    From: viktorius <v...@i...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Rury pp stabi z alu czy włóknem szklanym?
    Date: Fri, 11 Jan 2019 12:10:06 +0100

    W dniu 2019-01-10 o 10:12, Marek pisze:
    > Ostatnio pojawiły się rury stabilizowane z wkładką z włókna szklanego
    > zamiast aluminiową. Są prostsze w montażu bo nie wymaga zdzierania
    > aluminium. Czy są jakieś przeciwskazania użycia tych z włóknem szklanym
    > w porównaniu z tymi z aluminium? Chodzi o zastosowanie w Instalacji
    > wodnej .

    Mam takie, były tańsze od tych z wkładką alu.
    Rozszerzalność porównywalna - to jedno, ale wiotkość po nagrzaniu to
    drugie. Alu bezapelacyjnie wygrywa tutaj.
    Rury stabi glass trzeba gęściej podpierać niż w przypadku rur stabi alu.
    Ja z rozpędu podparłem jak dla alu i mi się wyginały pomiędzy podporami
    po rozgrzaniu. Potem znalazłem dokumentację i faktycznie, dla ?t=70°C,
    rurę 25mm trzeba podpierać dla alu co 100cm, a dla glass co 80cm. Ale
    kto by tam dokumentację czytał przed robotą...

    https://strefainstalatora.sigmali.pl/pliki/strona/in
    formacje-techniczne-system-sigma-li-pp-rpdf.pdf

    Nie trzeba ich obierać, od razu zgrzewasz. Co jest plusem jak nie masz
    zdzieraka, bo oszczędzasz życie, a przynajmniej pół litra krwi jak nóż w
    rękę wlezie ;)

    --
    viktorius