    From: Jacek <k...@a...com>
    Newsgroups: pl.rec.ogrody
    Subject: Re: Gruszka półtorafuntowa?
    Date: Mon, 24 Sep 2018 13:49:50 +0200

    W dniu 23.09.2018 o 22:07, Lisciasty pisze:
    > Ktoś coś słyszał o tej odmianie? Ponoć monstrualne gruszki
    > rosną, teściowa coś bajała dzisiaj przy kawie.
    > Taka gruszka to by było coś :]
    U mnie w ogrodzie jest jeszcze taka grusza, która miała tej wielkości
    owoce. U nas się na to mówiło "gruszka butelkowa". Owoce były zielone o
    wydłużonym kształcie (podobne do butelek). Z kształtu trochę podobne do
    odmiany konferencja, ale dużo większe.
    Jak się ta odmiana nazywa, to już się nie dowiem, bo ten, kto ją sadził
    nie żyje już 30 lat, a w przekazie pozostała tylko nazwa "butelkowa".
    Niestety grusza zapyla się krzyżowo z innymi drzewami i prawdopodobnie
    takie duże gruchy były, gdy w okolicy rosły jeszcze inne grusze. Od
    jakichś 10 lat już takich dużych owoców nie ma. Podejrzewam, że wycięta
    została inna grusza, z którą się moja zapylała.
    Od kilku lat drzewo choruje i zostało z dawnego drzewa może 1/4 i na
    jesień idzie do wycinki.
    Jacek