  • 1. Data: 2018-10-23 12:04:34
    Temat: Pompa ciepła czy biomasa?
    Od: k...@g...com

    Czołem,

    Chciałbym rozpocząć dyskusję na temat źródeł ciepła w domu jednorodzinnym. W
    przestrzeni dwóch najbliższych lat stanę przed wyzwaniem budowy domu. Chciałbym
    zrealizować to metodą gospodarczą. Jakie źródło ciepła preferujecie w obecnej chwili?
    Pompa gruntowa? Powietrzna? Pellet? Prąd? Raczej będę unikał węgla, chciałbym
    zainwestować w izolację i osiągnąć niski współczynnik przenikania ciepła osiągając
    status budownictwa energooszczędnego. Zależy mi na możliwie najlepszym stosunkiem
    ceny do jakości.

    pozdrawiam

    Kamil

  • 2. Data: 2018-10-23 12:22:27
    Temat: Re: Pompa ciepła czy biomasa?
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Tue, 23 Oct 2018 03:04:34 -0700 (PDT), k...@g...com

    > Chciałbym rozpocząć dyskusję na temat źródeł ciepła w domu
    > jednorodzinnym. W przestrzeni dwóch najbliższych lat stanę przed
    > wyzwaniem budowy domu. Chciałbym zrealizować to metodą gospodarczą.

    Masz już projekt, albo choć metraż, bryłę?

    > Jakie źródło ciepła preferujecie w obecnej chwili? Pompa gruntowa?
    > Powietrzna? Pellet? Prąd?

    Pelet sobie odpuść już na starcie, szkoda miejsca na kloca spalinowego i
    opał (to też kosztuje). Jak nie masz gazu ziemnego możesz rozważyć butlę na
    PB. Gruntową pompę, jak nie masz powierzchni pod wymiennik poziomy, też
    sobie odpuść, skupiając się na powietrznej.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 3. Data: 2018-10-23 12:47:37
    Od: alberciq <n...@g...pl>

    W dniu 23.10.2018 o 12:04, k...@g...com pisze:
> [...]
    status budownictwa energooszczędnego. Zależy mi na możliwie najlepszym stosunkiem

    zdecydowanie pompa ciepła, jak masz warunki(powierzchnia i rodzaj
    gruntu) to samodzielne wykonanie wymiennika poziomego wyjdzie śmieszne
    pieniądze (materiał + korparka) jak nie masz warunków, to pompa
    powietrzna, ale wypadało by mieć alternatywne dogrzewanie na największe
    mrozy(np kominek)

    w mojej miejscowości mogłem skorzystać z dofinansowania na pompę ciepła
    10tyś ale warunkiem było że będzie to jedyne źródło ciepła więc tu
    trzeba uważać.

    Moim zdaniem ważniejsze niż cena paliwa jest izolacja budynku i
    bezobsługowość. Przy najdroższym paliwie koszt grzania będzie bardzo
    niski jeżeli masz dobrze zaprojektowany i zaizolowany dom. A jak sam
    robisz, to najkorzystniejsza jest pompa gruntowa z poziomym wymiennikiem
    - do tego żadnego specjalisty z papierami nie potrzeba.

  • 4. Data: 2018-10-23 13:02:26
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Tue, 23 Oct 2018 12:47:37 +0200, alberciq

    > ale wypadało by mieć alternatywne dogrzewanie na największe
    > mrozy(np kominek)

    Ale po co? Przecież murowany, dobrze ocieplony dom to i dwie doby wytrzyma
    i nie wystygnie tak, żeby ludzie zaczęli jakoś przeraźliwie marznąć.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 5. Data: 2018-10-23 13:25:24
    Od: alberciq <n...@g...pl>

    W dniu 23.10.2018 o 13:02, Myjk pisze:
    > Tue, 23 Oct 2018 12:47:37 +0200, alberciq

    > Ale po co? Przecież murowany, dobrze ocieplony dom to i dwie doby wytrzyma
    > i nie wystygnie tak, żeby ludzie zaczęli jakoś przeraźliwie marznąć.

    Wytrzymać wytrzyma, ale komfort wyraźnie spadnie, faktycznie mrozów
    unieruchamiających pompe powietrzną może nie być za wiele, ale
    przeważnie w ich sąsiedztwie będzie sporo dni w trakcie których pompa
    będzie pracowała na granicy możliwość a będzie musiała rozgrzać dom po
    kilku dniach niedziałania. Zwykła farelka pewne wtedy wystarczy, ale co
    kto woli.. W takich momentach właśnie było by fajnie w kominku rozpalić.

  • 6. Data: 2018-10-23 13:40:07
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Tue, 23 Oct 2018 13:25:24 +0200, alberciq

> [...]
    > przeważnie w ich sąsiedztwie będzie sporo dni w trakcie których pompa
    > będzie pracowała na granicy możliwość a będzie musiała rozgrzać dom po

    W ogóle takich mrozów nie ma które ją unieruchomią. Prędzej wilgoć będzie
    blokować w okresie przejściowym, tak jak ostatnio że było ponad 95% i się
    pompy zamulały co chwilę szronem. Jedyne co może PC unieruchomić to
    zwyczajny brak prądu. Ale to się nie zdarza podczas siarczystych mrozów, a
    głównie przy temperaturach około zera.

    > Zwykła farelka pewne wtedy wystarczy, ale co kto woli..

