

> [...]
    > taryfie z 24 ogółem, musimy raczej grzać pełną parą, aby zdążyć
    > odpowiednio nagrzać bufor(podłogę), więc różne krzywe grzania dla różnej
    Może, ale to trzeba skonfrontować z już konkretnym sterownikiem jakie ma
    ustawienia, jedne są bardzo proste inne wymagają mozolnego ustawiania
    krzywej grzania.
    Zapomniałem że wspomniałeś o PC, ja piszę o sterownikach pieca gazowego,
    tam taryf nie ma.A co potrafią sterowniki PC tego nie wiem, i czy są
    samodzielne pogodowe.

    --
    Pozdr
    Janusz