    Subject: Re: Promienniki podczerwieni - warto?
    Newsgroups: pl.rec.dom
    From: Uzytkownik <a...@s...pl>
    Date: Wed, 15 Aug 2018 09:33:50 +0200

    W dniu 2018-08-14 o 10:28, ń pisze:

    > Przykładowo Norwegowie w swoich domach szkieletowych maja bardzo dużo ogrzewania na
    podczerwień, szczególnie w pomieszczeniach, w których rzadko przebywasz: korytarze,
    przedsionki, przedpokoje, halle, łazienki.

    Ale Norweg zarabia 5-10 razy tyle co Polak, a płaci za energie
    elektryczną podobnie jak Polak. Czyli relatywnie ma bardzo tani prąd.
    Poza tym przynajmniej od kilkunastu lat w Norwegii królują pompy ciepła.
    Polak, aby nie płacić za ogrzewanie prądem więcej niż zarabia jest
    zmuszony do korzystania z taniego prądu II taryfowego i pompy ciepła.
    Aby była możliwa taka konfiguracja do musi być spory akumulator ciepła w
    postaci dużego bufora z wodą lub po prostu podłogówka.
    Na etapie budowy domu można zrobić wszystko np. podłogówkę wodną, którą
    można zasilać dowolnym źródłem energii. Działa ona tak samo jak
    promiennik, ale niskotemperaturowy, który nie posiada wad promienników
    elektrycznych wysokotemperaturowych. Czyli przegrzewanie głowy i brak
    akumulacyjności, która sprawia, że musimy korzystać z drogiego prądu.
    Od strony ekonomicznej o wiele lepszym rozwiązaniem w tym przypadku są
    klimatyzatory, bo bardzo szybko nagrzewają pomieszczenia, a przy tym
    jako pompa ciepła obniżają koszty energii elektrycznej.

    > Promienniki (elektryczne) widziałem najczęściej zawieszone nad drzwiami, skierowane
    skośnie w dół.
    > Ciepło z promienników odczuwane jest bezpośrednio przez człowieka, na naszej
    skórze, bez pośrednictwa ścian podłogi czy mebli.

    Znam i używam takich promienników w warsztacie w okresie zimowym. Ale
    używam ich sporadycznie, dlatego nie nadwyrężają kieszeni. Mam jednak
    zamiar zamontować tam nagrzewnicę zasilaną kotłem gazowym. Rozwiązanie o
    wiele lepsze od tych promienników i dużo tańsze w eksploatacji.

    > Tak swoją drogą mieszkanie z betonu i cegły tak bardzo się nagrzewa w dzień podczas
    obecnych upałów (+ od promieniowania słońca przez taras na suficie), że w nocy mimo
    temperatury zewnętrznej niższej o kilkanaście stopni nie ma szansy na schłodzenie
    wnętrza nawet przez przeciąg, upał całą dobę

    Najbardziej nagrzewają się domy z poddaszami użytkowymi w których
    spieprzono dach. Konkretnie te w których brakuje prawidłowej wentylacji
    poszycia dachowego.
    Jeżeli ktoś ma problem z nagrzewaniem się domu od słońca przez okna to
    problem ten będzie dotykał zarówno domy murowane jak i szkieletowe, bo
    najwięcej energii pochłania podłoga, a zasadniczo w obydwu domach jest
    ona z betonu. Różnica jest tylko taka, że w domu szkieletowym
    temperatury w dzień będą o kilka stopni Celsjusza wyższe niż w domu
    murowanym, ale w nocy trochę szybciej się dom wychłodzi. W domu
    murowanym będzie się utrzymywać nieco podwyższona temperatura przez całą
    dobę, ale wahania temperatur będą niższe niż w domu szkieletowym. Aby
    zabezpieczyć się się przed nagrzewaniem się domu od słońca warto
    zamontować markizy, żaluzje czy rolety, a w dzień intensywnie wietrzyć dom.