  • 1. Data: 2014-10-28 18:01:53
    Temat: Rekuperator
    Od: "pepe" <p...@o...pl>

    Czy jest oplacalny Rekuperator, czy jest sens montowac takie 'cudo'?
    http://muratordom.pl/instalacje/wentylacja-i-klimaty
    zacja/co-jest-rekuperator-i-jak-jest-zasada-dzialani
    a-rekuperatora,41_8579.html

  • 2. Data: 2014-10-28 18:34:15
    Temat: Re: Rekuperator
    Od: k...@g...com

    W dniu wtorek, 28 października 2014 18:01:36 UTC+1 użytkownik pepe napisał:
    > Czy jest oplacalny Rekuperator, czy jest sens montowac takie 'cudo'?
    > http://muratordom.pl/instalacje/wentylacja-i-klimaty
    zacja/co-jest-rekuperator-i-jak-jest-zasada-dzialani
    a-rekuperatora,41_8579.html

    Pomimo licznych prób jeszcze nikomu tutaj nie udało się udowodnić ze jest to
    finansowo opłacalne. Oficjalna wersja brzmi że montuje się żeby podnieść komfort.

  • 3. Data: 2014-10-28 23:57:13
    Od: Adam <a...@g...com>

> [...]
    > http://muratordom.pl/instalacje/wentylacja-i-klimaty
    zacja/co-jest-rekuperator-i-jak-jest-zasada-dzialani

    Jest oplacalny i jest sens. Pod warunkiem ze bedziesz go chcial miec juz od
    momentu projektu. Czyli ograniczasz ilosc kominow, wywalasz nawiewniki,
    w stropach przy zalewaniu wstawiasz odpowiednie przepusty (kucie kosztuje)
    i najlepiej skladasz wszystko sam do kupy (poziom trudnosci jak dla
    piecioklasisty na ZPT - nozyczki + tasma samoprzylepna :D
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 4. Data: 2014-10-29 00:20:32
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2014-10-28 23:57, Adam pisze:
> [...]
    > i najlepiej skladasz wszystko sam do kupy (poziom trudnosci jak dla
    > piecioklasisty na ZPT - nozyczki + tasma samoprzylepna :D

    To ja się podepnę z pytaniem.
    Jest sobie domek jednorodzinny, piętrowy, ze stosunkowo wysokim strychem.
    Aby dorobić rekuperację, to pewnie należałoby wszystkie przewody
    wentylacyjne zebrać w kupę i puścić przez rekuperację (byłoby na to
    miejsce), ale z drugiej strony trzeba by wykonać przewody nawiewne do
    każdego pomieszczenia.

    Jest sens?
    Pomijam koszty robocizny.

    Tylko, że wtedy cała wentylacja chodziłaby "razem". Regulacja pewnie
    tylko jakimiś żaluzjami w kratce wentylacyjnej czy jakimś tłumikiem w
    anemostacie.

    Czy stosuje się (przy projektowaniu budynku od zera) "wielokanałowe"
    rekuperatory?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 5. Data: 2014-10-29 00:22:30
    Od: k...@g...com

    W dniu wtorek, 28 października 2014 23:57:14 UTC+1 użytkownik Adam napisał:
> [...]
    > i najlepiej skladasz wszystko sam do kupy (poziom trudnosci jak dla
    > piecioklasisty na ZPT - nozyczki + tasma samoprzylepna :D

    Jest opłacalne dla sprzedawców. Na razie nikt nie przedstawił wiarygodnego dowodu na
    to że na rekuperatorze zaoszczędził 10 złotych przez rok. W Polsce średnia całoroczna
    temperatura to ok 8 stopni powyżej zera. Przy takiej średniej zyski są porównywalne z
    kosztem utrzymania, czyli prądem, filtrami, serwisem itp. Przypomnieć Ci tematy w
    których okazywało się że jak były duże mrozy i rekuperator mógłby zaoszczędzić trochę
    kasy to zamarzł? Rekuperatorowi religianci uznali to za dobry znak. Oczywiście Ty się
    nie liczysz bo jesteś niesamowity farciarz co nie raz wykazałeś. Ostatnio z drewnem
    co za wsiarz dostałeś. Ciekawe że nie wspominasz o tematach w których rekuperatorowcy
    legli ze swoimi argumentami i przeszli na religię że rekuperator zysku nie przynosi i
    zawsze szło im o komfort. Net ma to do siebie że nic w nim nie ginie. Jak ktoś chce
    to znajdzie to o czym napisałem. Amen.

  • 6. Data: 2014-10-29 10:21:41
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "pepe" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    > Czy jest oplacalny Rekuperator, czy jest sens montowac takie 'cudo'?
    > http://muratordom.pl/instalacje/wentylacja-i-klimaty
    zacja/co-jest-rekuperator-i-jak-jest-zasada-dzialani
    a-rekuperatora,41_8579.html

    Artykuł bzdurny bo zamiennie używa słowa rekuperator i wentylacja
    mechaniczna.

