  • 1. Data: 2020-11-26 21:15:37
    Temat: Pompa ciepła, nietypowy dobór.
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    Problem się pojawił.
    Z pewnych nie dających się ogarnąć względów instalacja wody grzewczej
    którą do tej pory wykorzystywałem, przeszła w stan niskotemperaturowy. Z
    27-30C mam obecnie do dyspozycji 19-21C, a to już za mało na ogrzewanie
    budynku. Przy 25 jeszcze dał bym radę, więc niewiele brakuje.
    Przepływy przy tych 20C mam duże, więc energii do odzyskania sporo, ale
    muszę podnieść temperaturę o powiedzmy 10C (dla bezpieczeństwa). Pojawia
    się więc temat PC W/W. Pytanie, czy klasyczne - typowe PC zdychają
    powyżej 20C? Skoro potrzebuję podnieść o 10C przy zapotrzebowaniu mocy
    na poziomie 30kW, to czy brać pompę 30kW, czy może jakoś inaczej się
    toto w takim przypadku liczy? W ogóle jak byście podeszli do tematu?

    Irek.N.

  • 2. Data: 2020-11-26 21:30:09
    Temat: Re: Pompa ciepła, nietypowy dobór.
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    czwartek, 26 listopada 2020 o 21:15:45 UTC+1 Irek.N. napisał(a):
    > na poziomie 30kW, to czy brać pompę 30kW, czy może jakoś inaczej się
    > toto w takim przypadku liczy? W ogóle jak byście podeszli do tematu?

    Zobacz sobie na PSPC29ZE
    Przy wejściu +20C i wyjściu +40C produkuje 29,6kW co daje COP 6,5.

    http://ecopol-system.pl/pdf/pompy-ciepla-ecopol-syst
    em-dokumentacja-techniczna-ZE-01.pdf
    http://ecopol-system.pl/pdf/pompy-ciepla-ecopol-syst
    em-tabele-wydajnosci-ZE-01.pdf

    L.

  • 3. Data: 2020-11-26 21:44:45
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2020-11-26 o 21:15, Irek.N. pisze:
> [...]
    > na poziomie 30kW, to czy brać pompę 30kW, czy może jakoś inaczej się
    > toto w takim przypadku liczy? W ogóle jak byście podeszli do tematu?

    Na wejściu miałeś 30 a ile było na wyjściu?

  • 4. Data: 2020-11-26 22:10:11
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2020-11-26 o 21:44, t-1 pisze:

    > Na wejściu miałeś 30 a ile było na wyjściu?

    Sorry, potrzebny jeszcze przepływ.
    Może nie warto kupować drogiej pompy ciepła a wystarczy tani podgrzewacz
    elektryczny?
    Rozumiem, że 30C potrzebne dla -25C na polu.
    Zwrot za 15 lat mnie by odstraszył.

  • 5. Data: 2020-11-27 08:18:15
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 26.11.2020 21:15, Irek.N. wrote:
    > Pojawia się więc temat PC W/W. Pytanie, czy klasyczne - typowe PC
    > zdychają powyżej 20C? Skoro potrzebuję podnieść o 10C przy
    > zapotrzebowaniu mocy na poziomie 30kW

    Słuchaj, coś się zepsuło ale zamiast miotać się i podejmować pochopne
    decyzje, dołóż na ten moment zwykłą grzałkę i na spokojnie pomyśl.

    Domy i CWU się ogrzewa za pomocą PC, a Ty się pytasz czy podgrzeją wodę
    powyżej 20C. Zapotrzebowanie na ogrzanie domu masz 30kW? To jest jakiś
    zabytkowy dworek z 20 pokojami zachowany w stanie tradycyjnym?

    Pewnie moc maksymalna pieca, kotła czy co tam masz podajesz. A to się ma
    nijak do realnego zapotrzebowania domu jak i Twoich potrzeb.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 6. Data: 2020-11-27 10:46:46
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .11.2020 o 08:18 Mateusz Bogusz <m...@o...pl> pisze:

    > Pewnie moc maksymalna pieca, kotła czy co tam masz podajesz. A to się ma
    > nijak do realnego zapotrzebowania domu jak i Twoich potrzeb.

    Tak z ciekawości- czemu zakładasz, że Irek pyta o PC do domu, i że nie ma
    pojęcia o swoim zapotrzebowaniu na energię?
    Napisał tylko, że nie wie jak to policzyć dla PC.

    TG

  • 7. Data: 2020-11-27 12:28:23
    Od: t-1 <t...@t...pl>

> [...]
    >
    > Pewnie moc maksymalna pieca, kotła czy co tam masz podajesz. A to się ma
    > nijak do realnego zapotrzebowania domu jak i Twoich potrzeb.

    Też tak myślałem.
    Ale nie wiemy czym pytający dysponuje.
    Wiemy, ze ogrzewał jakim czynnikiem o temperaturze 30C, który obecnie ma
    20C.
    Ale czy było to np. ciepło odpadowe z kanalizacji czy odwiert już nie wiemy.
    Faktem jest, że podgrzanie wody grzałką z 20 do 30C nie będzie w
    powyższych przypadkach zasadne, jeśli będzie później tracona z wyższą
    temperaturą niż na wejściu.
    Więc pomysł z pompą ciepła z rozdzielonymi obwodami W/W wydaje jedyny
    aby podnieść temperaturę czynnika i nie tracić później energii.
    Biorąc analogię elektryczną problemem jest, że pompa w szczycie
    zapotrzebowania musi jednak przenieść całą moc grzewczą 30kW. (jeśli
    taka ona naprawdę jest) Czyli jest transformatorem energii.
    Jak zrobić, żeby działała jako autotransformator na części mocy?
    Oto jest właściwie pytanie pytającego, bez odpowiedzi.

  • 8. Data: 2020-11-27 12:56:07
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .11.2020 o 12:28 t-1 <t...@t...pl> pisze:

    > Jak zrobić, żeby działała jako autotransformator na części mocy?
    > Oto jest właściwie pytanie pytającego, bez odpowiedzi.

    Technika idzie do przodu, np w Toshibach można za pomocą sterownika
    "skręcić" moc pompy np o 50%.
    Nie wiem jak w większych, ale moja 14kW może pracować np. z max mocą 7kW.
    Oczywiście po skręceniu nadal inwerter moduluje sobie moc w zalezności od
    zapotrzebowania, ale nie przekracza tej ustawionej.

    TG

  • 9. Data: 2020-11-27 15:40:36
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest>

    > Zobacz sobie na PSPC29ZE
    > Przy wejściu +20C i wyjściu +40C produkuje 29,6kW co daje COP 6,5.

    THX, wygląda obiecująco. Rozmawiałem, niestety nie ma na stanie, taki
    czas :(

    Miłego.
    Irek.N.

  • 10. Data: 2020-11-27 15:44:38
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest>

    > Tak z ciekawości- czemu zakładasz, że Irek pyta o PC do domu, i że nie
    > ma pojęcia o swoim zapotrzebowaniu na energię?
    > Napisał tylko, że nie wie jak to policzyć dla PC.

    Nadal nie wiem. Niby podnoszę tylko o 10C, więc przy 30kW to duże
    przepływy wychodzą, a te nie są aż takie potrzebne zapewne.

    Kurcze, jak z -15C robię +30C to rozumiem, że pompa powinna mieć
    powiedzmy 30kW. Ale jak z +20C robię +30C przy tych samych przepływach,
    to wystarczy...no właśnie, ile? 4,5 raza mniej?

    Miłego.
    Irek.N.