  • 1. Data: 2018-08-20 11:23:28
    Temat: Piekarnik/zmywarka mnie "kopie"
    Od: Bolko <s...@g...com>

    Miałem w tym roku wizyte panów elektryków w mieszkaniu.
    Sprawdzali zabezpieczenia.
    Były OK.

    Ostatnio jak dotykałem nogą otwartych drzwi zmywarki.
    "Coś" czułem ale zignorowałem bo miałem wrażenie że mi się wydaje.
    Ale dzisiaj jednocześnie dotykałem nogą drzwi zmywarki
    i chciałem przestawić zegar w piekarniku.
    I to już mi sie nie wydawało.
    Sprawdziłem dwa razy.
    Co się dzieje?

  • 2. Data: 2018-08-20 11:54:50
    Temat: Re: Piekarnik/zmywarka mnie "kopie"
    Od: yabba <g...@g...com>

    W dniu 20-08-2018 o 11:23, Bolko pisze:
> [...]
    > Ale dzisiaj jednocześnie dotykałem nogą drzwi zmywarki
    > i chciałem przestawić zegar w piekarniku.

    Kopanie czujesz po dotknięciu metalowych części drzwi? Wygląda jakby
    zmywarka nie była uziemiona. Trzeba sprawdzić czy bolec w gniazdu jest
    podłączony do uziemienia i czy to uziemienie jest w ogóle sprawne.
    Może też odłączyć się kabel uziemienia w środku zmywarki.

    yabba

  • 3. Data: 2018-08-20 12:10:20
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu poniedziałek, 20 sierpnia 2018 11:23:29 UTC+2 użytkownik Bolko napisał:
    > Sprawdziłem dwa razy.
    > Co się dzieje?

    Może trąciłeś jakiś nerw w nodze i stąd mrowienie? ;P

    Masz tam jaką różnicówkę w domu? Masz trójprzewodową instalację?

    L.

  • 4. Data: 2018-08-20 13:52:54
    Od: Bolko <s...@g...com>

    > Masz tam jaką różnicówkę w domu? Masz trójprzewodową instalację?

    tak i tak
    różnicówkę wymieniałem
    Instalacja ma już 10 lat, ostatni zmiany były robione 6 lat temu.
    Różnicówke wymieniałem jakiś czas temu.
    Testowałem ją chwile temu i test zdała.

  • 5. Data: 2018-08-20 14:12:08
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Samoczynne odlaczenie sie przewodu w srodku jest mozliwe ale tak prawdopodobne jak
    murzyn albinos. Jesli instalacja sprawna to potrzebne jest polaczenie wyrownawcze.
    Zawsze na obudowie jest wkret z nalepka zeby do ziemi podlaczyc. Laczy sie go z
    metalowa rura do wody, wlasnym uziemieniem. Czyms co ma potencjal ziemi. Kopiacy prad
    jest na tyle maly ze go czuc ale roznicowki nie uruchomi.

  • 6. Data: 2018-08-20 15:15:04
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    > Samoczynne odlaczenie sie przewodu w srodku jest mozliwe ale tak prawdopodobne jak
    murzyn albinos.

    I jak to, że kogutek kiedyś zmądrzeje i przestanie udzielać szkodliwych rad.

    > Jesli instalacja sprawna to potrzebne jest polaczenie wyrownawcze.

    Najpierw się dowiedz czym są połączenia wyrównawcze, bo je mylisz z
    uziemieniem.

    > Zawsze na obudowie jest wkret z nalepka zeby do ziemi podlaczyc.

    Bzdura.

    > Laczy sie go z metalowa rura do wody, wlasnym uziemieniem. Czyms co ma potencjal
    ziemi.

    A skąd weźmie tą metalową rurę, jeżeli ma np. plastikowe?
    Ponadto prawo obecnie zabrania wykorzystywania rur wodociągowych jako
    uziemiających, dlatego, że sukcesywnie rury wodociągowe oraz czasami też
    instalacyjne w blokach są wymieniane na plastikowe.

    > Kopiacy prad jest na tyle maly ze go czuc ale roznicowki nie uruchomi.

    A skąd wiesz jaki tam jest ten prąd? Mierzyłeś? Badałeś tą instalację?
    Wiesz co jest przyczyną tego kopania? Może faktycznie gdzieś się rozpiął
    przewód ochronny, albo zerowanie?

    Jak nie masz pojęcia o ochronie w instalacjach elektrycznych to nie
    udzielaj błędnych i co najgorsze szkodliwych porad.

    Do autora wątku: Strzeż się przed poradami tego gościa, któremu się
    wydaje, że jest fachowcem od wszystkiego, a tylko udziela szkodliwych porad.

    W pierwszej kolejności należy się dowiedzieć:

    Jaki rodzaj sieci w budynku? TT czy TN, bo od tego zależy co i jak
    należy wykonać, czyli dalsze postępowanie i doradzanie.

    Czy instalacja posiada oddzielny przewód ochronny PE? Czy też był
    robiony układ zerowania?

    Czy WLZ (Wewnętrzna Linia Zasilająca tzw. pion) posiada oddzielny
    przewód ochronny PE?

    Czy w piwnicy jest wykonana GSW (Główna Szyna Wyrównawcza)?

    Czy GSW jest uziemiona?

    Czy są instalacje z rur metalowych (gaz, woda, CO)?

    Czy ww instalacje z rur metalowych są objęte połączeniami wyrównawczymi?

