  • 21. Data: 2019-06-12 07:16:34
    Temat: Re: Podłogówka - jak sterowanie ?
    Od: ddddddddddddd <d...@f...pl>

    W dniu 10.06.2019 o 20:18, Uzytkownik pisze:
    > Układ, który pokazałeś to  instalacja z układami otwartymi dla CO i wody
    > użytkowej. Typowo pokręcony przez Angoli układ z otwartym zbiornikiem
    > wody użytkowej gdzieś na strychu.

    coś tam na stychu mam i czasem bulgocze

    > Ciekawe tylko czy masz tam normalną baterię jak u cywilizowanych ludzi
    > czy też typowo angolski wynalazek w stylu dwa oddzielne kraniki do wody
    > zimnej i gorącej? :)

    tu już normalne :)

    > Jeżeli chcesz się wyrwać z tego zacofanego i konserwatywnego systemu
    > angielskiego to musisz przerobić wszystko.
    >
    > Niestety trudno jest Ci doradzać, kiedy tak oszczędnie serwujesz
    > informacje i oczekujesz, że będziemy wróżyli i zgadywali, a przy tym jak
    > widać sam nie masz najmniejszego pojęcia o instalacjach. Niestety nie
    > wiemy czy ten zbiornik dopełniasz wodą z sieci czy też nosząc ją na
    > strych w cebrach, pompując ręczną pompą ze studni czy też woda do Ciebie
    > dostarczana jest akweduktem? :)

    1) tak, nie mam pojęcia o instalacjach
    2) do tej pory nie sądziłem by miało to jakiekolwiek znaczenie -
    instalacji starej nie mam zamiaru zostawiać więc też nie interesowałem
    się za mocno typem instalacji - dla nowej instalacji istotne dla mnie
    jest gdzie znajdę zasilanie wody i gazu, a dla tymczasowego podpięcia
    rurkę od ciepłej wody i zasilanie/powrót tymczasowego ogrzewania. To
    wszystko przyjmując że zmienię piec, bo takie miałem założenie, dopiero
    ty zmieniłeś moje nastawienie i zacząłem się zastanawiać czy może
    jeszcze zostawić stary.
    Co do układu - mogę to oglądnąć dokładnie, ale tak - wygląda na jakiś
    system otwarty, na strychu jest jakiś sześcienny sporawy baniak który
    czasem bulgocze ;), nie rozkminiałem jak jest podłączony, ale przez dach
    wychodzi rurka którą uznaję za jakiś przelew , na dole niedaleko pieca
    jest zbiornik jakieś 80L w którym ogrzewa się c.w.u.
    Z tego co wiem w naprawę tych systemów (w sensie back boiler) nikt się
    nie bawi i jak coś się zepsuje to jest wymieniany na piec dwufunkcyjny,
    rura spalinowa przez ścianę na zewnątrz i po kłopocie

    Masz tam jakąś normalną sieć wodociągową
    > z wodą pod ciśnieniem? Jeżeli tak to jakie jest to ciśnienie w sieci?

    mam, ciśnienie...wygląda na normalne ;)

    > Od tego bowiem zależy co możesz zrobić. Obecny zasobnik podgrzewający
    > ciepłą wodę użytkową jest zasobnikiem otwartym i prawdopodobnie nie może
    > działać pod ciśnieniem wody z sieci. Jeżeli będziesz chciał go podłączyć
    > do wody sieciowej to prawdopodobnie trzeba będzie go wymienić, gdyż może
    > nie wytrzymać takiego ciśnienia.

    jak jest dokładnie podpięty, mogę sprawdzi - ale ręcznie żadnego
    zbiornika napełniać nie muszę...

