  • 1. Data: 2021-02-24 15:16:25
    Temat: Podatku katastralnego nie bedzie
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Zalety podatku katastralnego:

    - zwiększenie dochodów jednostek samorządu terytorialnego

    - uzależnienie dochodów jednostek samorządu terytorialnego od prowadzenia
    racjonalnej, podnoszącej wartości nieruchomości polityki przestrzennej

    - w krajach i jednostkach administracyjnych gdzie został wprowadzony sprzyja
    uchwalaniu miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego

    - prowadzi do uporządkowanej urbanizacji, wspiera racjonalny rozwój miast, zwiększa
    dostępność mieszkań i domów na rynku (jednostki samorządu terytorialnego zarabiają na
    zagospodarowanych i płacących wyższy podatek katastralny
    nieruchomościach)uporządkowanie kwestii własności nieruchomości (m.in. pozytywny
    wpływ na bezpieczeństwo obrotu nieruchomościami)ograniczenie tzw. szarej strefy
    podatków lokalnych

    - może być uzasadniony społecznie (właściciele droższych nieruchomości płacą
    proporcjonalnie wyższy podatek)pozytywny wpływ na dystrybucję bogactwa w
    społeczeństwie (bardziej proporcjonalne rozłożenie ciężarów podatkowych)ograniczenie
    spekulacyjnego inwestowania w nieruchomości

    - stanowi impuls do zagospodarowania niewykorzystywanych teraz nieruchomości

    - uporządkowanie przestrzeni publicznej (podatek może zachęcać do rozbiórki budynków
    i budowli, których nie udało się zagospodarować, w tym obiektów niskiej jakości,
    szpecących krajobraz)zwiększa powszechną dostępność informacji na temat zasobów
    terenów, dostępną potencjalnym inwestorom, dzięki udostępnianiu przez władze lokalne,
    zwykle w formie elektronicznej, bazy danych i map dotyczących oszacowanej wartości,
    istniejącego i dopuszczalnego sposobu zagospodarowania poszczególnych działek, mediów
    dostępnych na działce etc.

    - związana z wprowadzeniem podatku jawność i łatwa dostępność istotnych informacji o
    nieruchomościach ma pozytywny wpływ na zdolność do racjonalnego podejmowania decyzji
    tak przez inwestorów, jak i władze lokalne - zwiększa ruch inwestycyjny w
    nieruchomości

    - podnosi świadomość właścicieli o istnieniu korelacji pomiędzy wartością ich
    nieruchomości, traktowanej jako istotna inwestycja, a sposobem wydawania zasobów
    miejskich, czy gminnych - sprzyja nadzorowi społecznemu nad działaniami samorządu
    lokalnego

    - mieszkańcy gmin otrzymujących szerszy zakres usług komunalnych, (występujące w
    dużych miastach usługi komunikacji zbiorowej, dostęp do szkół i instytucji
    kulturalnych, rozwiniętej sieci dróg) płacą proporcjonalnie wyższy podatek za
    administrację i utrzymywanie tej infrastruktury, od mieszkańców gmin wiejskich, gdzie
    są one niedostępne w tym zakresie.

    Wady podatku katastralnego:

    - wzrost obciążeń podatkowych właścicieli nieruchomości, co z kolei może wywołać
    wzrost kosztów wynajmu i użytkowania nieruchomości

    Dlaczego wkleiłem tylko jedna z trzech wad. Bo ta wada to zysk budżetu. Wyższe koszty
    najmu to wyższe podatki. W artykule wymieniają jeszcze dwie wady. Typowo
    administracyjne. Więcej na Interii napisali.
    Przy takiej argumentacji ministerstwa finansów wprowadzenie podatku katastralnego
    jest niemożliwe.

