    From: "kogutek" <k...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Hydrofor, ale inaczej - Wzmacniacz ciśnienia wody
    Date: Mon, 14 Sep 2009 22:53:12 +0200
    Sender: n...@n...onet.pl

    > Z Twoją tezą, że problem z całą pewnością dotyczy większej liczby
    > osób i możnaby poszukać lepszego rozwiązania na większa skalę, się
    > zgadzam, ale nie wiadomo, jaka tam jest sytuacja i czy to jest
    > realne.
    > Jeśli widzisz jakieś błędy w mojej propozycji, prosze, podaj je,
    > dlaczego one wg Ciebie są błędne, może wspólnie je dopracujemy.
    > Krótkie stwierdzenie "to rozwiązanie jest błędne" niczego nie wnosi.
    >
    > J.
    > wody nie daje się ścisnąć. W każdym hydroforze stworzona jest przestrzeń którą
    wypełnia gaz. Najczęściej powietrze. W niektórych typach hydroforów gaz
    oddzielony jest od wody przeponą a w innych styka się bezpośrednio z wodą. W
    tego typu konstrukcjach nie można wykorzystać całej pojemności a jedynie połowę.
    Dlaczego, chyba nie muszę pisać. W hydroforach bez membrany następuje
    rozpuszczanie powietrza w wodzie i powietrza ubywa. Są co prawda jakieś
    automatyczne napowietrzacze ale nie do końca skuteczne. Taki hydrofor potrzebuje
    dopompowywania powietrza. Inaczej objętość czynna gazu się zmniejsza i dochodzi
    do momentu że pracuje na ściśliwości wody. Czyli załącza się jak ubędzie
    szklanka i wyłącza jak dopompuje szklankę. Są metody żeby obejść ograniczenia z
    pojemnością użytkową i spadkiem ciśnienia. Potrzebny jest drugi zbiornik na
    powietrze i sprężarka z automatyką utrzymującą stałe ciśnienie powietrza. Jeśli
    w takim układzie będzie zbiornik z przeponą to będzie ok. Ale jeśli będzie
    zbiornik bez przepony to woda będzie się zanieczyszczała olejem ze sprężarki,
    chyba ze użyje się sprężarki bezolejowej. Żeby utrzymać ciągłość dostawy wody
    potrzebne są dwa takie hydrofory. Gdy z jednego się korzysta drugi się napełnia.
    Nie potrzeba jest żadna dodatkowa pompa bo w czasie napełniania w zbiorniku nie
    ma ciśnienia. Dopiero po napełnieniu całego włącza się sprężarka i robi
    ciśnienie niezbędne do opróżnienia zbiornika. Do takiego układu nie powinno się
    używać zbiornika bez przepony. Cały taki układ należy w takim przypadku
    traktować jako otwarty ze wszelkimi tego konsekwencjami. Żeby taka instalacja
    miała sens to zbiornik musi mieć z 200 litrów pojemności. Podejrzewam że koszt
    200 litrowego zbiornika z przeponą będzie porównywalny z ceną niedużego,
    używanego, niezbyt starego samochodu.