    Subject: Re: Trzy lata w Pellecie
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: Uzytkownik <a...@s...pl>
    Date: Sun, 12 May 2019 22:22:57 +0200

    > Cześć.
    >
    > Jak by ktoś był zainteresowany. Zmieniłem ślimak w podajnku 3 lata
    > temu i od tej pory przepaliłem jakieś nascie ton pelletu. Był też
    > węgiel, ale może kilkaset kg max.
    >
    > Efekt:
    >
    > https://drive.google.com/open?id=1reHPjRmCrgqrwV1h0X
    0-2SsKVlr6kJa8

    > Na zdjęciu stary i identyczny (ta sama firma) nowy.
    >
    > Pellet jest jak widać mocno ścierający stal.
    >
    > Na koniec przy takim zuzyciu pellet mieli się na pył i zbija w
    > jednolitą masę jeśli żar zejdzie w retorcie do ślimaka. Na koniec
    > efekt jest taki że zrywa zawleczkę i popołudnie z głowy aby wyjąć
    > ślimak ...
    >
    > Wcześniejszy ślimak wytrzymał coś koło 4 lat na węglu. Ale to chyba
    > jest tak że węgiel jest bardziej śliskiz powodu grafitu.
    >
    > PS. Kosz po 7 latach jest dziurawy w setce miejsc. Pellet nie pomagał,
    > wyjadło go tak czy inaczej.

    Kotły retortowe na ekogroszek nie nadają się do spalania pelletu, nawet
    jak producent kotła przechwala się, że kocioł może spalać pellet. Tak,
    oczywiście może go spalać, ale robi to z dużo niższą sprawnością od
    palnika dedykowanego tylko do pelletu. Wymiennik kotła na węgiel i
    pellet ma inną budowę, a także inną sprawność. Ogólnie ujmując kotły
    typowo na pellet mają o wiele wyższą sprawność.

    Poza tym pellet wymaga odpowiedniej konstrukcji palnika. W palniku na
    ekogroszek pellet ma tendencję do tworzenia spieków, a popiół z pelletu
    do zbijania się w bardzo twardą masę, która blokuje ślimaka. W Twoim
    ślimaku jest tzw. przeciwzwój, którego zadaniem jest zapobiegać zbijaniu
    się popiołu.

    Toi co się zadziało z Twoim ślimakiem to nie jest efekt ścierania
    ślimaka, ale jego mocnej korozji i podwyższonej temperatury spowodowanej
    tym, że poziom żaru się obniża do ślimaka. Pellet niestety zawiera
    większą ilość wody niż węgiel. Dlatego też jest bardziej korozyjny od
    ekogroszku węglowego.