  • 1. Data: 2020-01-17 21:16:55
    Temat: Podstawowka kl2
    Od: Kadar <o...@g...com>

    Jak na razie z paneli. Niech ktoś mnie oświeci bo widzę ciemność.
    Teoretycznie: jeśli mam panele, które produkują mi 10 kWh (nie mam podłączenia do
    sieci) i mam optymalne warunki pogodowe, tzn. panele produkują swoje 10 kWh. W domu
    pracują wszystkie potrzebne urządzenia i pobór prądu jest stały - nie zmienia się, i
    wynosi 7,5 kWh. Nagle przychodzi chmurka i zasłania mi panele. Następuje spadek
    produkcji prądu do 7 kWh. Nie mam w systemie żadnego akumulatora. Co się dzieje z
    urządzeniami? Nagle brakuje przecież 0,5kW, wyłączają się?

  • 2. Data: 2020-01-17 21:53:36
    Temat: Re: Podstawowka kl2
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2020-01-17 o 21:16, Kadar pisze:
> [...]
    produkcji prądu do 7 kWh. Nie mam w systemie żadnego akumulatora. Co się dzieje z
    urządzeniami? Nagle brakuje przecież 0,5kW, wyłączają się?

    Po pierwsze mylisz jednostki.
    Nie kWh tylko kW jest jednostka mocy.
    kWh jest natomiast jednostką energii, więc zawiera moc pomnożoną przez
    czas działania instalacji.
    Po drugie, panele bez względu na słońce, produkują, tyle ile odbiorniki
    w danym układzie i warunkach odbierają.
    Po trzecie jak się zachowają zależy od tego czy są zwykłym grzejnikiem
    czy np. telewizorem lub lodówką.
    Nie myśl nawet o podłączaniu bezpośrednio do paneli.
    czegoś innego niż grzałka

  • 3. Data: 2020-01-17 21:56:28
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-01-17 o 12:16 -0800, Kadar napisał:
> [...]
    > prądu do 7 kWh. Nie mam w systemie żadnego akumulatora. Co się dzieje
    > z urządzeniami? Nagle brakuje przecież 0,5kW, wyłączają się?

    Napięcie w domowej sieci spadnie, falownik to wykryje i wyłączy całość.
    To zakładając, że falownik w ogóle zgodzi się uruchomić bez akumulatora.

    Słowem - zestaw akumulatorów obowiązkowo musi być.

    A swoją drogą, to pobór rzędu 7.5 kW wydaje się kosmicznie wysoki, jak
    na instalację offgrid...

    Mateusz

  • 4. Data: 2020-01-17 22:22:09
    Od: collie <c...@v...pl>

    W dniu 17.01.2020 o 21:16, Kadar pisze:

> [...]
    produkcji prądu do 7 kWh. Nie mam w systemie żadnego akumulatora. Co się dzieje z
    urządzeniami? Nagle brakuje przecież 0,5kW, wyłączają się?

    Włączy się automagicznie agregat prądotwórczy (który przecież
    masz na wszelki wypadek jak ksiądz gospodynię, nie?) - jak
    w szpitalu, a elektrownia na dachu wprowadzi dziesiąty stopień
    zasilania, czyli wyłączy się. Z pustego to i Salomon nie naleje.

  • 5. Data: 2020-01-17 23:27:16
    Od: Kadar <o...@g...com>

    > Nie myśl nawet o podłączaniu bezpośrednio do paneli.
    > czegoś innego niż grzałka

    Z tą grzałką to nie załapałem. Jak napisałem na początku jest to założenie
    hipotetyczne: co się stanie jeśli ... Rozpatruję taką ewentualność bo może okazać
    się, że na działce, którą zamierzam kupić doprowadzenie prądu będzie niemożliwe lub
    bardzo drogie. Wtedy jedynym rozwiązaniem będą panele a być może nie ma w ogóle sensu
    pchać się w takie rozwiązanie a wtedy mocno skomplikuje się sytuacja.
    Plan jest taki, że nie od razu uruchomię "elektrownie" ale będzie to się działo
    etapami. Za nim zdecyduję się na wydanie sporej kasy muszę wiedzieć co będzie na
    końcu. Jakie czekają mnie rozwiązania.
    Dzięki za odpowiedź.

  • 6. Data: 2020-01-17 23:35:14
    Od: Kadar <o...@g...com>

    > Napięcie w domowej sieci spadnie, falownik to wykryje i wyłączy całość.
    > To zakładając, że falownik w ogóle zgodzi się uruchomić bez akumulatora.
    >
    > Słowem - zestaw akumulatorów obowiązkowo musi być.

    Czyli jeśli, musiały by być panele to obowiązkowo z akumulatorem. Jasne.

    > A swoją drogą, to pobór rzędu 7.5 kW wydaje się kosmicznie wysoki, jak
    > na instalację offgrid...
    Nie mam w tej chwili tego pod ręką ale gdzieś znalazłem, że średnie dzienne zużycie
    energii w Polsce to 7,5 kW. Więc jeśli dom ma chodzić tylko na panelach tzn. tyle
    trzeba dostarczyć. Tu gdzie jestem podobno średnie dzienne zużycie jest 4x większe
    ale to do sprawdzenia i jak napisałem wcześniej nie od razu elektrownie zbudowano.
    Dzięki za odpowiedź.

  • 7. Data: 2020-01-18 00:05:04
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-01-17 o 14:35 -0800, Kadar napisał:
    > Czyli jeśli, musiały by być panele to obowiązkowo z akumulatorem.

    I to największy problem - bo akumulatory to najdroższy element
    układanki, a i wymieniać je trzeba co jakiś czas bo się zużywają.
    Dlatego instalacje off-grid z reguły są bardzo ograniczone, a ich
    właściciele liczą każdy wat.

    > Nie mam w tej chwili tego pod ręką ale gdzieś znalazłem, że średnie
    > dzienne zużycie energii w Polsce to 7,5 kW.

    Jeśli dzienne to nie kW, tylko kWh, a to różnica zasadnicza.
    Wychodziłoby luźno licząc ok. 0.5 kW ciągłego poboru przez
    kilkanaście godzin dziennie. Ale to dalej sporo, jeśli trzeba do tego
    dosztukować akumulatory choć na dwa dni zapasu. Dla przykładu moje
    zużycie to poniżej 3 kWh dziennie, a jakoś specjalnie nie oszczędzam.

    > Tu gdzie jestem podobno średnie dzienne zużycie jest 4x większe ale
    > to do sprawdzenia

    Póki co warto byłoby zmierzyć swoje faktyczne dzienne zapotrzebowanie i
    rozpisać je w tabelce dla każdego sprzętu osobno. np. telewizor =
    50W x 2h, lodówka = 35W * 8h, komputer = 30W * 4h, router = 30W x 24h,
    itd. Na tej podstawie dopiero można dobierać panele, akumulatory i
    falownik.

    Mateusz

  • 8. Data: 2020-01-18 00:25:32
    Od: Piotrek Paradysz <p...@g...com>

[...]
    ---------------------
    Faktycznie proponuje powrót do podstawówki i naukę, co w czym się mierzy.

  • 9. Data: 2020-01-18 09:17:54
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2020-01-17 o 23:27, Kadar pisze:
    > Rozpatruję taką ewentualność bo może okazać się, że na działce, którą zamierzam
    kupić doprowadzenie prądu będzie niemożliwe lub bardzo drogie.

    Jeśli doprowadzenie prądu jest niemożliwe, to budowanie tam domu jest
    pozbawione sensu. Kropka. Znajdź miejsce, gdzie istnieje zalążek
    cywilizacji.

    Zwłaszcza, że Twoje pytania sugerują, że pojęcia nie masz o fizyce i sam
    nie rozwiążesz żadnych problemów.

    --
    MN

  • 10. Data: 2020-01-18 09:20:25
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2020-01-17 o 21:16, Kadar pisze:
    > Nagle przychodzi chmurka i zasłania mi panele. Następuje spadek produkcji prądu do
    7 kWh.

    Naprawdę nie wiesz, o czym piszesz. Chmura zabierze 95% mocy a nie 30%.

    --
    MN