  • 2. Data: 2021-02-24 15:17:44
    Temat: Re: Podatku katastralnego nie bedzie
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    środa, 24 lutego 2021 o 15:16:26 UTC+1 Zenek Kapelinder napisał(a):
> [...]
    administracyjne. Więcej na Interii napisali.
    > Przy takiej argumentacji ministerstwa finansów wprowadzenie podatku katastralnego
    https://biznes.interia.pl/podatki/news-fiskus-odzegn
    uje-sie-od-podatku-katastralnego,nId,5069658

  • 3. Data: 2021-02-24 16:24:23
    Od: KIKI <y...@p...uu>

    On 24.02.2021 15:17, Zenek Kapelinder wrote:

> [...]
    administracyjne. Więcej na Interii napisali.
    > https://biznes.interia.pl/podatki/news-fiskus-odzegn
    uje-sie-od-podatku-katastralnego,nId,5069658

    Nic nie trwa wiecznie. Ludzie zaczną migrować do krajów gdzie nie ma
    takich podatków. Zaczną chętniej otwierać biznesy w Dubaju i podobnych,
    gdzie podatków nie ma prawie w ogóle.

    Nikt nie postawił kropki, że przy takiej Unii jak nam szykują, nie
    zacznie się masowy exodus na inny kontynent lub do części krajów Unii,
    które się nie poddadzą ogólnej głupocie.

    Obawiam się, że protesty, marsze 11 Listopada w połączeniu z marszami
    kobiet, górników i kogo tam jeszcze to nic w porównaniu z tym co by się
    wydarzyło. Wszystkie bloki by były obłożone tym podatkiem.

    Produkcja coraz mniej opłacalna. Lepiej produkować w Azji czy Afryce,
    tam łatwiej wylewać i wypuszczać odpady i nie płacić dodatkowych
    obciążeń. Żaden urzędnik nie przyjdzie na kontrolę. Tak będzie, że
    Afryka się ucywilizuje i kraje zaczną zapraszać do siebie i kusić tym
    czy tamtym.

    Pierwsze to uciekną firmy na Ukrainę, niech tylko ją przyjmą albo
    obiecają akcesję... Jeszcze Białoruś upadnie i będzie tam kilkadziesiąt
    lat spokoju. No i na koniec Putin może wpaść na pomysł żeby zasiedlać
    Rosję, może mu odbić w drugą stronę, wszystko możliwe. Zrobi dumping
    podatkowy...

    Kto powiedział, że nasze wnuki czy prawnuki będą jeszcze tutaj mieszkać?

  • 4. Data: 2021-02-24 19:35:25
    Od: collie <c...@v...pl>

    W środę, 24.02.2021 o 15:16, Zenek Kapelinder napisał:

    > Przy takiej argumentacji ministerstwa finansów wprowadzenie podatku katastralnego
    jest niemożliwe.

    Ojoj, no i schadenfreude w pożydowskiej ruderze na Bałutach
    poszło się jebać.

    --
    Bez kija i noża nie podchodź do bałuciorza
    (przysłowie łódzkie)

  • 5. Data: 2021-02-24 21:03:26
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    środa, 24 lutego 2021 o 16:24:20 UTC+1 KIKI napisał(a):

> [...]
    > podatkowy...
    >
    > Kto powiedział, że nasze wnuki czy prawnuki będą jeszcze tutaj mieszkać?
    Internet to takie coś że można bardzo szybko znaleźć potrzebne informacje. Według
    danych z 2018 znalezionych w necie w Polsce było 2 miliony 150 tysięcy firm. W tym
    mikroprzedsiębiorstw było 2 miliony 80 tysięcy. Podejrzewam że do dzisiaj niewiele
    się zmieniło. Niby kto miałby do Dubaju wyemigrować? Fryzjer z Koluszek. Piekarz z
    Mrągowa itd. A może malarze pokojowi na Ukrainę wyjada bo tam niższe podatki.
    Pierdolisz facet jak byś miał, może masz, szczupła głowę. No dobra wyjadą. Zanim
    napisałeś głupotę trzeba było sprawdzić czy tam gdzie mieli by wyjechać nie ma
    podatku katastralnego.

  • 6. Data: 2021-02-25 23:09:13
    Od: Kżyho <k...@c...pl>

> [...]
    administracyjne. Więcej na Interii napisali.
    > https://biznes.interia.pl/podatki/news-fiskus-odzegn
    uje-sie-od-podatku-katastralnego,nId,5069658

    Akurat uważam, że druga z wad jest według mnie kluczowa. Ludzie będą
    kombinować jak w najlepszych czasach PRLu, żeby tylko im wartość
    nieruchomości nie wzrosła. Więc będzie jeszcze więcej nieremontowanych
    ruin itd. Komu miałoby w ogóle wtedy zależeć na jakimkolwiek
    inwestowaniu w nieruchomość, jak tylko spowodowałoby to wzrost podatku?

