  • 1. Data: 2014-11-24 17:15:36
    Temat: Projekt schodów drewnianych w domu szkieletowym - gdzie i jak?
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    Czy znacie jakieś gotowe przykładowe projekty schodów do domu szkieletowego?

    Na Youtubie jest pełno filmów z USA, gdzie te schody są robione jako
    integralna część domu. U nas jakoś firmy budowlane wolą zostawić schody
    inwestorowi - niech sam sobie poszuka niezależnego wykonawcy.

    Jak powinna wyglądać konstrukcja spocznika, pod którym jest schowek?
    Wymyśliłem sobie stopnie i podstopnice z płyty wiórowej 22mm, na której
    przyszłyby deski właściwe. Albo może takie płyty wiórowe obłożyć
    panelami podłogowymi? Czy są jakieś przeciwskazania ku temu?

    --
    MN

  • 2. Data: 2014-11-25 11:09:50
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    .pl...

    > Czy znacie jakieś gotowe przykładowe projekty schodów do domu
    > szkieletowego?

    Szczegółowo rozrysowanych nie widziałem. U mnie gdy mieszkałem jeszcze w
    kanadyjczyku schody były zrobione tak że do ściany była przytwierdzona
    szeroka "deska" 30cm około 30cm szerokości i do tej deski poprzybijane
    listwy (na oko około 3x4cm) na zmianę poziomo i pionowo. Na tych poziomych
    były położone stopnice a do pionowych przymocowane podstopnice.

    Stopnice to były grube dechy (4-5cm), a podstopnice jakieś zwykłe (pewnie
    ok. 2,5cm) Cała konstrukcja opierała się na tych dechach przymocowanych z
    jednej strony do ściany zewnętrznej, a z drugiej wspartej na słupkach
    stanowiących konstrukcję ściany działowej.

    Można też takie schody zrobić jako całkowicie osobną konstrukcję opartą na
    pionowych belkach połączonych skośnymi dechami i na nich oparte schody -
    wszystko zalezy od tego jaki efekt wizualny chcesz osiągnąć. Gdy zrobisz tak
    jak było u mnie to po bokach stopni będzie drewno a nie ściana, gdy schody
    tylko oprzesz na belkach to po bokach stopni będzie ściana którą można
    wykończyć w dowolny sposób.

    Można też zrobić tzw. schody dywanowe wtedy ani od góry ani od dołu nie są
    widoczne żadne elementy podpierające. No i oczywiście można zastosować
    dowolną kombinację powyższych :-)

    > Jak powinna wyglądać konstrukcja spocznika, pod którym jest schowek?

    szczelnie :-)
    U mnie pod tymi schodami była szafa na bury oraz miejsce przechowywania
    miotły, mopa itp. i niestety na nic więcej to się nie nadawało, bo przez
    minimalne szpary w schodach jednak się kurzyło.

    > Wymyśliłem sobie stopnie i podstopnice z płyty wiórowej 22mm, na której
    > przyszłyby deski właściwe.

    Ale po co ta płyta? Nie lepiej dać grubsze dechy na stopnie?

    > Albo może takie płyty wiórowe obłożyć panelami podłogowymi? Czy są jakieś
    > przeciwskazania ku temu?

    Niektórzy tak robią ze względu na cenę - wychodzi nawet kilka tysięcy taniej
    niż zrobione z drewna, ale w takim układzie jest problem z wykończeniem
    przedniej krawędzi stopni - trzeba dawać jakieś listwy, a to IMO nie wygląda
    zbyt estetycznie. Niektórzy też robią stopnie z desek a podstopnice z
    paneli - bo tam nie widać krawędzi - jak się dobrze dobierze panele do
    drewna i do tego da odpowiedni półmatowy lakier to ciężko stwierdzić że
    całość nie jest drewniana.

    Pozdrawiam
    Ergie