    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Naturalna klimatyzacja
    Date: Fri, 10 Aug 2018 13:13:19 +0200

    Pan Mateusz Viste napisał:

    > A to się nie zrozumieliśmy - mieszkanie w lesie nie jest jednoznaczne z
    > mieszkaniem pod drzewami. Tzn. w moim przypadku tak nie jest, mieszkam
    > raczej "na polance w środku lasu". Cień drzew nie pada mi na dach,
    > podchodzi najdalej pod ganek, mimo to jest dużo chłodniej niż na polach,
    > a w domu w najgorsze upały temperatura nie przekracza nigdy 24 st., ale
    > to bardziej za sprawą dawniejszego budownictwa aniżeli otaczającego lasu.

    To drugi aspekt tytułowego pytania o naturalną klimatyzację. Pod te
    drzewa przyjeżdzą do nas zanajoma, by zaznać chłodu. Wyjątkowo źle
    znosi upały. Teraz siedzi tam cięgiem, bo my na wakacjach. Dwa lata
    temu mieszkała w bloku z końca komuny. Jakoś tam jeszcze dało się
    wytrzymać. Teraz mieszka w nowym, spełniającym współczesne normy
    termiczne. W nocy jest ok, ale w dzień szybko robi się w domu piekło.
    Te nasze normy uwagę zwaracają jedynie na rezystancję termiczną.
    Temat akumulacyjności jest im całkiem obcy. A to naszym klimacie
    o dużych amplitydach dobowych jest całkowitym nieporozumieniem.
    Zastąpienie tęgiego muru warstwą wełny czy styropianu daje nieco
    oszczędności w zimie, ale latem ze zdwojoną siłą odbija się na
    kieszeni (klimatyzacja) lub ogólnym samopoczuciu (zrzędzenie, że
    gorąco). Zresztą poczekajmy pół roku do zimy -- głównym tematem
    na grupie będzie wtedy jakiś kilkucentymetrowy "mostek termiczny",
    którego wyeliminowanie da oszczędności na opale w wymiarze 12,53 zł
    (w skali całego okresu eksploatacji domu).

    --
    Jarek