  • 1. Data: 2015-05-20 14:20:57
    Temat: Podłogówka czy ogrzewanie w płycie?
    Od: JK <j...@n...pl>

    Witam
    i oto moje dylematy budowlane part2 ;-)

    1. muszę podjąć decyzję czy robię typową "podłogówkę" czy robię ją w
    warstwie płyty fundamentowej?

    2. GGWC pod płytą fundamentową czy obok na działce?

    Która opcja jest fajniejsza i jakie są konsekwencje wyboru w przypadku
    tych dwóch problemów.

    Pozdrawiam serdecznie

  • 2. Data: 2015-05-26 15:07:38
    Temat: Re: Podłogówka czy ogrzewanie w płycie?
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "JK" napisał w wiadomości grup

    > 1. muszę podjąć decyzję czy robię typową "podłogówkę" czy robię ją w
    > warstwie płyty fundamentowej?

    Chodzi Ci o legalett? Jeśli tak to tradycyjna podłogówka wyjdzie
    zdecydowanie taniej.

    > 2. GGWC pod płytą fundamentową czy obok na działce?

    Nie wiem, czy GGWC to jakiś specjalny typ GWC czy literówka. Jeśli to drugie
    to sprecyzuj jaki ma być ten GWC (żwirowy, rurowy-powietrzny, czy może
    glikolowy) i do czego (wentylacja, PC).

    I od razu odpowiem jeśli do wentylacji to sobie daruj :-) Nigdy się nie
    zwróci więc nie ma sensu się zastanawiać gdzie go robić.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 3. Data: 2015-05-26 16:32:32
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2015-05-20 o 14:20, JK pisze:
> [...]
    >
    > 2. GGWC pod płytą fundamentową czy obok na działce?
    >
    > Która opcja jest fajniejsza i jakie są konsekwencje wyboru w przypadku

    Podłogówka w płycie jest zaletą, jeśli chcesz poziom zero nisko nad
    ziemią. Jeśli nie chcesz - to lepiej dać podłogówkę NAD płytą - zajmie
    ze 20-25 cm wysokości i w dodatku będzie tańsza choćby ze względu na
    delikatniejszy styropian. Dodatkowo nad płytą w podłodze można pochować
    wiele instalacji, których nie pochowa się robiąc ogrzewanie w płycie.

    --
    MN

  • 4. Data: 2015-05-26 17:00:40
    Od: JK <j...@n...pl>

    W dniu 26.05.2015 o 15:07, Ergie pisze:
    > Użytkownik "JK" napisał w wiadomości grup

    > Chodzi Ci o legalett? Jeśli tak to tradycyjna podłogówka wyjdzie
    > zdecydowanie taniej.

    Raczej bardziej myślałem o płycie fundamentowej IZODOM lub MEGATHERM
    konstrukcyjnie bardzo podobnie.

    > Nie wiem, czy GGWC to jakiś specjalny typ GWC czy literówka. Jeśli to
    > drugie to sprecyzuj jaki ma być ten GWC (żwirowy, rurowy-powietrzny, czy
    > może glikolowy) i do czego (wentylacja, PC).

    GGWC - Glikolowy Gruntowy Wymiennik Ciepła

    > I od razu odpowiem jeśli do wentylacji to sobie daruj :-) Nigdy się nie
    > zwróci więc nie ma sensu się zastanawiać gdzie go robić.

    Bardziej myślałem o ogrzewaniu niż o wentylacji. Chociaż jestem bardzo
    ciekawy Twoich wyliczeń.

  • 5. Data: 2015-05-26 17:09:50
    Od: JK <j...@n...pl>

    W dniu 26.05.2015 o 16:32, Marcin N pisze:

> [...]
    > delikatniejszy styropian. Dodatkowo nad płytą w podłodze można pochować
    > wiele instalacji, których nie pochowa się robiąc ogrzewanie w płycie.

    Stropian w płycie fundamentowej jest pod betonem. Przynajmniej w tych
    rozwiązaniach co ja oglądałem (izodom/megatherm).

    Które instalacje chować w podłogę? Chciałbym nie blokować sobie rozwoju
    na przyszłość i walnąć spore kanały na zaś zamiast pakować wywróżone z
    kryształowej kuli kable/przewody.

  • 6. Data: 2015-05-26 17:16:17
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "JK" napisał w wiadomości grup

    > Raczej bardziej myślałem o płycie fundamentowej IZODOM lub MEGATHERM
    > konstrukcyjnie bardzo podobnie.

    No to nie wiem, jak to cenowo wychodzi, ale pewnie też drożej, a jeśli
    konstrukcyjnie podobnie to wszelkie wady pozostają: utrudnione prowadzenie
    instalacji, większa bezwładność cieplna,
    przenoszenie dźwięków między pomieszczeniami i pewnie jeszcze sporo
    zapomniałem.

    A zalety? Likwidacja mostka cieplnego pod ścianami działowymi parteru - tyle
    że pod nimi jest 5-10 stopni więc ten mostek nie taki znowu duży jak go
    malują.

    > GGWC - Glikolowy Gruntowy Wymiennik Ciepła

    Ok, czyli jedyny jakiego robienie ma jakikolwiek sens.

    > Bardziej myślałem o ogrzewaniu niż o wentylacji. Chociaż jestem bardzo
    > ciekawy Twoich wyliczeń.

