  • 1. Data: 2021-03-29 00:34:56
    Temat: Problem z rurą kanalizacyjną
    Od: ks <b...@b...pl>

    Witam,

    Mam możliwość dokupienia kawałka działki i postawienia na nim budynku
    gosp/garażu. Problem jest tylko taki że w miejscu gdzie pasowało by mi
    go postawić przechodzi rura kanalizacyjna.
    Rura położona nieco ponad 20 lat temu i na 99% nikt nie wyrażał zgody na
    to. Działka w tamtym czasie była niezabudowana i wydawało się że ta rura
    nikomu nigdy nie będzie przeszkadzała więc nikt nie protestował.
    Teraz wychodzi że jednak przeszkadza i tu dwa pytania.
    Czy jest szansa że właściciel rury przestawi ją nieco na swój koszt
    I drugie pytanie czy technicznie jest poprawnie żeby rura kan fi 160
    miała kolanko dajmy na to 15 stopni bez studzienki w tym miejscu. Tak na
    prawdę to musiały by być ze 4 takie kolanka żeby ominąć "kolizyjny" kawałek.

    Pozdr.
    K.S.

    --
    Ta wiadomość e-mail została sprawdzona pod kątem wirusów przez oprogramowanie AVG.
    http://www.avg.com

  • 2. Data: 2021-03-29 09:25:39
    Temat: Re: Problem z rurą kanalizacyjną
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    W dniu 2021-03-29 o 00:34, ks pisze:
> [...]
    > miała kolanko dajmy na to 15 stopni bez studzienki w tym miejscu. Tak na
    > prawdę to musiały by być ze 4 takie kolanka żeby ominąć "kolizyjny"

    cytat a jakiegoś artykułu:
    "łużebność przesyłu może zostać nabyta także przez zasiedzenie, pod
    warunkiem, że przedsiębiorca korzystał z nieruchomości na potrzeby
    urządzeń przesyłowych przez określony prawem czas (20 lat nieprzerwanego
    korzystania z gruntu w dobrej wierze, w złej wierze okres ten wynosi 30
    lat), przy braku sprzeciwu właściciela nieruchomości. Sprzeciw, o którym
    mowa, oznacza podjęcie czynności obronnych w postępowaniu sądowym,
    ponieważ tylko taka czynność może doprowadzić do przerwania biegu
    zasiedzenia służebności."

  • 3. Data: 2021-03-29 09:44:24
    Temat: zerknij na link
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    może to ci pomoże:
    https://www.prawo-budowlane.info/rura-wodociagowa-un
    iemozliwiajaca-zabudowe-dzialki,376,material_prawo_b
    udowlane.html

  • 4. Data: 2021-03-29 09:49:45
    Od: budynPL <b...@g...com>

    poniedziałek, 29 marca 2021 o 00:35:07 UTC+2 ks napisał(a):

    > Czy jest szansa że właściciel rury przestawi ją nieco na swój koszt

    nie ma takiej szansy.
    Ty możesz ją przebudować na własny koszt, co może się w końcowym efekcie
    całości inwestycji takie drogie.

    > I drugie pytanie czy technicznie jest poprawnie żeby rura kan fi 160
    > miała kolanko dajmy na to 15 stopni bez studzienki w tym miejscu. Tak na
    > prawdę to musiały by być ze 4 takie kolanka żeby ominąć "kolizyjny" kawałek.

    raczej studzienki nie są niezbędne

    b.

  • 5. Data: 2021-03-29 10:26:20
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    W dniu 2021-03-29 o 09:49, budynPL pisze:

    > nie ma takiej szansy.
    > Ty możesz ją przebudować na własny koszt, co może się w końcowym efekcie
    > całości inwestycji takie drogie.

    Drogie bardzo nie, ale czy oby napewno musi mieć na swojej (przyszłej)
    działce rurę, która mu będzie ograniczać możliwosć korzystania z działki?

  • 6. Data: 2021-03-29 10:48:51
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 29.03.2021 o 00:34, ks pisze:
> [...]
    > miała kolanko dajmy na to 15 stopni bez studzienki w tym miejscu. Tak na
    > prawdę to musiały by być ze 4 takie kolanka żeby ominąć "kolizyjny"

    Najprościej to zadzwonić do UG i sprawdzić w EG jaki jest stan prawny
    tej rury. Potem dopiero możesz działać.

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>

  • 7. Data: 2021-03-29 11:35:06
    Od: budynPL <b...@g...com>

    poniedziałek, 29 marca 2021 o 10:31:39 UTC+2 sirapacz napisał(a):
    > Drogie bardzo nie, ale czy oby napewno musi mieć na swojej (przyszłej)
    > działce rurę, która mu będzie ograniczać możliwosć korzystania z działki?

    rura jest i to jest obecny stan faktyczny. Można przez 10lat walczyć w sądzie
    o swoje prawa, wydać na to sporo. I niekoniecznie rozwiązać problem-
    bo być może wywalczy jakieś odszkodowanie a rura i tak zostanie z wpisem służebności.
    Oceniam jako niecelowe.

    b.

  • 8. Data: 2021-03-29 11:41:27
    Od: budynPL <b...@g...com>

    poniedziałek, 29 marca 2021 o 10:49:05 UTC+2 LordBluzg(R) napisał(a):

    > Najprościej to zadzwonić do UG i sprawdzić w EG jaki jest stan prawny
    > tej rury. Potem dopiero możesz działać.

    tak to się nie da, przynajmniej oficjalnie :-)
    Potrzebny jest numer księgi wieczystej. Poda go sąsiad lub ze starostwa z wydziału
    geodezji
    trzeba wziąć "uproszczony wypis z wypis z rejestru gruntu", tam jest numer księgi
    wieczystej.
    Księgę się przegląda przez internet, i szuka działu o służebnościach.
    Tam oczywiście nic nie będzie, bo nikt takiej służebności kiedyś nie ustanawiał.
    Co nie oznacza, że rura jest nielegalna. Wystarczyła zgoda właścicela.
    A taką zgodę można próbować szukać u właścicela rury. Jesli jest taka zgoda
    to wracamy do pkt 1 : przebudowa na własny koszt.
    A jak nie ma to sąd, czas i pieniądze -więc jak dla mnie to i tak pkt 1.

    b.

  • 9. Data: 2021-03-29 14:09:36
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 29.03.2021 o 11:41, budynPL pisze:

> [...]
    > to wracamy do pkt 1 : przebudowa na własny koszt.
    > A jak nie ma to sąd, czas i pieniądze -więc jak dla mnie to i tak pkt 1.

    No to prosty myk. Dzwonisz do przedsiębiorstwa od rury (bo nadal nie
    wiem co to za rura) i stwierdzasz stan prawny. Jeśli to rura prywatna
    sąsiada, to albo ją natychmiast sam przebuduje albo zgłaszasz samowolę.

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>

  • 10. Data: 2021-03-29 14:38:33
    Od: Pete <n...@n...com>

    Hello, LordBluzg(R).
    On 29.03.2021 14:09 you wrote:

> [...]
    > wiem co to za rura) i stwierdzasz stan prawny. Jeśli to rura
    > prywatna sąsiada, to albo ją natychmiast sam przebuduje albo

    Ale o tym budyń pisze. Nawet jeśli zgłosisz samowolę to nie możesz nic z
    nie zrobić.
    Dopiero nakaz rozbiórki, zapewne poparty prawomocnym wyrokiem WSA pomaga
    w rozpoczęciu procedury rozbiórki.

    --
    Pete