  • 1. Data: 2019-05-16 11:23:46
    Temat: Piec kondensacyjny z zew. zasobnikiem - czy koniecznie?
    Od: Marek <f...@f...com>

    Sprzedawca poleca mi piec gazowy kondensacyjny z zew. zasobnikiem
    (dwie łazienki, jedna z prysznicem druga z wanną). DTR pieca zawiera
    informację, o dwóch obiegach, jest powrót i zasilanie c.o. oraz
    wejście zimnej wody i wyjście c.w.u, które wg opisu może być
    wykorzystane do zasilania zewnętrznego zasobnika c.w.u. Czyli wynika
    z tego, że zew. zasobnik jest opcjonalny. Dlaczego zatem powinien go
    mieć? Nie wystarczy c.w.u bezpośrednio "z pieca"?
    Schemat pieca (Ariston clas one system 24) nie zdradza obecności
    pompy do obiegu c.w.u do zew. zasobnika a dtr nie wspomina o
    zewnętrznej pompie ani o pompie w zasobniku, więc jak to ma działać?

    --
    Marek

  • 2. Data: 2019-05-16 13:47:40
    Od: GreDi <g...@n...pl>

    On 16.05.2019 11:23, Marek wrote:
> [...]
    > ma działać?
    > No i to jest właśnie różnica pomiędzy kotłem gazowym jedno funkcyjnym a
    dwu funkcyjnym.

  • 3. Data: 2019-05-16 14:41:16
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 16 May 2019 13:47:40 +0200, GreDi
    <g...@n...pl> wrote:
    > No i to jest właśnie różnica pomiędzy kotłem gazowym jedno
    > funkcyjnym a
    > dwu funkcyjnym.

    Nie rozumiem. Skoro piec ma wylot c.w.u to dlaczego proponuje mi się
    dostawiać zewnętrzny zasobnik zamiast korzystać z tego wylotu?

    --
    Marek

  • 4. Data: 2019-05-16 15:46:54
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu czwartek, 16 maja 2019 14:41:13 UTC+2 użytkownik Marek napisał:

    > Nie rozumiem. Skoro piec ma wylot c.w.u to dlaczego proponuje mi się
    > dostawiać zewnętrzny zasobnik zamiast korzystać z tego wylotu?

    korzystanie z pieca bez zasobnika będzie nieco mniej komfortowe. Piec musi miec
    chwile czasu aby sie odpalił,potem ciepla woda musi jeszcze doleciec do kranu. To
    trwa.

    A jesli jest zasobnik, najlepiej z obiegiem wody cwu, to odkrecasz kran i praktycznie
    od razu leci ciepła.

    b.

  • 5. Data: 2019-05-16 16:26:40
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 16 May 2019 06:46:54 -0700 (PDT),
    Budyń<b...@g...com> wrote:
    > A jesli jest zasobnik, najlepiej z obiegiem wody cwu, to odkrecasz
    > kran i p
    > raktycznie od razu leci ciepła.

    Aa ok, teraz rozumiem. Myślałem że coś bardziej wyszukanego za tym
    stoi.

    --
    Marek

  • 6. Data: 2019-05-16 16:37:51
    Od: Kżyho <k...@c...pl>

    W dniu 16.05.2019 o 16:26, Marek pisze:

    > Aa ok, teraz rozumiem. Myślałem że coś bardziej wyszukanego za tym stoi.

    No jeszcze kwestia mocy. Jak masz dwufunkcyjny bez zasobnika, to na tą
    "drugą" funkcję, czyli CWU potrzebujesz sporo więcej mocy niż do CO,
    żeby być w stanie na bieżąco tę wodę grzać przy jakimś sensownym przepływie.
    W przypadku jednofunkcyjnego z zasobnikiem kocioł może mieć niższą moc,
    bardziej dobraną pod CO i spokojnie sobie poradzi dogrzewając tylko wodę
    do zadanego poziomu w zasobniku.

    /__/_* /
    / ) /_(//)()
    /

  • 7. Data: 2019-05-16 16:38:40
    Od: GreDi <g...@n...pl>

    On 16.05.2019 16:26, Marek wrote:

    > Aa ok, teraz rozumiem. Myślałem że coś bardziej wyszukanego za tym stoi.

    W internecie panuje też opinia, że piec nie powinien często się
    uruchamiać (ale może pracować długo). Czyli robić częste starty. Dzięki
    zasobnikowi teoretycznie wydłużasz życie pieca zwiększając bezwładność
    na CWU.

    Dlatego też nie powinno się brać największego pieca. Bo później może się
    okazać, że okleisz izolacją termiczną cały domek i mimo iż piec gazowy
    potrafi modulować moc, to ta najmniejsza jest za duża w okresie
    jesienno/wiosennym i zaczyna pstrykać płomieniem.

    --
    GreDi

  • 8. Data: 2019-05-16 17:06:43
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 16 May 2019 16:37:51 +0200, Kżyho<k...@c...pl>
    wrote:
> [...]
    > moc,
    > bardziej dobraną pod CO i spokojnie sobie poradzi dogrzewając tylko

    Czyli w jednofunkcyjnym zasobnik podgrzewany jest z tego samego
    obiegu co c.o? Z tego wynika że jak ma się tylko niskotemperaturową
    podłogówkę to piec i tak musi grzać wyższą temperaturę dla
    zasobnika., przez co zawór mieszający ma przez to więcej roboty. Ale
    rozumiem że to nie problem?

    --
    Marek

  • 9. Data: 2019-05-16 17:08:06
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 16 May 2019 16:38:40 +0200, GreDi
    <g...@n...pl> wrote:
> [...]
    > potrafi modulować moc, to ta najmniejsza jest za duża w okresie
    > jesienno/wiosennym i zaczyna pstrykać płomieniem.

    Jasne, teraz jestem przekonany że ma to sens.

    --
    Marek

  • 10. Data: 2019-05-16 19:05:47
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2019-05-16 o 17:06, Marek pisze:

> [...]
    > to piec i tak musi grzać wyższą temperaturę dla zasobnika., przez co
    > zawór mieszający ma przez to więcej roboty. Ale rozumiem że to nie problem?

    Zawór mieszający jest tylko do CO, cwu się grzeje bezpośrednio, np zawór
    tródrogowy na wyjściu pieca przełącza albo na cwu albo na mieszacz i co.