    Wyliczenia są proste :-)

    Najpierw koszt:
    Sama nagrzewnica to koszt ok. 1000, do tego rurki, glikol i pompa, łącznie
    ze 2 tysiące.

    Teraz ile jest do ugrania:
    Wraz z wentylacją ze współczesnego domu "ucieka" 500-1000 zł rocznie.
    Przyjmijmy pesymistycznie że jest to 1000zł. Z tego 800zł odzyskuje
    rekuperator.
    Rekuperator w połączeniu z GWC odzyska w przybliżeniu 900zł. A więc 100zł
    rocznie.

    Czyli inwestycja będzie się zwracać przez 20 lat. Pominąłem prąd do pompy
    ale pominąłem też wspomaganie chłodzenia w lecie.

    W moim przypadku dokładne wyliczenia dały mi poniżej 80zł rocznie więc
    zrezygnowałem.

    Tyle jeśli chodzi o wentylację :-) Natomiast jeśli chodzi o wymiennik dla PC
    to zdania są podzielone. Z jednej strony pod domem w zimie będzie cieplej,
    ale z drugiej na wiosnę i na jesieni szybciej grunt się nagrzeje poza domem.
    Dokładnych wyliczeń nigdy nie widziałem, ale nie sądzę aby średnia roczna
    temperatury różniła się o więcej niż ułamek stopnia. Po prostu pod domem
    będzie bardziej wyrównana.

    Jak masz gdzieś duży trawnik to ja bym dał pod tym trawnikiem, natomiast jak
    działka mała, a planujesz sad to pod domem będzie bezpieczniej.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 7. Data: 2015-05-26 17:58:49
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2015-05-26 o 17:09, JK pisze:
    > Które instalacje chować w podłogę? Chciałbym nie blokować sobie rozwoju
    > na przyszłość i walnąć spore kanały na zaś zamiast pakować wywróżone z
    > kryształowej kuli kable/przewody.

    Na przykład całe wod-kan. Albo odkurzacz centralny. To są instalację na
    tyle rozległe, że trudno przygotować dla nich przepusty w płycie
    fundamentowej "na zapas".

    --
    MN

  • 8. Data: 2015-05-27 02:27:33
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Tue, 26 May 2015 17:16:17 +0200, Ergie napisał(a):

    > No to nie wiem, jak to cenowo wychodzi, ale pewnie też drożej, a jeśli
    > konstrukcyjnie podobnie to wszelkie wady pozostają: utrudnione prowadzenie
    > instalacji, większa bezwładność cieplna,

    A czemu to miałaby być wada? Zwłaszcza w połączeniu z dobrą automatyką.

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 9. Data: 2015-05-27 09:23:02
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "BorysPogoreło" napisał w wiadomości grup
    .net...

> [...]

    > instalacji, większa bezwładność cieplna,

    > A czemu to miałaby być wada? Zwłaszcza w połączeniu z dobrą automatyką.

    Nie wiem co rozumiesz pod pojęciem dobrej automatyki, ale jeśli coś bardziej
    konwencjonalnego niż szklana kula to Cię zmartwię :-)

    Kilkanaście ton betonu nie nagrzeje się i nie ochłodzi szybko niezależnie od
    automatyki. Chłodzenie to nie problem - ot najwyżej zapłacisz minimalnie
    więcej za niepotrzebne grzanie i otworzysz okna, a w przypadku wentylacji
    mechanicznej pewnie nic nie trzeba będzie robić bo automatyczny by-pass o to
    zadba.

    Gorzej z ogrzewaniem:
    - Masz stałą +21 (czy dowolna inna jaką sobie ustawisz, ale stałą) bo nocne
    obniżenia są w praktyce nierealizowalne.
    - Któregoś dnia źle się czujesz i chcesz mieć +23. Ustawiasz na
    sterowniku... i już za 5 godzin masz 23
    - Wcześniejszy powrót z nart wiąże się z powrotem do zimnego domu

    Dlatego bardzo często ludzie łączą to rozwiązanie z kominkiem który pozwala
    szybko podnieść temperaturę. Tylko po co? Po co dzielnie zwalczać problemy
    które w tradycyjnym i w dodatku tańszym rozwiązaniu są mniejsze?

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 10. Data: 2015-05-27 23:14:32
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Wed, 27 May 2015 09:23:02 +0200, Ergie napisał(a):

    > Nie wiem co rozumiesz pod pojęciem dobrej automatyki, ale jeśli coś bardziej
    > konwencjonalnego niż szklana kula to Cię zmartwię :-)

    Sterownik pogodowy z prognozą pogody. Trochę szklana kula, ale zaraguje z
    odpowiednim wyprzedzeniem.

    > Gorzej z ogrzewaniem:
    > - Masz stałą +21 (czy dowolna inna jaką sobie ustawisz, ale stałą) bo nocne
    > obniżenia są w praktyce nierealizowalne.

    Ja akurat nie lubię spać w zimnym, ale mogę zrozumieć potrzebę

    > - Któregoś dnia źle się czujesz i chcesz mieć +23. Ustawiasz na
    > sterowniku... i już za 5 godzin masz 23

    Rzadka sytuacja, dużo lepiej się wczołgać pod kołdrę.

    > - Wcześniejszy powrót z nart wiąże się z powrotem do zimnego domu

    Ustawić datę powrotu i niech grzeje dwa dni wcześniej :)

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl