  • 1. Data: 2023-05-24 11:17:13
    Temat: Pomarańcza w doniczce
    Od: Trybun <M...@j...cb>

    Ma ktoś pomysła co zrobić aby zmusić pestki pomarańczy do wykiełkowania.
    Temperatura odpowiednia jest, różne próby z namaczaniem itd nie
    przynoszą efektu.

  • 2. Data: 2023-05-24 14:05:40
    Temat: Re: Pomarańcza w doniczce
    Od: Mateusz Viste <m...@...invalid>

    dn. Wed, 24 May 2023 11:17:13 +0200, Trybun napisał:
    > Ma ktoś pomysła co zrobić aby zmusić pestki pomarańczy do
    > wykiełkowania. Temperatura odpowiednia jest, różne próby z
    > namaczaniem itd nie przynoszą efektu.

    Może woda zła, albo ziemia? Z tego co się orientuję to w obu przypadkach
    pH powinno być neutralne lub lekko kwaśne. Odpowiednią ziemię można
    kupić w jakimś sklepie ogrodniczym, a wodę z kranu zastąpić deszczówką.

    Mateusz

  • 3. Data: 2023-05-25 07:35:39
    Od: Trybun <M...@j...cb>

> [...]
    > pH powinno być neutralne lub lekko kwaśne. Odpowiednią ziemię można
    > kupić w jakimś sklepie ogrodniczym, a wodę z kranu zastąpić deszczówką.

    Być może to któryś z tych czynników, ale chyba jednak  jakość wody czy
    ziemi nie powinna być przeszkodą samym wykiełkowaniu z pestki..

  • 4. Data: 2023-06-14 22:47:03
    Od: XL wiosenna <i...@g...pl>

    czwartek, 25 maja 2023 o 07:37:16 UTC+2 Trybun napisał(a):

    > Być może to któryś z tych czynników, ale chyba jednak jakość wody czy
    > ziemi nie powinna być przeszkodą samym wykiełkowaniu z pestki..

    Ale zbyt niska temperatura tak. W mojej szklarence, w której produkuję rozsadę i
    trzymam wczesną wiosną i późną jesienią oleandry, wszelkie cytrusowe pestki
    kiełkowały hurtowo. Jeszcze kluczowa uwaga - muszą być świeżo wyjęte z bardzo
    dojrzałego owocu.

  • 5. Data: 2023-06-14 22:56:26
    Od: XL wiosenna <i...@g...pl>

    środa, 24 maja 2023 o 11:17:18 UTC+2 Trybun napisał(a):
    > Ma ktoś pomysła co zrobić aby zmusić pestki pomarańczy do wykiełkowania.
    > Temperatura odpowiednia jest, różne próby z namaczaniem itd nie
    > przynoszą efektu.

    I jeszcze pytanie: po co Ci te dziczki-siewki pomarańczy? Przecież to dziczki będą,
    czyli nie powtórzą cech szlachetnej odmiany, a na owocowanie poczekasz z 10 lat. Kup
    sobie pomarańczowe
    https://www.tropiart.pl/plants/pomarancza-citrus-sin
    ensis.html?gclid=CjwKCAjwyqWkBhBMEiwAp2yUFh5aAp8JLGL
    LDcrmGuvuz1hN-YCF4KZTUMOrSitvVm8p2bDbeArbJxoCT-YQAvD
    _BwE#product
    drzewko i ciesz się nim, jak ja - mam je od lat, latem wystawiam na taras. Obecnie
    obsypało się ponownie kwiatami po wyniesieniu - kwiaty były też zimą. A jaki boski
    zapach! Pszczoły teraz je zapylają i będą owoce, które dojrzeją już w domu około
    Bożego Narodzenia.

  • 6. Data: 2023-06-16 10:28:39
    Od: Trybun <M...@j...cb>

    W dniu 14.06.2023 o 22:47, XL wiosenna pisze:

> [...]
    kiełkowały hurtowo. Jeszcze kluczowa uwaga - muszą być świeżo wyjęte z bardzo

    Koniec końców wschodzą, po około półtoramiesięcznym leżakowaniu w
    doniczce. Pestek było 15, jak na razie wzeszły trzy. Jedną już
    przesadziłem do innej doniczki.
    Tak, to oczywiste, reguła ta dotyczy nie tylko pomarańczy.

  • 7. Data: 2023-06-16 10:29:16
    Od: Trybun <M...@j...cb>

    W dniu 14.06.2023 o 22:56, XL wiosenna pisze:

> [...]
    zapach! Pszczoły teraz je zapylają i będą owoce, które dojrzeją już w domu około

    Nie, to nie na jakieś zbiory a z czystej ciekawości,. Oczekuję tylko aby
    miały jakiś ciekawy, ozdobny wygląd. A na zbiory planuję eksperyment z
    mandarynką, która podobno przewyższa pomarańcz w domowej uprawia pod
    każdym względem.

  • 8. Data: 2023-06-16 10:31:49
    Od: Mogwai <m...@...invalid>

    dn. Fri, 16 Jun 2023 10:28:39 +0200, Trybun napisał:
    > Koniec końców wschodzą, po około półtoramiesięcznym leżakowaniu w
    > doniczce. Pestek było 15, jak na razie wzeszły trzy. Jedną już
    > przesadziłem do innej doniczki.

    W międzyczasie doczytałem gdzieś, że takie cytrusowe pestki warto lekko
    naciąć żyletką, coby szybciej wilgoć wyczuły. Może następnym razem warto
    spróbować?

    Mateusz

  • 9. Data: 2023-06-19 10:57:58
    Od: Trybun <M...@j...cb>

    W dniu 16.06.2023 o 10:31, Mogwai pisze:
    > W międzyczasie doczytałem gdzieś, że takie cytrusowe pestki warto lekko
    > naciąć żyletką, coby szybciej wilgoć wyczuły. Może następnym razem warto
    > spróbować?
    >
    > Mateusz

    Dobrze wiedzieć na przyszłość, dzięki.

  • 10. Data: 2023-07-05 23:32:48
    Od: XL wiosenna <i...@g...pl>

    poniedziałek, 19 czerwca 2023 o 10:57:50 UTC+2 Trybun napisał(a):

    > Dobrze wiedzieć na przyszłość, dzięki.

    Mango i awokado sobie wyhoduj z pestek z przejrzałych owoców tychże. Szczególnie
    awokado jest piękne. Miałam trzyletnie chyba, przycinane co roku, bo rosło jak
    głupie. Kruche bardzo - spadło ze schodów tarasowych podczas burzy i się kompletnie
    połamało, nie miałam czego ratować. A też miałam wtedy i tak już za dużo tego dobra
    wszelkiego. Teraz mam ,,tylko" figi coś koło 5 sztuk, 1pomarańczę, 2 kalamondyny
    (kwaśne, ale przepyszne do herbaty zimą, boskie wręcz, jak żaden inny cytrus) i 1
    cytrynę skierniewicką kupioną lata temu. Wszystko owocuje. I syatematycznie to
    wszystko przycinam, bo zimą muszę cytrusy stłoczyć w jednym nieogrzewanym pokoju z
    południową wystawą, a figi zimują z oleandrami w niemal ciemnej piwnicy, w
    najwiekszym z jej pomieszczeń, gdzie trzymam też zapasy - temp. 5-8 stopni.