    Tymczasem są dwie kwestie:

    1. Czy robić wentylację mechaniczną - czyli kanały doprowadzone do każdego
    pomieszczenia i wentylator/wentylatory, czy też robić wentylację
    grawitacyjną czyli kominy i nawiewniki w oknach.

    Tu sprawa nie jest ekonomicznie jednoznaczna. Zwykle w nowo budowanym domu
    zrobienie wentylacji mechanicznej jest tańsze niż murowanie kominów
    wentylacyjnych. Jeśli zaś chodzi o komfort to nie ma porównania wentylacja
    mechaniczna zapewnia tyle powietrza ile potrzeba w _każdym_ pomieszczeniu
    niezależnie od pogody i kierunku wiatru.

    2. Czy w przypadku gdy robi się wentylację mechaniczną warto dać rekuperator
    czyli urządzenie odzyskujące ciepło z wywiewanego powietrza.

    Tu sprawa jest jednoznaczna. Warto! Dzięki temu całe ciepło nie będzie
    uciekać na zewnątrz wraz z wywiewanym powietrzem tylko jego większa część
    zostanie odzyskana. Druga sprawa dzięki temu z nawiewów w zimie nie będzie
    wiało powietrze -20 stopni tylko np. +15. Dlatego nie będzie efektu wiania
    po nogach. Trzecia sprawa w lecie rekuperator odzyskuje zimno. Więc
    analogicznie z nawiewów nie będzie nam wiało +30 tylko np. +25.

    Rekuperator to wymiennik, wentylatory i filtry. dlatego gdy ktoś montuje
    gotowy rekuperator to nie potrzebuje osobno montować wentylatorów i filtrów,
    albo odwrotnie jak już ktoś ma dobre wentylatory i filtry to wystarczy że
    dokupi sam wymiennik. Zwykle to drugie rozwiązanie jest lepsze bo można
    kupić dobry wymiennik i dobre (ciche i oszczędne) wentylatory.

    Co do wymiennika (obojętne czy samodzielnego czy wbudowanego w rekuperator)
    jest kilka typów. Najpopularniejsze to pojedyncze krzyżowe, podwójne
    krzyżowe i przeciwprądowe które mają najlepszą sprawność. W przypadku
    krzyżowych wydajność zależy od ich wielkości w przypadku przeciwprądowych
    przede wszystkim od długości.

    Najlepsze wymienniki maja ponad metr długości i 60cm szerokości mając przy
    tym sprawność powyżej 90%. Ciche wentylatory tzw. odśrodkowe albo
    promieniowe wymagają sporych obudów np. 30cmx30cm. Dlatego dobrze zrobiona
    instalacja musi zajmować miejsce, ale jest cicha i ma wysoką sprawność
    odzysku ciepła. Nie da się zrobić dobrego rekuperatora w obudowie wielkości
    60cm * 60cm * 40cm.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 7. Data: 2014-10-29 13:35:37
    Od: adam <a...@w...pl>

    W dniu 2014-10-29 10:21, Ergie pisze:
> [...]
    a-rekuperatora,41_8579.html

    > Artykuł bzdurny bo zamiennie używa słowa rekuperator i wentylacja

    (...)
    > Pozdrawiam
    > Ergie

    Wiele osób uważa te słowa za synonimy. Rekuperacja to tylko dodatek do
    wentylacji mechanicznej. Podstawą jest wentylacja mechaniczna, to
    konieczność przy dzisiejszych szczelnych oknach i drzwiach.

  • 8. Data: 2014-10-29 14:17:46
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "adam" napisał w wiadomości grup

    > Wiele osób uważa te słowa za synonimy.

    Cóż ja na to poradzę? Jak mi starcza sił to prostuję :-)

    > Rekuperacja to tylko dodatek do wentylacji mechanicznej. Podstawą jest
    > wentylacja mechaniczna, to konieczność przy dzisiejszych szczelnych oknach
    > i drzwiach.

    To niestety ciągle nie jest dla wszystkich oczywiste, ale na szczęście się
    zmienia.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 9. Data: 2014-10-29 15:01:32
    Od: k...@g...com

    W dniu środa, 29 października 2014 10:21:44 UTC+1 użytkownik Ergie napisał:
> [...]
    > odzysku ciepła. Nie da się zrobić dobrego rekuperatora w obudowie wielkości

    Jest jeszcze trzecia kwestia. Nikt nigdy nie podał o ile spadło mu zużycie opału jak
    zainstalował gówno zwane rekuperatorem. Zawsze jest pierdolenie " a tu widzicie
    państwo -18 na zewnątrz i 21 w środku. No i chuj ze jest jak i tak nie działa. W
    Polsce działający rekuperator ma mieć powierzchnię =1/3 powierzchni wentylowanej. Jak
    dom 150 m2 to powierzchnia wymiennika minimum 50m2.

  • 10. Data: 2014-10-29 15:16:16
    Od: adam <a...@w...pl>

> [...]
    Polsce działający rekuperator ma mieć powierzchnię =1/3 powierzchni wentylowanej. Jak
    dom 150 m2 to powierzchnia wymiennika minimum 50m2.

    No to jak nie ma danych, to na podstawie czego piszesz że to gówno?