    Subject: Re: Lekki off-topic... jakość usług, terminowość...
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>
    Date: Tue, 10 Oct 2017 09:36:39 +0200

    On 09-Oct-17 20:34, p...@g...com wrote:
    > Dzisiaj jednemu się zepsuł samochód, innemu nie dostarczyli towaru (a miał być na
    piątek), inny wylądował w areszcie (dzień wcześniej były mu narzędzia potrzebne),
    termin dostarczenia drzwi wewnętrznych to 9 tygodni (wiadomo, przyczyny niezależne od
    sprzedającego) i wywiązują się ostatniego dnia, kolejny ma umowę na skończenie
    schodów do końca września (2 szt.) a mam tylko stopnie na jednych i barierkę bez
    poręczy, inny miał zadzwonić w sprawie oferty na ogrodzenie, nie dzwoni. itp. itd.

    > Przez całą budowę z każdym, dosłownie każdym wykonawcą miałem takie same problemy.
    Poza tynkarzem, ale on wierzył w UFO nie wierzył w lądowanie na księżycu. Generalnie
    trochę się go bałem, żyje w alternatywnej rzeczywistości albo jest kosmitą. Tynki tak
    położone, że od razu pod farbę poszły, równie idealnie a piaskowata struktura mi
    odpowiada.

    > Początkowo myślałem, że mi krzywo z gęby patrzy i będę jakiś nierzetelny dla nich,
    czy może to, że jeżdzę 20-to letnim autem i nie warto ze mną współpracować? Jednak
    udało się, nie mam pojęcia jak, ale się udało. W 1,5 roku 200m2, na razie bez
    ogrodzenia i podjazdu, podstopnic i poręczy, białego montażu w jednej łazience,
    listew przypodłogowych, szyb w kabinie i innych detali, których termin wykonania już
    dawno minął, no i... odbioru, ale to już w toku.

    > Czy wy też tak macie? Czy to reguła, że przynajmniej jedno z dwóch musi wystąpić:
    spieprzenie roboty i/lub duże opóźnienie? No chyba, że jest się kosmitą, jak mój
    tynkarz.

    To są oczywiście truizmy ale ażeby się nie naszarpać to niezbędne jest:
    - bazowanie na sprawdzonych wykonawcach nadzorowanych przez
    wykwalifikowaną kadrę
    - prace realizowane na podstawie precyzyjnych *pisemnych* umów z
    wpisanymi karami umownymi w przypadku opóźnień
    - nadzór inwestorski realizowany wykwalifikowanym i zaufanym inspektorem
    nie powiązanym z wykonawcą
    - "manie" stosownej ilości kasy na realizację *całej* budowy

    Wybraliśmy z polecenia jednego wykonawcę realizującego prace do stanu
    deweloperskiego włącznie (w systemie generalnego wykonawcy, właściciele
    firmy po inżynierii lądowej).

    Oczywiście problemy były, ale to były problemy nie moje tylko rzeczonego
    generalnego wykonawcy. I on te problemy *skutecznie* rozwiązywał.

    Główna wykończeniówka (podłogi, ściany, zabudowa kuchni, garderoby, etc)
    była również robiona ekipami z polecenia.

    Natomiast tam gdzie wykonawców do mniej wymagających prac
    wykończeniowych (głównie zewnętrznych) brałem osobiście "z ulicy" to
    rzeczywiście była porażka.

    Z jakością to może był mniejszy problem jako, że zwracałem uwagę na
    referencje i oglądałem wykonane przez nich wcześniej roboty. No i
    zamawiane prace nie były zbyt wymagające.

    Natomiast jeśli chodzi o terminowość to w trzech przypadkach na siedem
    byłem zmuszony naliczyć i wyegzekwować kary umowne.

    Ale generalnie narzekać nie mogę. Zaczęliśmy na prima aprilis ;-) i
    skończyliśmy z ledwo dwutygodniowym poślizgiem w stosunku do planowanego
    (rocznego) terminu. Dom 300 metrów z haczykiem, wykończony pod klucz
    (minus barierki przy schodach dorobione później i minus wykończenie paru
    słupów drewnianych na poddaszu, które do tej pory proszą o naszą uwagę).

    Piotrek