  • 1. Data: 2019-06-09 16:36:56
    Temat: Podłogówka - jak sterowanie ?
    Od: ddddddddddddd <d...@f...pl>

    Witam,
    Powoli modernizuję domek, w tym roku będę miał:
    - podłogówka na piętrze
    - nowy piec gazowy
    Domek niewielki, ok. 2x50m2, docelowo 120m2 powierzchni ogrzewanej.
    Pieca gazowego jeszcze nie mam, na co więc zwrócić uwagę przy zakupie?
    Już wiem że piec ma mieć modulację płomienia. chciałbym też żeby pompa w
    piecu opędziła całość (przy takiej powierzchni to chyba nie problem, ale
    czy każdy piec da radę?) Na piętrze będą 4 pętle rurką 15mm oraz
    rozdzielacz, na parterze piec. w tym roku na dole nadal będą kalafiory,
    ale liczę się z tym że będzie tam przez to niższa temperatura (bo w
    podłogę nie wpuszczę za dużo)
    Jak najlepiej docelowo zrobić sterowanie ogrzewaniem? tylko czujnik
    pogodowy? czujniki temperatury na poszczególnych kondygnacjach?

    p.s.
    nie pytam o konkretny model pieca, bo kupowany będzie w UK, więc i
    producenci inni, za to znalazłem ciekawe zestawienie pieców:

    https://link.do/gH2WA

    Lukasz

  • 2. Data: 2019-06-09 17:04:06
    Temat: Re: Podłogówka - jak sterowanie ?
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu niedziela, 9 czerwca 2019 16:36:59 UTC+2 użytkownik ddddddddddddd napisał:
> [...]
    > Jak najlepiej docelowo zrobić sterowanie ogrzewaniem? tylko czujnik
    > pogodowy? czujniki temperatury na poszczególnych kondygnacjach?

    ja to jakos nie wierze w czujniki pogodowe, moze jako dodatek do zwykłgo. Zatem
    dałbym zwykły czujnik temperatury w centralnej czesci budynku, a przeprływami wody
    tak regulował aby wszedzie byla zadana temperatura (w rozsądnych granicach).

    b.

  • 3. Data: 2019-06-09 18:03:35
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2019-06-09 o 16:36, ddddddddddddd pisze:
> [...]
    > rozdzielacz, na parterze piec. w tym roku na dole nadal będą kalafiory,
    > ale liczę się z tym że będzie tam przez to niższa temperatura (bo w
    Aby nie wpuścić dużo musisz dać zawór dławiący do rozdzielacza
    na np:zasilaniu, w rozdzielaczu musisz mieć pompę do podłogówki,
    będzie ona zapewniała przepływ w rurkach podłogówki i mieszanie.
    Można kupić to gotowe np:
    https://allegro.pl/listing?string=rozdzielacz%20pod%
    C5%82og%C3%B3wki%20z%20pomp%C4%85&bmatch=baseline-va
    r-cl-n-dict4-sort-sqm-bp-uni-1-3-0517

    > Jak najlepiej docelowo zrobić sterowanie ogrzewaniem? tylko czujnik
    > pogodowy? czujniki temperatury na poszczególnych kondygnacjach?
    Z tym jest problem bo masz w zasadzie dwie instalacje z różnymi
    charakterystykami
    i każdą należałoby osobno sterować, grzejniki na dole wystarczy czujnik
    wew gdzieś
    w korytarzu z daleka od grzejnika, grzejnik bez regulatora.
    A podłogówkę z kolei najlepiej jest sterować czujnikiem zewn tzw pogodowym.
    Jako że podłogówka się dłużej grzeje to w Twoim wypadku dałby czujnik
    pogodowy i dobrał krzywą tak żeby Ci góra dobrze grzała a na wszystkie
    grzejniki na dole dał głowice termostatyczne. Ale jak się piec wyłączy
    bo zagrzeje podłogę na górze, to na dole będziesz miał większe skoki temp.

    --
    Janusz

  • 4. Data: 2019-06-09 19:33:46
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

> [...]
    > Pieca gazowego jeszcze nie mam, na co więc zwrócić uwagę przy zakupie?
    > Już wiem że piec ma mieć modulację płomienia.