    Wystarczy grzałka w pompie, która zazwyczaj jest w standardzie.

    > W takich momentach właśnie było by fajnie w kominku rozpalić.

    Jak kto woli. Ja nie widze sensu wywalać 20k na komin, wkład i zabudowę
    żeby zabezpieczyć się przed "niedziałaniem" PC.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 7. Data: 2018-10-23 13:47:03
    Od: alberciq <n...@g...pl>

    W dniu 23.10.2018 o 13:40, Myjk pisze:

    > Jak kto woli. Ja nie widze sensu wywalać 20k na komin, wkład i zabudowę
    > żeby zabezpieczyć się przed "niedziałaniem" PC.

    Tak to boli i również komina oraz kominka nie mam, ale mam pompę
    gruntową, którą uważam za zdecydowanie lepszą nad powietrzną i o ile są
    możliwości to taką należy wybrać.

  • 8. Data: 2018-10-23 14:27:24
    Od: k...@g...com

    OK, wiem więcej. Prawdę mówiąc PC była moim liderem. Trudniej już dobór producenta i
    ceny o których nie za bardzo mam wiedzę. Bryła domu możliwie najprostsza. Bez wnęk,
    załamań, ascetycznie, może nie stodoła, ale subtelna koperta na dachu. Mostki
    termiczne ograniczone na maksa. Czyli nacisk na efektywność energetyczną.
    Powierzchnia użytkowa max 120m2, parterowy, ale z możliwym do zaadoptowania poddasza
    (kiedyś). Jesteście w stanie dla tak lakonicznego opisu wstępnie ocenić jaki typ
    pompy (model) oraz szacunkowy budżet zaplanować?

  • 9. Data: 2018-10-23 15:16:23
    Od: alberciq <n...@g...pl>

    W dniu 23.10.2018 o 14:27, k...@g...com pisze:
> [...]
    (kiedyś). Jesteście w stanie dla tak lakonicznego opisu wstępnie ocenić jaki typ
    pompy (model) oraz szacunkowy budżet zaplanować?

    Pompa pewnie koło 7kW(koniecznie inwerter) mocy grzewczej, ogrzewanie
    podłogowe co ~20cm. Ale zaraz ktoś tu będzie krzyczał że trzeba
    dokładnie policzyć bo może się okazać że potrzebujesz tylko 6,7kW i
    rurki co 21,3cm...

    ja mam zakopane w ziemi ~750m rury pe32 na obszarze około 400m^2 na
    głębokości około 2m, na tej głębokości końcy sie piasek a zaczyna glina,
    poza okresami suszy jest tam cały czas migrująca woda bo teren jest
    lekko pochyły. Zapięte to mam do 13kW pompy HEWALEX. Grzałem poprzedni
    sezon do ~19st, ale jeszcze nie mieszkałem - ogrzewanie kosztowało mnie
    jakieś 600zł.

    rury pod ziemie + koparka + glikol + uzbrojenie rozdzielacza kosztowało
    mnie jakieś 6tys
    wyposażenie kotłowni (pompa, zbiornik na CWU, pompki, armatura) pisząc z
    pamięci chyba około 25tys
    podłogówka - rury + rozdzielacze ~5..6tys

    P.S. pompę mam przewymiarowaną(powinna być około 9..10kW - jakieś 250m^2
    ogrzewanych podłóg), bo taką miałem okazje dostać w bardzo dobrej cenie,
    jest to inwerter więc nie mam obaw z tym związanych.

  • 10. Data: 2018-10-23 15:19:44
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Tue, 23 Oct 2018 05:27:24 -0700 (PDT), k...@g...com

> [...]
    > zaadoptowania poddasza (kiedyś). Jesteście w stanie dla tak lakonicznego
    > opisu wstępnie ocenić jaki typ pompy (model) oraz szacunkowy budżet

    Przy takiej powierzchni, dobrym acz rozsądnym ociepleniu (20cm grafitu na
    ścianach) i naturalnie z WM, dom nie powinien zjeść więcej niż 8MWh/rok (z
    CWU). Wtedy już można próbować cisnąć na druty w podłodze (powinny się
    zamknąć w 7-8k) i ew. panele PV. Tylko musisz wtedy dobrze usytuować dom i
    zrobić dach dwuspadowy z połacią na płd. W przyszłym roku ceny paneli mają
    zacząć mocniej dołować, a jeśli nawet nie, to można z sieci w 2T na
    poczatku grzać. Obecnie panele PV najtaniej mi wycenili na 4,5 kzł brutto
    per kWp przy instalacji blisko 10kWp. Przy 5kWp już wychodziło ponad 5
    kzł/kWp.

    Pompa będzie znacznie droższa, po pierwsze podłogówka wodna więcej wyjdzie
    (może nieznacznie, ale jednak), po drugie sama pompa swoje kosztuje. Dla
    takiego domu musisz liczyć pompę nie mniej niż 7kW (dla A2W35) co będzie
    kosztować 20-24 tys. zł brutto na gotowo (no ale jak chcesz adaptować
    poddasze do zamieszkania to trzeba będzie większą -- ile, to trzeba wykonać
    OZC -- ale więcej niż 28 kosztować nie będzie). Najlepszy stosunek jakości
    do ceny daje cały czas Panasonic i ostatnio LG.

    --
    Pozdor
    Myjk