  • 1. Data: 2021-01-17 16:23:58
    Temat: Pompy ciepła
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Zima w końcu przyszła (no ja mam banana na gębie że w końcu mróz i śnieg),
    w internetach sraczka, właściciele kotłów spalinowych cieszą się jak dzieci
    że właściciele pompek zamarzną lada chwila, że zaraz będą lecieć i
    dostawiać kominy i kupować "wyrafinowane" systemy spalinowe.

    U mnie pompa chodzi od października 2019, wygrzewałem dwukrotnie posadzki
    (w październiku i listopadzie, było wtedy w domu >30sC) aktualnie w domu
    jest 20sC bo nikt nie mieszka (jeśli już to ojciec czasem zanocuje, ale on
    to w 18sC najlepiej śpi), zeszło, właśnie dzisiaj sprawdzałem, na CO
    1350kWh, wszystko w G12, czyli koszt 500zł na ponad półmetku grzania (inna
    sprawa że PV odpalone pod koniec sierpnia i w zasadzie wszystko idzie z
    tego co PV wyprodukowało, a wyprodukowało do dzisiaj 1900kWh). :P Po 2h
    grzania leci mi nadal z gruntu 4sC mimo że część dobiegów i studzienka na
    wierzchu.

    Dom 180m2 grzanej podłogi, aktualnie na wentylacji grawitacyjnej, bo brama
    dziurawa (reku nie podłączony), w salonie też dziura, bo przepustu nie
    zatkałem, więc jest przeciąg.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 2. Data: 2021-01-17 17:21:51
    Temat: Re: Pompy ciepła
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .01.2021 o 16:23 Myjk <m...@n...op.pl> pisze:

> [...]
    > brama
    > dziurawa (reku nie podłączony), w salonie też dziura, bo przepustu nie

    u mnie powietrzna 14kw do wczoraj (od 18 grudnia, miesiąc bez dnia)
    1382kW, taryfa G12W (0,3985 PLN/kW) - koszt 550 PLN (co + cwu 300L), dom
    180 m2, podłogówki ze 30m, reszta kalafiory.

    TG

  • 3. Data: 2021-01-17 17:22:49
    Od: KIKI <y...@p...uu>

    On 17.01.2021 16:23, Myjk wrote:
    > Zima w końcu przyszła (no ja mam banana na gębie że w końcu mróz i śnieg),

    Ciekawe jak powietrzne pompy ciepła? Ile konwertują, a ile z grzałek?

  • 4. Data: 2021-01-17 17:59:58
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Myjk m...@n...op.pl ...

> [...]
    > bo brama dziurawa (reku nie podłączony), w salonie też dziura, bo
    > przepustu nie zatkałem, więc jest przeciąg.

    Ja w zeszłym roku załozyłem gazowe do starych kalafiorów.
    Temp w domu 20-21 stopni.
    Dom 180 metrów (blizniak) ale w tym 60 metrów piwnicy w której jest
    tylko 1 kaloryfer i temperatura nizsza niz w czesci mieszkalnej ale
    same rury odczuwalnie grzeja.
    Koszt grania to około 170zł miesiecznie.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Jest tylko jedna kategoria ludzi, którzy myślą więcej o pieniądzach

  • 5. Data: 2021-01-17 18:33:01
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 17.01.2021 o 17:22, KIKI pisze:

    > Ciekawe jak powietrzne pompy ciepła? Ile konwertują, a ile z grzałek?

    Mam pompę powietrzną 7 kW Panasonic. Nic niezwykłego się nie dzieje. W
    domu mam 23 st. Cały dom to podłogówka. W zeszłym roku za cały sezon
    zapłaciłem 1000 zł.

    Ale zmniejszyłem wentylację mechaniczną na minimum - jakieś 50 m3/h.
    Żeby nie przesuszać powietrza.

