    From: Roman Rogóż <r...@s...krakow.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: nagrzewnica zamiast kaloryfera i głupi piec
    Date: Thu, 14 Feb 2019 11:51:19 +0100

    W dniu 2019-02-13 o 17:53, ToMasz pisze:

    > za dużą? JA bym sobie życzył żeby temperatura na wylocie nagrzewnicy
    > kaloryfera była jak najbliższa temperaturze otoczenia. coś jak w
    > podłogówce.

    jeżeli różnica temperatury między obiektem grzejącym i nagrzewanym jest
    mała albo żadna to nie ma przepływu energii cieplnej
    Tak jest w stanie ustalonym kiedy masz już nagrzane w pomieszczeniu.
    Skoro z pomieszczenia ucieka określony strumień energii (okna, ściany
    itd) to musisz zapewnić taki sam strumień dopływu energii cieplnej żeby
    utrzymać stałą temperaturę.
    Czyli wielkość tego strumienia jest znana i musi być jakoś zrealizowana
    albo elementem o niewiele większej temperaturze ale ogromnej powierzchni
    (ogrzewanie podłogowe)
    albo elementem o małej powierzchni ale dużo wyższej temperaturze (farelka)

    > próbowałem. ale o ile poprawia to komfort, bo lekko ciepłe powietrze
    > jest rozdmuchiwane zamiast unosić się pod sufit, to na pracę kaloryfera
    > nie wywiera to _widocznego_ (mierzalnego) wpływu
    ???
    Po prostu zwiększa skuteczność oddawania ciepła przez kaloryfer.
    normalnie ogrzane powietrze musi się konwekcyjnie oddalić od kaloryfera,
    dopiero wtedy następna "porcja" powietrza może być ogrzana
    Kiedy wymuszasz to wentylatorem, przy kaloryferze cały czas jest
    powietrze nieogrzane więc wymiana energii jest szybsza.