    From: heby <h...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: gdzie podłączyć żółto zielony przewód?
    Date: Sun, 19 Jan 2020 19:30:26 +0100

    On 19/01/2020 19:06, ToMasz wrote:
    > W mieszkaniu były 2 przewody, będą trzy. czy TREAZ trzeci przewód coś
    > poprawi w bezpieczeństwie?

    Może poprawić (przebicie na obudowę pralki zostanie wyłapane przez
    róznicówkę albo ostatecznie przez zwykły bezpiecznik) i może pogorszyć
    (urwanie przewodu neutralnego na klatce spowoduje pojawienie się fazy na
    obudowie dobrej pralki).

    > spółdzielnie do wymiany kabli. nie dawać odpowiedzi, bo sobie krzywdę
    > zrobi. A jak Ci się kabel przepali....
    > nie. nie założę różnicówki bo ta wymiana jest już ponad zakładane

    Róznicówka zabezpieczy Cie przez pewną klasa problemów i to raczej Twoch
    niż instalacji poza. Róznicówki nie są *aż* takie drogie żeby nie było
    warto ich instalować a jednocześnie skutecznie chronią przez pewną klasą
    niebezpiecznych sytuacji.

    U Ciebie problemem jest to że podpięcie PE do N generuje *dodatkowe*
    potencjalne problemy z bezpieczeństwem urządzeń zaś nie podpięcie
    generuje bezpieczeństwo na słowo honoru i to raczej zużytego.

    > koszta. Nie przepali mi się nowy kabel, bo ma 2.5mm a ten do licznika > tylko
    1.5mm.

    Problemem jest upierniczenie się N dowolnie dalej poza twoją instalacją.
    Wtedy powitasz fazę na obudowie wszelkiego co metalowe i róznicówka
    niewiele pomoże (choć w pewnych sytuacjach zadziała).

    > żółto zielony zostawię w powietrzu, do wykorzystania gdy
    > spółdzielnia będzie robić remont/ wymianę na klatce, a teraz podepnę
    > niebieski do bolców.

    Dostaniesz instalację w której częsciowo będzie działać jako
    zabezpieczenie zwykły bezpiecznik. Fakt, dziesiątki lat tak ludzie mieli
    w domach ale mieli też rózne interesujace efekty specjalne jak
    wyczuwalny potencjał między obudową pralki a kranem itp efekty specjalne.

    > Ale liczyłem że na usenecie ktoś jednak podsunie lepsze rozwiązanie.

    Nie ma rozwiązań dobrych. Są same workaroundy z masą wad.

    Przy czym te "wady" przez dziesiatki lat działały u suwerena. Jeśli
    chcesz mieć źle, ale wystarczającp + efekty specjalne to sam się pod tym
    podpisujesz. Elektryk, świadomy, chyba by jednak pieczatki nie postawił.
    Zapytałby gdzie jest PE na klatce.