  • 11. Data: 2019-05-15 10:00:32
    Temat: Re: Pompa ciepłą - SPISEK
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu środa, 15 maja 2019 09:37:34 UTC+2 użytkownik adam napisał:
    > W budynku stojącym pojedynczo nie powinno być problemu, ale w gęstej
    > zabudowie, jeśli wszyscy dookoła założą sobie pompy ciepła, to grunt
    > może się wyziębić.

    ale to jest gdybactwo. Każdy ma powierzchnię swojej działki (w dół) do dyspozycji.
    Trzeba policzyć czy ilosc ciepła przepływająca tylko od dołu w górę jest
    wystarczająca.

    b.

  • 12. Data: 2019-05-15 18:05:31
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Budyń napisał:

    > ale to jest gdybactwo. Każdy ma powierzchnię swojej działki (w dół)
    > do dyspozycji. Trzeba policzyć czy ilosc ciepła przepływająca tylko
    > od dołu w górę jest wystarczająca.

    Policzono, a może nawet ktoś próbował mierzyć bezpośrednio. Strumień
    ciepła Ziemi wynosi około 50-60 mW (miliwatów) na metr kwadratowy.
    Nie, geotermia zdecydowanie nie jest energią odnawialną.

    --
    Jarek

  • 13. Data: 2019-05-15 18:31:23
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Wed, 15 May 2019 18:05:31 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:
    > Policzono, a może nawet ktoś próbował mierzyć bezpośrednio. Strumień
    > ciepła Ziemi wynosi około 50-60 mW (miliwatów) na metr kwadratowy.

    Do tego cały czas - długofalowo - maleje. Ci wszyscy pompowcy-mądrale nam
    wypompują całe ciepło z ziemi i za milion lat mi wszystkie marchewki
    przemarzną. I co wtedy?!

    Mateusz

  • 14. Data: 2019-05-15 19:48:54
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

    > Do tego cały czas - długofalowo - maleje. Ci wszyscy pompowcy-mądrale
    > nam wypompują całe ciepło z ziemi i za milion lat mi wszystkie marchewki
    > przemarzną. I co wtedy?!

    Pompiarze powierzchowni korzystają głównie z energii słonecznej.
    Tym wertykalnym wciąż coś napływa wraz z wodą od sąsiadów. Ale
    gdyby ich zagęścic ponad miarę, to faktycznie, wesoło by nie
    mieli. To wiadomo od dawna.

    --
    Jarek

  • 15. Data: 2019-05-16 07:22:00
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu środa, 15 maja 2019 18:05:39 UTC+2 użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:

    > Policzono, a może nawet ktoś próbował mierzyć bezpośrednio. Strumień
    > ciepła Ziemi wynosi około 50-60 mW (miliwatów) na metr kwadratowy.
    > Nie, geotermia zdecydowanie nie jest energią odnawialną.

    no czemu nie jest? wymaga 20x wiekszego terenu niz własna działka, ale to nie zmienia
    faktu ze darmowe ciepło naplywa.

    b.

  • 16. Data: 2019-05-16 09:13:05
    Od: collie <c...@v...pl>

    > Nie, geotermia zdecydowanie nie jest energią odnawialną.

    No, jądro Ziemi stygnie, słońce gaśnie, koniec świata.
    Dobrze, że urzędniki z NFOŚiGW tego nie wiedzą, bo pewien
    ojciec z Torunia nie otrzymałby dotacji na geotermię bez
    przyszłości.

  • 17. Data: 2019-05-16 10:57:44
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Budyń napisał:

    > no czemu nie jest? wymaga 20x wiekszego terenu niz własna działka, ale
    > to nie zmienia faktu ze darmowe ciepło naplywa.

    Z góry napływa dziesięć tysięcy razy więcej niż z dołu. Same fluktuacje
    rocznej insolacji są rzędy wielkości większe od struminiea geotermalnego.

    Z głęboką geotermią wysokotemperaturową też nie tak, że to są *źródła* --
    to są *zasoby*. Zdecydowanie nie jest tak, jak się niektórym wydaje, że
    pod spodem Lucyfer nieprzerwanie pali wielki ogień, do którego można się
    podłączyć i czerpać bez końca. To są te miliwaty gromadzone przez wieki.
    Tak jak paprocie i inne badyle po odpowiednio długim czasie tworzą pokład
    węgla.

    --
    Jarek

  • 18. Data: 2019-05-16 11:31:27
    Od: collie <c...@v...pl>

> [...]
    > Tak jak paprocie i inne badyle po odpowiednio długim czasie tworzą pokład

    Zdecydowanie, nie ma piekła i dlatego nie ma jądra Ziemi, o temperaturze
    około 6000 st. jak twierdzą głupi naukowcy, albowiem Ziemia to zimny, płaski
    dysk z mchu i paproci, wsparty na czterech słoniach stojących na wielkim żółwiu.
    Tako rzecze Jarosław Sokołowski. Po cichu, stawiając kropkę po słowie "węgla".

    A górnicy kilometr pod ziemią pracują pół nago nie dlatego, że temperatura
    na tej głębokości sięga 30 st., tylko przez te miliwaty z mchu i paproci
    zgromadzone w węglu. Dopowiadam, bo mój przedpiśca o tym zapomniał.