  • 1. Data: 2023-01-12 08:28:10
    Temat: Pręty w kształcie S na starych murach ceglanych
    Od: Marek <f...@f...com>

    Do czego to służy? To jakiś element wzmacniający mur? Zapytałem
    chatGPT ale za pierwszym razem stwierdziła, że to tzw. "pręty
    kotwiące, które służą do przenoszenia ciężaru ściany na fundamenty".
    Wiedząc, że często chatGPT zmyśla zapytałem "Czy aby na pewno?" to
    wtedy przeprosiła, że jej poprzednia odpowiedź jest błędna i to są
    tzw. "pręty rozciągające służące do zwiększenia sztywności murów i
    zapobiegające przed pękaniem i odspajaniem się cegieł."
    Jaka w końcu jest prawda?

    --
    Marek

  • 2. Data: 2023-01-12 12:55:40
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2023-01-12 o 08:28, Marek pisze:
> [...]
    > jej poprzednia odpowiedź jest błędna i to są tzw. "pręty rozciągające
    > służące do zwiększenia sztywności murów i zapobiegające przed pękaniem i

    Pokaż zdjęcie muru z tymi prętami.
    --
    Janusz

  • 3. Data: 2023-01-12 13:07:57
    Od: a a <m...@g...com>

    On Thursday, 12 January 2023 at 08:40:04 UTC+1, Marek wrote:
> [...]
    > tzw. "pręty rozciągające służące do zwiększenia sztywności murów i
    > zapobiegające przed pękaniem i odspajaniem się cegieł."

    pręty czy bednarka ?

  • 4. Data: 2023-01-12 15:49:40
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 12.01.2023 o 08:28, Marek pisze:
> [...]
    > jej poprzednia odpowiedź jest błędna i to są tzw. "pręty rozciągające
    > służące do zwiększenia sztywności murów i zapobiegające przed pękaniem i

    https://abc-sciany.pl/wzmacnianie-konstrukcji-staryc
    h-budynkow/
    Rys 4 i 5, tylko masz nieco inną konstrukcję (S zamiast płytki - może
    lepiej wygląda, ale na pewno kowalowi łatwiej to zrobić). Jeszcze mogą
    być 3 rozgięte pręty w kształcie lilijki.

    Pozdrawiam

    DD

  • 5. Data: 2023-01-12 16:49:19
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    czwartek, 12 stycznia 2023 o 15:49:43 UTC+1 Dariusz Dorochowicz napisał(a):
> [...]
    > lepiej wygląda, ale na pewno kowalowi łatwiej to zrobić). Jeszcze mogą
    > być 3 rozgięte pręty w kształcie lilijki.

    Niekoniecznie o tym mowa w pytaniu. Stalowa S-ka była wmurowana w czasie budowania
    domu. To wzmocnienie mające zapobiegać rozjechaniu się ścian zewnętrznych. To co
    widać na zewnątrz to tylko wykończenie wzmocnienia mające nadać mu akceptowalny
    wyglad. To w linku dotyczy naprawy budynków w których ściany zaczęły się rozjeżdżać.

  • 6. Data: 2023-01-12 17:39:22
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 12 Jan 2023 12:55:40 +0100, Janusz <j...@o...pl> wrote:
    > Pokaż zdjęcie muru z tymi prętami.

    http://31.182.124.137/bins/mur.jpg

    Identyczny jest po prawej stronie.

    --
    Marek

  • 7. Data: 2023-01-12 18:01:36
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2023-01-12 o 17:39, Marek pisze:

    > http://31.182.124.137/bins/mur.jpg
    >
    > Identyczny jest po prawej stronie.

    To nie jest pręt tylko blacha, zamurowana w ścianie przy budowie, to
    taki S-ownik, czyli teownik ale w kształcie S. Zabezpiecza ściany przed
    przewróceniem, normalnie ściany nośne prostopadłe i stropy 'trzymają'
    ściany szczytowe, w starych domach gdzie stropy są drewniane i ściany
    wewnętrzne także nie ma co trzymać ścian szczytowych, stąd te wzmocnienia.

    --
    Janusz

  • 8. Data: 2023-01-12 18:54:57
    Od: a a <m...@g...com>

    On Thursday, 12 January 2023 at 18:01:40 UTC+1, Janusz wrote:

> [...]
    > ściany szczytowe, w starych domach gdzie stropy są drewniane i ściany
    > wewnętrzne także nie ma co trzymać ścian szczytowych, stąd te wzmocnienia.

    Pękniete budynki sie nie wzmacnia, ani nie naprawia,. ale burzy.

    Dawniej były budynki z cegły i niskie i się ankrowalo na terenach gorniczyc h, czyli
    skręcało śrubami.

    Ale jak widac pęknięcie pionowe, dlugie, to tylko do wyburzenia, bo przyczyna
    znajduje się pod fundamentami.

    Kolega mieszka w bloku 4. piętrowym na terenach szkod górniczych
    I jak blok się przechylił to zrobił wylewki, plytki, aby życ jak człowiek w domu a
    nie majtek na pochyłym pokladzie statku
    z zaburzeniami b łędnika.

    I mieszkal tak wiele lat, aż spółdzielnia znalazla firme i zaczęła bloki prostować
    i teraz on ma krzywy poklad, a sąsiedzi proste.
    \
    Ale kto wie, czy to przetrwa na lata i kto w koncu zwycięży.

    Wielka plyta dobrze uzbrojona zakotwiona, łącza zespawane, to się trzyma, ale
    naprężenia w fundamentów sie ujawnią pęknięciami fundamentów i przeciekiem wód
    gruntowych do piwnic,
    a wtedy uciekać kto może bo nikt mieszkania w uszkodzonym bloku nie kupi.

  • 9. Data: 2023-01-12 20:25:35
    Od: Kris <k...@g...com>

    czwartek, 12 stycznia 2023 o 18:01:40 UTC+1 Janusz napisał(a):

> [...]
    > ściany szczytowe, w starych domach gdzie stropy są drewniane i ściany
    > wewnętrzne także nie ma co trzymać ścian szczytowych, stąd te wzmocnienia.

    Nie ma mteraz fotek ale mam poniemiecka nieruchomość i tam jest kilka stodol i obór z
    cegły za "niemca" budowanych.
    Tam właśnie w murach jest zakotwiona taka eska z pręta.
    Zenek wyżej pisze po co to i mi wychodzi że ma racje.
    Mury spięte taka eska.
    Przy okazji zrobię fotkę.

  • 10. Data: 2023-01-12 21:47:33
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>