  • 1. Data: 2015-08-04 22:18:01
    Temat: Ręczna piła tarczowa jako pilarka stołowa?
    Od: Majka <k...@g...com>

    1. Czy to byłby ciężki grzech, gdybym z ręcznej piły tarczowej zrobiła /tymczasowo/
    pilarkę stołową?
    Myślę o przykręceniu od spodu blatu stołu roboczego pilarki ręcznej, by tak uzyskać
    namiastkę piły stołowej, do nieskomplikowanych szybkich wielokrotnych cięć.
    Kiedyś zrobiłam tak z wyrzynarką, ale wyrzynarka jest mało wydajna, nie zadowalało
    mnie to rozwiązanie.
    Więc czy mogę, da się tak zrobić piłę stołową z piły ręcznej tarczowej?

    2. Proszę poradzić mi, czym, którymi parametrami należy kierować się przy zakupie
    piły tarczowej?
    Jaką wybrać średnicę tarczy, jaka moc, na co patrzeć jeszcze?
    Jaka powinna być zadowalająca głębokość cięcia? 50/60 mm starczy do użytku domowego?
    Urządzenie ma być do domu, zastosowanie gospodarcze/w obejściu, żadna praca
    zarobkowa, trochę przy domu, trochę hobby.

    Majka

  • 2. Data: 2015-08-04 22:44:09
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Oczywiście że się da. Nawet widziałem kiedyś pilarkę w komplecie ze stołem. Możesz
    napotkać na pewien problem. Włączniki w pilarkach są tak zrobione że trzeba cały czas
    je dusić. Puszczenie powoduje wyłączenie pilarki. Mam gdzieś w piwnicy pilarkę i tak
    ma. To i inne też powinny tak mieć żeby sobie nogi nie obciąć a tylko poharatać jak
    by na przyklad wypadła. Oczywiście nie wolno demontować żadnych osłon i zabezpieczeń.
    Takie pilarki zwlaszcza tańie nie są przystosowane do ciągłej prracy, to też trzeba
    mieć na uwadze.

  • 3. Data: 2015-08-04 22:56:41
    Temat: Re: Ręczna piła tarczowa jako pilarka stołowa?
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .08.2015 o 22:18 Majka <k...@g...com> pisze:

> [...]
    > Urządzenie ma być do domu, zastosowanie gospodarcze/w obejściu, żadna
    > praca zarobkowa, trochę przy domu, trochę hobby.

    Ad1.
    Większość ręcznych pił tarczowych jest fabrycznie przystosowana do takiej
    praca (jako piła stołowa) - mają dodatkowe uchwyty, imadła, prowadnice
    itp.
    Jeśli zrobisz to z głową i BHP grzechu nie będzie.
    Pomyśl jak to solidnie zamocować i jak szybko wyłączyć w przypadku
    zablokowania tarczy lub innej awarii.

    Ad2.
    Jeśli to ma służyć do przecięcia deski, listewek, płyty MDF/OSB to
    spokojnie wystarczy
    najtańsza marketowa pilarka o głębokości cięcia 45-60mm i mocy od 600 do
    900W.
    Jak hobby się rozwinie to warto kupić kolejne graty - np. ukośnicę,
    frezarkę ręczną, strug ręczny elektryczny, wiertarkę stołową, heblarkę,
    grubościówkę itp itp :-)

    TG

  • 4. Data: 2015-08-05 10:18:43
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "Majka" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

    > 1. Czy to byłby ciężki grzech, gdybym z ręcznej piły tarczowej zrobiła
    > /tymczasowo/ pilarkę stołową?

    "Grzech" nie ale z BHP może być kiepsko.

    > Myślę o przykręceniu od spodu blatu stołu roboczego pilarki ręcznej, by
    > tak uzyskać namiastkę piły stołowej, do nieskomplikowanych szybkich
    > wielokrotnych cięć.

    Czy to ma sens zależy od tego co konkretnie planujesz robić.

    Jeśli potrzebujesz precyzyjnie ciąć drobne listewki to oczywiście tak będzie
    wygodniej (po założeniu tarczy z drobnymi ząbkami).
    Jeśli jednak chodzi o cięcie desek to ani to szybkie ani wygodne :-)

    > Kiedyś zrobiłam tak z wyrzynarką, ale wyrzynarka jest mało wydajna, nie
    > zadowalało mnie to rozwiązanie.
    > Więc czy mogę, da się tak zrobić piłę stołową z piły ręcznej tarczowej?

    Da się.