    Najlepiej jakby instalację obejrzał jakiś elektryk, który ma pojęcie i
    przede wszystkim odpowiednie uprawniania do pomiarów ochronnych, bo
    tylko taki wie dokładnie w czym jest problem. Tu nie wystarczy pierwszy
    z brzegu elektryk, który się pochwali książeczką ze świadectwem
    kwalifikacyjnym E (eksploatacja), ale powinien mieć co najmniej E z
    pomiarami, a najlepiej jakby jeszcze miał D (dozór).

    Powinien dokonać oględzin oraz wykonać pomiary.

  • 7. Data: 2018-08-20 15:15:09
    Od: yabba <g...@g...com>

    W dniu 20-08-2018 o 13:52, Bolko pisze:

    > tak i tak
    > różnicówkę wymieniałem
    > Instalacja ma już 10 lat, ostatni zmiany były robione 6 lat temu.
    > Różnicówke wymieniałem jakiś czas temu.
    > Testowałem ją chwile temu i test zdała.

    Standardowa różnicówka wykrywa prąd 30 mA. To o wiele więcej niż uczucie
    szczypania prądem.
    Trzeba sprawdzić skuteczność uziemienia.

    yabba

  • 8. Data: 2018-08-20 15:29:24
    Od: s...@g...com

    W dniu poniedziałek, 20 sierpnia 2018 04:23:29 UTC-5 użytkownik Bolko napisał:
> [...]
    > Ale dzisiaj jednocześnie dotykałem nogą drzwi zmywarki
    > i chciałem przestawić zegar w piekarniku.

    Tak jak koledzy pytaja, musisz sprawdzic co i jak masz podlaczone.
    Najprostsze to o ile masz te zmywarke podlaczona do gniazdka z bolcem, sprawdz czy
    gniazdko jest z rodzaju tych podwojnych z lustrzanym odbiciem stykow.
    https://image.ceneostatic.pl/data/products/50366222/
    i-polmark-gniazdko-podwojne-rosa-z-uziemieniem-biale
    -i-ramka-gp2qzbi.jpg

    Przeloz wtyczke do przeciwleglego gniazda i sprawdz czy dlaej masz potencjal na
    obudowie (najlepiej srobowkretem z neonowka).

    Niektore sprzety tak maja ze sa po prostu zle podpiete i wazne jest ktory kabel jest
    podlaczony do ktorego przewodu.

    A poza tym trzeba tak jak koledzy wspominaja, sprawdzic jak i co jest podlaczone.
    Moze cos sie obluzowalo albo nie jest podlaczone wogole a moze ktos zamienil faze z
    zerem...

  • 9. Data: 2018-08-20 15:38:01
    Od: collie <c...@v...pl>

    W dniu 20.08.2018 11:23, Bolko pisze:

> [...]
    > Ale dzisiaj jednocześnie dotykałem nogą drzwi zmywarki
    > i chciałem przestawić zegar w piekarniku.

    Nawet gdyby Ci tu dziesięciu nawszystkimsięznających fachowców
    mówiło, że przewód uziemiający w zmywarce lub w gniazdku sam
    się nie może odłączyć, sprawdź byle jakim multimetrem w funkcji
    omomierza, czy jest "przejście" między metalową obudową zmywarki
    a stykiem uziemiającym we wtyczce kabla zmywarki. Podobnie
    sprawdź bolec uziemiający w gniazdku, czy na pewno ma połączenie
    z przewodem zerowym - jeśli to jest instalacja dwuprzewodowa,
    a jeśli trzyprzewodowa - czy na pewno ten trzeci przewód jest
    uziemiony.

    A przed tymi skomplikowanymi pomiarami, sprawdź zwykłym próbnikiem
    napięcia, czy przypadkiem neonówka nie zapala się, gdy dotykasz
    bolca uziemiającego w gniazdku.

  • 10. Data: 2018-08-20 15:57:27
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2018-08-20 o 15:29, s...@g...com pisze:

> [...]
    obudowie (najlepiej srobowkretem z neonowka).

    > Niektore sprzety tak maja ze sa po prostu zle podpiete i wazne jest ktory kabel

    Bzdury piszesz.
    Ochrona PE powinna działać niezależnie od tego gdzie jest faza i zero. W
    każdym bez wyjątku urządzeniu nie ma znaczenia czy faza jest z lewej czy
    z prawej strony jeżeli chodzi o kwestie bezpieczeństwa. To o czym
    piszesz ma tylko znaczenie tylko i wyłącznie w niektórych, gazowych
    kotłach centralnego ogrzewania, żeby faza była z lewej, jeżeli bolec
    ochronny jest u góry. Ale nie ma to nic wspólnego z prawidłowością
    działania ochrony przeciwporażeniowej. Ma to znaczenie tylko i wyłącznie
    dla prawidłowej pracy kotła, a dokładniej elektrody jonizacyjnej
    (czujnika płomienia). Czujnik ten działa w taki sposób, że  mierzona
    jest wartość prądu płynącego od fazy 230V poprzez płomień do obudowy
    kotła. Jeżeli podłączając kocioł zamieni się fazę z neutralnym to na
    elektrodę będzie podany potencjał  N czyli 0V względem obudowy, która z
    kolei jest połączona z przewodem ochronnym PE, a ten także jest na
    potencjale 0V. Nie będzie przepływu prądu, a kocioł zostanie wyłączony i
    zablokowany. Tu wykorzystuje się zjawisko przewodnictwa elektrycznego
    gazów zjonizowanych.

    > A poza tym trzeba tak jak koledzy wspominaja, sprawdzic jak i co jest podlaczone.
    Moze cos sie obluzowalo albo nie jest podlaczone wogole a moze ktos zamienil faze z
    zerem...

     W zmywarce nie ma żadnego znaczenia zamiana fazy z zerem. Nie
    wprowadzaj ludzi w błąd.