    Każdy piec ma modulację mocy, ale problem polega na tym jaką najmniejszą
    mocą może grzać kocioł. Przy takiej małej powierzchni grzewczej, każdy
    kocioł jaki kupisz będzie miał tą moc za dużą. Aby kocioł nie taktował i
    żeby jego sprawność drastycznie nie spadła to potrzebny jest duży bufor
    ciepła. Takim buforem może być duży zasobnik wody. Może też stanowić
    podłogówka i odpowiednie dla niej sterowanie.

> [...]
    > tym roku na dole nadal będą kalafiory, ale liczę się z tym że będzie
    > tam przez to niższa temperatura (bo w podłogę nie wpuszczę za dużo)

    Nie da się opędzić takiego układu mieszanego jedną pompą. Jeżeli
    wszędzie byłaby podłogówka to 100m2 powinna "opędzić" praktycznie każda
    pompka wbudowana w kocioł.

    > Jak najlepiej docelowo zrobić sterowanie ogrzewaniem? tylko czujnik
    > pogodowy? czujniki temperatury na poszczególnych kondygnacjach?

    Regulacja pogodowa to podstawa przy ogrzewaniu podłogowym. Przydatna
    także przy ogrzewaniu grzejnikowym.

    > p.s.
    > nie pytam o konkretny model pieca, bo kupowany będzie w UK, więc i
    > producenci inni, za to znalazłem ciekawe zestawienie pieców:
    >
    > https://link.do/gH2WA

    Z UK będzie przyjeżdżał serwisant do tego kotła? Chyba, że tam mieszkasz?

    Jak się domyślam w domu jest stara instalacja?

    Jeżeli tak to musisz kocioł wraz z podłogówką odseparować od starej
    instalacji. W przeciwnym razie zapchasz podłogówkę i rotametry
    podłogówki syfem z tej starej instalacji.

  • 5. Data: 2019-06-09 19:44:17
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2019-06-09 o 17:04, Budyń pisze:
> [...]
    > zwykłgo. Zatem dałbym zwykły czujnik temperatury w centralnej czesci
    > budynku, a przeprływami wody tak regulował aby wszedzie byla zadana

    Wręcz przeciwnie. Do zwykłego kotła, pogodówka to nieporozumienie,
    ponieważ kocioł taki nie może grzać niższą temperaturą jak 57-58'C,
    ponieważ korozja szybko zeżre ten kocioł, a wyższej temperatury nie
    potrzeba w przypadku docieplonego domu. Kocioł taki praktycznie cały rok
    może grzać jedną temperaturą, która jest kompromisem pomiędzy możliwie
    jak najniższą, a taką, która nie powoduje korozji kotła.

    W przypadku podłogówek, podstawą dobrej regulacji jest regulacja
    pogodowa. Przy dobrze dobranej regulacji pogodowej i podłogówce, żadne
    inne regulacje nie są potrzebne. Ale dodanie regulacji pokojowej pozwoli
    zmniejszyć taktowanie kotła.

  • 6. Data: 2019-06-09 19:49:37
    Od: Hans Kloss <l...@g...com>

    "Nie da się opędzić takiego układu mieszanego jedną pompą. Jeżeli
    wszędzie byłaby podłogówka to 100m2 powinna "opędzić" praktycznie każda
    pompka wbudowana w kocioł. "

    Nie znam się zarobiony jestem ale przy dobraniu wielkości grzejników na parametry
    podłogówki da radę chyba jedna pompa, bez mieszaczy itp. Jedynie zawor równoważący na
    instalację grzejnikową. Być może nawet bez tego, regulacja na zaworach grzejnikowych.

  • 7. Data: 2019-06-09 21:03:11
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

> [...]
    > ponieważ kocioł taki nie może grzać niższą temperaturą jak 57-58'C,
    > ponieważ korozja szybko zeżre ten kocioł, a wyższej temperatury nie

    Yyy...trójdrożny? Ja mam u siebie 40C i jakoś kocioł kilka lat
    wytrzymuje. Faktem natomiast jest, że ruda przy takich parametrach wyłazi.