    > 2. Proszę poradzić mi, czym, którymi parametrami należy kierować się przy
    > zakupie piły tarczowej?
    > Jaką wybrać średnicę tarczy, jaka moc, na co patrzeć jeszcze?

    Zależy co chcesz ciąć. Do drobnych prac przydałaby się regulacja obrotów by
    nie palić drewna.

    > Jaka powinna być zadowalająca głębokość cięcia? 50/60 mm starczy do użytku
    > domowego?

    Jak wyżej to zależy co chcesz ciąć. Deska ma 2 - 3,5 cm grubości. A
    cokolwiek grubszego ( a więc i cięższego) to już będzie niewygodne do
    manewrowania na stole.

    > Urządzenie ma być do domu, zastosowanie gospodarcze/w obejściu, żadna
    > praca zarobkowa, trochę przy domu, trochę hobby.

    Za mało konkretnie :-)

    Jeden przy domu w ramach hobby robi karmnik dla ptaków a inny drewniany
    jacht, a jeszcze inny malutkie modele o mebelki dla lalek.

    Jako modelarz mogę Ci tylko tyle napisać że pilarka do precyzyjnych prac w
    ogóle się nie nadaje niezależnie od sposobu mocowania. Minimum to ukośnica z
    tarczą z drobnymi zębami i najlepiej regulacją obrotów wtedy od biedy można
    coś małego tym pociąć.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 5. Data: 2015-08-05 11:08:41
    Od: s...@g...com

    W dniu środa, 5 sierpnia 2015 10:18:49 UTC+2 użytkownik Ergie napisał:
> [...]
    > tarczą z drobnymi zębami i najlepiej regulacją obrotów wtedy od biedy można

    Ale nalezy również nadmienić że zamocowanie do pilarki tarczy z drobnymi zębami może
    sprawić że będzie ona trudniej pracować i częściej zdarzać się będą zakleszczenia.

    A to znowu niezbyt optymistyczne w ujęciu BHP.

  • 6. Data: 2015-08-05 11:26:33
    Od: s...@g...com

    W dniu wtorek, 4 sierpnia 2015 22:18:03 UTC+2 użytkownik Majka napisał:
> [...]
    > Urządzenie ma być do domu, zastosowanie gospodarcze/w obejściu, żadna praca
    zarobkowa, trochę przy domu, trochę hobby.

    Wszystko zalezy czy chcesz kupic dobrze czy tanio.
    Jak sprawisz sobie coś marketowego (jakaś dedra lub odpowiedniki do dostania na
    allegro) z mocą w okolicy 1200-1500W i wysokością cięcia w okolicy 50mm to spokojnie
    sobie podziałasz i hobbystycznie i gospodarczo.

    Ale nie planuj cięcia gałęzi na takiej pile.
    Zazwyczaj gałęzie są grubsze i krzywe więc te 50mm to za mało a cięcie na dwa razy
    jest dosyć niewygodne i łatwo sobie zrobić krzywdę gdy materiał się zakleszczy.

    Taka pilarka stołowa będzie kosztować jakieś 500PLN.

    Jesli bardzo się uprzesz na ręczną to z jednej strony będzie taniej ale z drugiej
    strony trzeba będzie zbudować sobie stolik i zamocować te "cyrklulatke/cyrkularke" do
    tego stolika.
    Powyższe nazwy to popularne nazwy w niektórych rejonach. Przyszły z usa i sie
    spopularyzowały.

    Jesli chcesz kupic uczciwa maszyne która długo posłuzy i będzie dobrej jakości to
    warto kupic makite stołową.
    Ona ma aluminiowy blat dobre łożyska, sensowną konstrukcję i uczciwe 1500W.
    Posłuzy długo.
    Ale kosztuje jakieś 1200-1500PLN.

    Te tańsze piły za 500pln
    http://allegro.pl/pilarka-stolowa-pila-krajzega-dedr
    a-tarcza-205-mm-i5349704289.html
    są konstrukcji blaszanej i mają dziwne silniki.
    Łatwo jest ją zablokować albo przy dłuższej pracy przegrzać. Niby można wtedy silnik
    przewinąć (koszt 50-100PLN) ale jak ktoś ma pecha to przegrzeje ją szybko i znowu sie
    spali.

    Moja propozycje:
    TANIO: Kupic dedre jak z linka wyżej plus elektryczną łańcuchową. Do ogrodu
    łańcuchowa będzie ok, do cięcia precyzyjnego dedra.
    DOBRZE: Kupić makite:
    http://allegro.pl/makita-mlt100-stolowa-pilarka-tarc
    zowa-i5569523019.html

    WSZECHSTRONNIE: Podobnie jak w wersji taniej ale dokupić ukosówkę.