    Pzdr
    --
    /__/_* /
    / ) /_(//)()

  • 7. Data: 2021-02-26 02:00:59
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    czwartek, 25 lutego 2021 o 22:51:26 UTC+1 Kżyho napisał(a):

> [...]
    > ruin itd. Komu miałoby w ogóle wtedy zależeć na jakimkolwiek
    > inwestowaniu w nieruchomość, jak tylko spowodowałoby to wzrost podatku?

    Wydaje mi się że swoje wiadomości o podatku katastralnym sam wymyśliłeś. Nazwa jedna
    a sposobów obliczania wiele. Każdy chuj na swój strój, jak by to poeta powiedział. Na
    przykład we Francji jest tak liczony.
    We Francji podatek katastralny nie jest obliczany od wartości nieruchomości. Wylicza
    się go jako hipotetyczny procent z dochodu, jaki nieruchomość mogłaby zapewnić
    właścicielowi przez rok (czynsz z wynajmu, dzierżawy). Każdego roku państwo wysyła do
    jednostek samorządowych informację z podstawą naliczania katastru. Wartość
    opodatkowania jest zależna od indywidualnych potrzeb finansowych jednostek lokalnych.
    Czytałem kiedyś że w Paryżu był duży niedobór mieszkań a jednocześnie wiele mieszkań
    stało nie wynajętych. Stawka podatku była niska i właściciele woleli nie wynajmować
    żeby im najemcy nie niszczyli. Władze Paryża załatwiły to podatkiem katastralnym. Od
    nie wynajętych mieszkań był siedem razy wyższy niż od wynajętych. Chciałbyś podatek
    katastralny w wydaniu francuskim? To może model niemiecki. W zależności od typu
    nieruchomości od 0,1% do 1%. Niby nieduza stawka uchwalona przez ichni parlament. Ale
    jest haczyk. Miasta mają dowolność z podnoszeniem stawki. Są w berlinie miejsca gdzie
    stawka dochodzi do 7%. Anglia jeśli lokal służy do działalności gospodarczej to
    40-50% czynszu. Nie wiem czy najem traktują jako działalność gospodarczą. Ale chyba
    tak bo w Londynie czynsze są abstrakcyjnie wysokie. W Estonii podatek płaci się od
    wartości gruntu. Stawki od 0,1% do 2,5%. Cechą wspólną dla wielu panstw z takim
    podatkiem jest to że użytkownik sam określa wartość nieruchomości. W przypadku
    zaniżenia wartości państwo może wykupic w trybie natychmiastowym nieruchomość za cenę
    na jako wycenił ja właściciel +10%. W Polsce jest gotowy projekt ustawy o podatku
    katastralnych. Powstał z 15 lat temu. Wystarczy go wyciągnąć z szuflady i skierować
    do Sejmu.

  • 8. Data: 2021-02-26 10:15:35
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Tak też się zastanawiam, czemu ludzie są winni, że kawałek gruntu pod ich blokiem
    wzrósł z 40 zł/m2 do rzekomo 4000 zł/m2 (wg
    miasta - celem podniesienia opłat za użytkowanie wieczyste).

    -----

  • 9. Data: 2021-02-26 14:15:36
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    piątek, 26 lutego 2021 o 10:15:39 UTC+1 ąćęłńóśźż napisał(a):
> [...]
    > miasta - celem podniesienia opłat za użytkowanie wieczyste).
    >

    > -----
    jak tylko spowodowałoby to wzrost podatku?
    Jest jeszcze użytkowanie wieczyste? Z pierwszego lepszego artykułu jaki dał internet
    "1 stycznia 2019 r. prawo użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych budynkami
    mieszkalnymi ma przejść do historii.". Użytkowanie wieczyste było oczywista
    przeszkodą w wprowadzeniu podatku katastralnego. Ludzie nie są winni ale zadowoleni
    że coś co za wsiarz dostali zdrożało sto razy. Od razu w pijackim widzie oczami
    wyobraźni widzieli worki pełne pieniędzy jak będą sprzedali. Co to a interes dla
    państwa by był aby sprzedać ziemię poniżej wartości. Ale jak państwo potem będzie
    kosiło w nieskończoność sto razy wyższa roczna opłatę to interes się robi.