> [...]
    > pogodowa. Przy dobrze dobranej regulacji pogodowej i podłogówce, żadne
    > inne regulacje nie są potrzebne. Ale dodanie regulacji pokojowej pozwoli

    Zgoda. Ja mam w każdym pokoju regulator i po kilku latach
    stwierdzam...że to bez sensu. Wystarczył by jeden na kondygnację.

    Miłego.
    Irek.N.
    ps. ja też w pogodowy nie bardzo wierzę, nie miałem się jak przekonać

  • 8. Data: 2019-06-09 21:29:05
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2019-06-09 o 19:49, Hans Kloss pisze:
> [...]
    instalację grzejnikową. Być może nawet bez tego, regulacja na zaworach grzejnikowych.

    Autor wątku będzie teraz wymieniał stare grzejniki na nowe, aby w
    przyszłym roku je wymienić na podłogówki? :)

    "Powoli modernizuję domek, w tym roku będę miał:
    - podłogówka na piętrze
    - nowy piec gazowy"

    "w tym roku na dole nadal będą kalafiory"

    Zawór równoważący powiadasz? Teoretycznie.

    Jaką temperaturę będzie on potrzebował w obiegu podłogówek? 25, 30, 35'C

    Jak duże grzejniki musiałby mieć, aby przy tak niskiej temperaturze wody
    w obiegu ogrzać grzejnikami pomieszczenia?

    Pomyśl tylko. Podłogówka to ogromny grzejnik, który musi być zasilany
    wodą o bardzo niskiej temperaturze. Aby uzyskać taką samą moc grzewczą
    przy grzejnikach, zasilając je taką sama temperaturą wody co podłogówki,
    musiałyby być te grzejniki przeogromne, a ich koszt przewyższyłby koszt
    całego remontu domu.

    Można co prawda ułożyć podłogówkę z większymi rozstawami i dzięki temu
    będzie można zwiększyć temperaturę wody w obiegu. Tyle, że wtedy tracimy
    to co jest największą zaletą podłogówki - niską temperaturę grzewczą, a
    tym samym tracimy na sprawności nowoczesnych urządzeń grzewczych.

  • 9. Data: 2019-06-09 21:35:22
    Od: ddddddddddddd <d...@f...pl>

    W dniu 09.06.2019 o 17:03, Janusz pisze:
    >(bo w podłogę nie wpuszczę za dużo)
    > Aby nie wpuścić dużo musisz dać zawór dławiący do rozdzielacza

    a nie mogę po prostu na piecu ustawić 40 stopni? liczę się z tym że na
    grzejnik to może być za mało, ale to rozwiązanie tymczasowe na jeden
    sezon i stosowane w UK, gdzie minimalna temperatura to będzie minus 2
    czy minus 5 przez kilka godzin..

    > na np:zasilaniu, w rozdzielaczu musisz mieć pompę do podłogówki,
    > będzie ona zapewniała przepływ w rurkach podłogówki i mieszanie.

    no właśnie, muszę?

    > Z tym jest problem bo masz w zasadzie dwie instalacje z różnymi
    > charakterystykami

    to proszę jeszcze raz do tego podejdź jak do podłogówki w całym domu,
    kalafiory na parterze będą tylko ze względu na to, że jestem w stanie
    wyremontować w ciągu jednego roku wszystkiego (podłogówka wiąże się z
    generalnym remontem i w moim przypadku dostawieniem dobudówki...

    Lukasz

  • 10. Data: 2019-06-09 21:37:47
    Od: ddddddddddddd <d...@f...pl>

    W dniu 09.06.2019 o 18:49, Hans Kloss pisze:
> [...]
    instalację grzejnikową. Być może nawet bez tego, regulacja na zaworach grzejnikowych.

    no właśnie, jak po prostu kalafior będzie równolegle to może być
    zimniej, ale (tu rozwiązanie praktycznie bezkosztowe) mogę kalafiory
    zdemontowane z góry zamontować na ten jeden sezon dodatkowo na dole
    (estetyka mało istotna, dół będzie remontowany)

    Lukasz