    --
    MN

  • 6. Data: 2021-01-17 18:40:41
    Od: KIKI <y...@p...uu>

    On 17.01.2021 18:33, Marcin N wrote:

    > Mam pompę powietrzną 7 kW Panasonic. Nic niezwykłego się nie dzieje. W
    > domu mam 23 st. Cały dom to podłogówka. W zeszłym roku za cały sezon
    > zapłaciłem 1000 zł.

    Czy ta pompa ma jakieś statystyki? Co ona robi przy -10 i niżej? Czy
    pomaga sobie grzałkami?
    1000 PLN za słabą zimę zeszłego roku.

  • 7. Data: 2021-01-17 19:00:00
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 17.01.2021 o 18:40, KIKI pisze:

    > Czy ta pompa ma jakieś statystyki? Co ona robi przy -10 i niżej? Czy
    > pomaga sobie grzałkami?
    > 1000 PLN za słabą zimę zeszłego roku.

    Pompa coś tam liczy. Teraz mam 1200 kWh na jej liczniku od grzania
    (wyzerowane dokładnie 350 dni temu). Mogę podać jutro nowy odczyt.

    Poza tym podłogówka ma 29 st, zbiornik wody 40 (40 to dość mało, powinno
    dojść do 47).

    Wg instrukcji ta pompa ma sprawność około 2 przy -15 st.

    https://www.dropbox.com/s/8iop0uth68vag34/pompa_ciep
    la.jpg?dl=0

    --
    MN

  • 8. Data: 2021-01-17 21:15:35
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 17.01.2021 18:33, Marcin N wrote:
    > Ale zmniejszyłem wentylację mechaniczną na minimum - jakieś 50 m3/h.
    > Żeby nie przesuszać powietrza.

    A masz jaki wymiennik? Bo z doświadczenia z krzyżowo-prądowym to
    przesuszanie zaczyna się przy +5C. Zmiana wtedy prędkości nawiewu to co
    najwyżej ma wpływ na to czy te kilka procent wilgotności względnej po
    kąpieli domowników zniknie po 1h lub po 4h w nocy.

    Chętnie poznam opinie tych co mają jakiś entalpiczny lub cyrkulacyjny
    wymiennik.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 9. Data: 2021-01-17 21:34:18
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

> [...]
    > kąpieli domowników zniknie po 1h lub po 4h w nocy.
    >
    > Chętnie poznam opinie tych co mają jakiś entalpiczny lub cyrkulacyjny

    Mam klasyczny wymiennik o wysokiej sprawności 9x %.
    Moje doświadczenie z kilku lat mówi, że przy około 0 st warto zmniejszyć
    cyrkulację na minimum, co WYRAŹNIE poprawia wilgotność powietrza.
    Praktycznie znikają problemy suchego nosa. Jest komfortowo.

    --
    MN

  • 10. Data: 2021-01-17 21:36:40
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 17.01.2021 17:22, KIKI wrote:
    > Ciekawe jak powietrzne pompy ciepła? Ile konwertują, a ile z grzałek?

    Ja mam 11kW, do -9C modulowała na najniższych obrotach. Aktualnie przy
    -16C widzę że utrzymuje ciągle modulację w połowie (chodzi non-stop od
    wczoraj). W domu 22,5-23,0C Ze schematów producenta, wynika że COP w
    okolic 2,4. Poza uruchomieniem w grudniu 3 lata temu, nie widziałem
    jeszcze żeby na cele CO włączona była grzałka.

    Producent w instrukcji podaje
    "
    Pompa ciepła uruchomi dogrzewacz elektryczny, gdy wszystkie poniższe
    warunki zostaną spełnione:
    - Temperatura zewnętrzna będzie niższa niż +10C,
    - Sprężarka pracuje w sposób ciągły przez 25 minut,
    - Sprężarka pracuje z maksymalną prędkością obrotową,
    - Temperatura wody jest o 3C niższa od temperatury zadanej,
    - Temperatura wody w instalacji CO wzrasta mniej niż 1C na 15 minut
    "

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz