    From: m...@l...pl
    Newsgroups: pl.rec.dom
    Subject: Re: Promienniki podczerwieni - warto?
    Date: Fri, 3 Aug 2018 08:31:48 +0200

    On 2018-08-02 19:25:56, Zenek Kapelinder wrote:
    > A co marketoidy o tym Ci powiedzieli?

    W skrócie tak, na działce nie mam gazu, więc muszę grzać prądem. Rozważam
    ogrzewanie powietrzem (nawiewowa pompa ciepła powietrze-powietrze), podłogowe
    elektryczne, albo właśnie sufitowe podczerwone. Wg kolesia (szefa firmy, z
    którą się ugaduję budować dom) to tak:

    - 80% energii zamieniane jest w promieniowanie, reszta ciepło konwekcyjne
    - podgrzewane są bezpośrednio elementy w otoczeniu - ludzie, ściany, meble,
    a nie powietrze, przez co w pomieszczeniu temperatura powietrza może
    być 18*C a i tak będę czuł komfort cieplny (coś jak gdy w jesień jest
    chłodno i słońce przygrzeje to jest jednak ciepło). Niżna temperatura
    pomieszczenia - niższe rachunki za grzanie.
    - Rozmieszczenie paneli na 80% powierzchni sufitu ma wyeliminować martwe
    strefy, gdzie nie będzie promieniowania i można by odczuć chłód
    - Brak bezwładności, grzeją tylko pomieszczenia w których ktoś jest,
    w przeciwnym wypadku nie ma sensu grzania (oszczędność), dom buduję
    szkieletowy, więc akumulacja praktycznie zerowa, to brak bezwładności
    mi jest na rękę
    - Jakieś walory zdrowotne też ma, brak ruchu powietrza, więc nie wzbija
    kurzu w powietrze, promieniowanie penetruje skórę i nagrzewa też
    żyły i środek człowieka, a nie tylko skórę wierzchnią jak przy
    konwekcyjnym ogrzewaniu. Argumentem za, jest też to, że takiego
    ogrzewania używa się w sanatorium, saunach i inkubatorach dla dzieci.

    To wszystko wydaje mi się nawet sensowne, ale może jest jakaś bardzo
    negatywna cecha takiego ogrzewania, o którym nie wiem.