    Wariant nijaki choć jak ktoś ma świadomośc czego potrzebuje warty rozważenia:
    Kupic piłę ręczną.
    Ale trzeba się liczyć z tym że albo trzeba dobudować stół i dbać o to aby wióry nie
    zakleszczyły tarczy (taka piła jest zazwyczaj przeznaczona do pracy w odwrotnej
    pozycji) i w zalezności od potrzeb montować i wymontowywać te piłę ze stolika (10-15
    minut roboty na takie przezbrojenie) albo naprawde uważać przy pracy "z ręki".
    Tego wariantu nie polecam.

    Taka piła w normalnych nie kombinowanych zastosowaniach jest wykorzystywana albo w
    pracy w terenie, na budowie gdzie potrzebne są proste krótkie cięcia albo w
    warsztacie gdzie juz jakaś inna piła jest ale jest zbbyt mała aby wycinać niezbyt
    precyzyjnie kawałki materiału z większych formatek czy desek.

  • 7. Data: 2015-08-05 13:02:03
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Do drobnych prac żeby nie palić drewna to potrzebna jest ostra piła a nie regulacja
    obrotów. Obroty przy drewnie im wyższe tym lepiej. Frezarki maja po 30 tysięcy
    obrotów i więcej i drewna nie palą. Piły o dużych średnicach mają mniejsze obroty ale
    nie predkość obrotowa się liczy a prędkość obwodowa podawana dla narzędzi w
    m/sekundę. I dla piły o dużej średnicy będzie duża przy mniejszych obrotach. Skąd
    ludzie takie informacje biorą ja Twoja, chyba z dupy.

  • 8. Data: 2015-08-05 13:04:38
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    A co przy drobnych zębach nie rozgina się pił. Następny mądry. Za kleszczenie
    odpowiada rozgięcie.

  • 9. Data: 2015-08-05 14:53:04
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    oglegroups.com...

    > Do drobnych prac żeby nie palić drewna to potrzebna jest ostra piła a nie
    > regulacja obrotów.

    Jedno nie zastąpi drugiego.

    Co mi po ostrych zębach jak to nie zęby palą ale boczna krawędź tarczy. I
    uprzedzając zanim zaczniesz teoretyzować że przy rozwiedzionej pile to nie
    ma miejsca - nie żyjemy w idealnym świecie, nie jesteśmy robotami i
    prowadząc z "ręki" bywa że minimalny kąt skręcimy - niby nieistotne ale już
    czarny ślad zostaje.

    > Obroty przy drewnie im wyższe tym lepiej. Frezarki maja po 30 tysięcy
    > obrotów i więcej i drewna nie palą.

    Bo się z nim stykają jedynie częścią skrawającą.

    > Piły o dużych średnicach mają mniejsze obroty ale nie predkość obrotowa
    > się liczy a prędkość obwodowa podawana dla narzędzi w m/sekundę. I dla
    > piły o dużej średnicy będzie duża przy
    > mniejszych obrotach.

    Średnica jest stała - do pilarki nie zamontujesz większej tarczy niż
    producent przewidział - jedyna szansa na obniżenie prędkości liniowej zębów
    względem drewna to obniżenie prędkości kątowej tarczy a więc obniżenie
    obrotów.

    > Skąd ludzie takie informacje biorą ja Twoja, chyba z dupy.

    Ulżyło Ci? To teraz idź pogadaj z jakimś modelarzem dlaczego używa małych
    tarcz i niskich obrotów.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 10. Data: 2015-08-05 16:23:43
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Co będę rozmawiał z modelarzem jak w czasach kiedy byłem młody i piękny robiłem
    modele pływające. I wiem lepiej niż Ty jakie są potrzebne obroty. Przy drewnie
    wysokie prędkości skrawania i ostre narzędzia są potrzebne wlaśnie po to żeby
    precyzyjnie było, żeby nic się nie wyłupywało, żeby obrabiane powierzchie były
    gładkie. Każda ostra piła jak ma szrank to nie przypala bo nie może się stykać w
    wyjątkiem ostrza zęba z materialem. Piły bez szranku palą bo tam gdzie są zęby jest
    mniejsza grubość niż grubośc tarczy. Do tego dochodzi w takim przypadku to że drewno
    nie jest skrawane tylko przecierane. Dobrym musisz być modelarzem jak o tym nie
    wiesz.