    From: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: zaczepnie
    Date: Fri, 22 May 2020 09:06:02 +0200

    > Czy w związku z tym cała ta ideologia o ocieplaniu nie jest sztuką dla sztuki.
    (...)
    > Nie lepiej zrobić jak w tym domu nie zawracać sobie tym wszystkim głowy a grzanie i
    chłodzenie po prostu wkalkulować w przyszłe koszty utrzymania?

    Zależy jak na to patrzeć. Często jest tak jak napisałeś - watro rocznie
    dołożyć stówkę więcej na ogrzewanie, niż ocieplać dom. jak ktoś chce
    płacić małe rachunki - polecam mieszkanie w starym bloku - całkowity
    rachunek za gaz (co+woda użytkowa) ok 1200zł na rok. Skuteczność
    ocieplenia maleje wraz z jego ilością. tzn pierwszy centymetr styropianu
    robi największą robotę, drugi mniejszą itd. jednak grubość (lub
    sukteczność izolacyjna) rośnie z roku na rok. Jedyne sensowne
    wytłumaczenie jakie widzę to skala zjawiska. Jeśli wszystkie domy będą
    zaizolowane, to jako naród zaoszczędzimy duże pieniądze. albo jako
    cywilizacja wyrządzimy mniejszą szkodę planecie.
    Z drugiej strony nakazy ocieplania nowych budynków zawsze pozostaną
    nakazami. A szczególnie my lubimy obchodzić nakazy, bo często są głupie.
    ja od dawna pytam czy mogę mieszkać w ziemiance. nie, bo nie jest
    ocieplona (2 metry ziemi się nie liczą) a druga sprawa plan zabudowy
    lokalnej dopuszcza tylko kostki z dachem dwuspadzistym.

    ToMasz