    > Poza tym nic nie piszesz jakie masz obecnie instalacje. Czy są to rury
    > stalowe, miedziane, plastikowe czy może też z ołowiu?

    totalny mix - do "rozdzielacza" czyli główna rura zasilanie/powrót
    grzejników to pcv 22mm (o ile dobrze pamiętam), od tego rozdzielacza
    rurki miedziane do grzejników, średnicy poniżej 10mm. Pozostałe rury
    zrobione czymkolwiek, jakkolwiek i jak to w UK zainstalowane w
    najprostszy sposób.
    Dom z ok. 1948 roku, niektóre rurki pcv i złączki (szybkozłączki)
    wyglądają na min. kilkunastoletnie - w sprzedaży już takich nie ma.
    Jedna rurka nawet nagle bez powodu zaczęła przeciekać (pcv - tak jakby
    ktoś jej malutkiego gwoździka wbił)

    Ze względu na to instalację chcę wymienić całą, piec myślę że też nie
    jest zbyt oszczędny - i idzie to na "pierwszy ogień", tyle że przy
    zrywaniu podłóg trzeba już robić remont pomieszczenia, a na to czas i
    finanse nie pozwalają.

    Dzięki za chęć pomocy

    p.s.
    są też plusy instalacji (i ogólnie często ubogiego wyboru) tutaj:
    kupiłem lodówkę z podłączeniem wody, poszedłem do sklepu i mówię: "mam
    tu takie coś do lodówki, potrzebuję to podpiąć do rury 25mm." Gość mówi
    "no to masz to, to i trójnik... zaraz... nie mam trójnika z (zgaduję)
    18mm na 25mm, tylko 18/22/22mm, więc ty masz tam rurę 22mm, nie 25mm" -
    mówię dobra, daj na 22mm, sprawdzę... i faktycznie, źle zmierzyłem ;) od
    razu sobie pomyślałem że w Polsce nikt by nie zgadł, bo jeden producent
    by zrobił na 22,3mm a drugi na 22,5mm ;) (z wodą to może przesadzam, ale
    tak mi się z kanałami wentylacyjnymi skojarzyło)

    Lukasz

  • 22. Data: 2019-06-12 07:23:47
    Od: ddddddddddddd <d...@f...pl>

    W dniu 11.06.2019 o 21:32, Uzytkownik pisze:
    > Tyle, że te 35'C w grzejnikach nagrzeje dom do 21'C, kiedy na zewnątrz
    > jest +10'C, a w przypadku autora wątku 35'C w podłogówce będzie
    > potrzebował przy -10'C czy nawet przy -15'C na zewnątrz.

    Temperatura minimalna, pomijając jakieś anomalia pogodowe, to -2 do -4C
    na max kilka godzin porannych, pozostałe temperatury na plusie. Przy -10
    prawdopodobnie by sklepy pozamykali, bo nikt by do pracy nie pojechał.
    tak, zeszłej zimy był śnieg i nawet leżał ze 2-3 dni, więc w okolicach
    0C i poniżej było troszkę dłużej, ale poniżej -5 to chyba nikt tu nie
    widział ;)

    Lukasz

  • 23. Data: 2019-06-12 22:54:06
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2019-06-12 o 07:16, ddddddddddddd pisze:

> [...]
    > jest zbyt oszczędny - i idzie to na "pierwszy ogień", tyle że przy
    > zrywaniu podłóg trzeba już robić remont pomieszczenia, a na to czas i

    Niestety takie robienie na raty generuje dodatkowe problemy oraz
    dodatkowe koszty. Gdybyś wszystko wywalił i zrobił wszędzie podłogówki
    to spokojnie całość zasilisz wprost z kotła gazowego i obskoczy to
    wszystko jedna pompa wbudowana w kocioł - czyli masz najprostszy układ.

> [...]
    > bo jeden producent by zrobił na 22,3mm a drugi na 22,5mm ;) (z wodą to
    > może przesadzam, ale tak mi się z kanałami wentylacyjnymi skojarzyło)

    W Polsce dostałbyś dokładnie taką samą poradę, bo rury są znormalizowane
    i występuje w nich typoszereg średnic, który w przypadku rur miedzianych
    i plastikowych praktycznie się nie pokrywa.

    Dla przykładu w miedzianych masz: 15, 18, 22, 28, 35, ..... mm, a w
    plastikowych: 16, 20, 25/26 (w zależności od producenta), 32, 40 .... mm

    Dlatego trójnika  miedzianego 18-25-25 nie uświadczysz.