  • 1. Data: 2015-01-22 10:24:54
    Temat: Rekuperator z entalpicznym wymiennikiem ciepła - czy ma sens
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    Nasłuchałem się ostatnio opinii o tym, jak strasznie rekuperatory
    wysuszają powietrze w domach i że niezbędny jest wymiennik entalpiczny
    (który odzyskuje też wilgoć).

    Czy to rzeczywiście jest problem? Czy warto dopłacać do entalpicznego? A
    może są lepsze sposoby dowilżenia powietrza?

    --
    MN

  • 2. Data: 2015-01-22 10:30:11
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 22 stycznia 2015 10:24:52 UTC+1 użytkownik Marcin N napisał:
> [...]
    >
    > Czy to rzeczywiście jest problem? Czy warto dopłacać do entalpicznego? A
    > może są lepsze sposoby dowilżenia powietrza?

    Nie ma zadnego problemu z wysuszaniem powietrza, bo i skad mialby sie brac?

    W zime rekuperacja (przynajmniej w teorii) powoduje mniejszy ruch powietrza
    niz wentylacja grawitacyjna, wiec jezeli juz to bardziej sucho bedzie przy
    wentylacji tradycyjnej.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 3. Data: 2015-01-22 10:56:16
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2015-01-22 o 10:30, Adam pisze:

    > Nie ma zadnego problemu z wysuszaniem powietrza, bo i skad mialby sie brac?

    Już tłumaczę.

    Zimne powietrze ma o wiele mniejszą zdolność do akumulacji wilgoci.
    Zimne powietrze i wilgotności 90% po podgrzaniu - staje się ciepłym
    powietrzem o wilgotności (strzelam) 30%.

    Ciepłe powietrze (brudne), które odda ciepło - powoduje skraplanie się
    wilgoci w rekuperatorze. To jest właśnie ta wilgoć, która "znika" z
    powietrza w domu.

    --
    MN

  • 4. Data: 2015-01-22 10:59:53
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    a.pl...

    > Nasłuchałem się ostatnio opinii o tym, jak strasznie rekuperatory
    > wysuszają powietrze w domach i że niezbędny jest wymiennik entalpiczny
    > (który odzyskuje też wilgoć).

    To nie rekuperatory ale wentylacja. Jak masz dom z działającą wentylacją
    grawitacyjną to przy tej samej wymianie powietrza będzie dokładnie tak samo
    sucho.

    Fizyki nie oszukasz. :-)

    Natomiast jak porównujesz brak wentylacji (niedziałająca grawitacyjna) z
    jakąkolwiek wentylacją to oczywiście tam gdzie jest wentylacja będzie
    bardziej sucho.

    Może być jak ustawisz sobie wentylację na maksa - ale wtedy większym
    problemem będzie przepłacanie za ogrzewanie.

    Jak mieszkałem w domu z wentylacją grawitacyjną to w zależności od tego z
    której strony wiał wiatr i czy akurat robiliśmy pranie wilgotność wahała
    się od niecałych 20% do prawie 60%. Miałem wtedy małe dzieci z problemami z
    oddychaniem i kaszleniem więc mierzyłem to na bieżąco.

    Po przeprowadzce do domu z wentylacją mechaniczną te duże wahania
    wilgotności zniknęły. Przy takich temperaturach jak obecnie mam stałe 30-40%
    wilgotności.

    > Czy warto dopłacać do entalpicznego? A może są lepsze sposoby dowilżenia
    > powietrza?

    Jak przychodzą mrozy poniżej -10 i wilgotność spada poniżej 30% to wtedy
    suszarkę z praniem zamiast w pralni czasem rozstawiamy rano w salonie.
    Będzie tego wszystkiego kilka przypadków w roku.

    Nie wiem o którym wymienniku piszesz - kiedyś na targach oglądałem taki
    gdzie poszczególne lamele rekuperatora wykonane były z jakiejś włókniny z
    zawartością celulozy która powodowała że wilgoć z powietrza wywiewanego
    przechodziła do nawiewanego. Działać to pewnie działa ale budziło moje
    wątpliwości na które obsługa nie potrafiła konkretnie odpowiedzieć:

    1. Co z czyszczeniem - raczej wnętrza takiego wymiennika nie można wyciągnąć
    z rekuperatora potraktować myjką ciśnieniową.
    2. Co z wytrzymałością - np. awaria lub nierówna praca wentylatorów i po po
    jednej stronie robi się nadciśnienie a po drugiej podciśnienie. Stalowa
    blacha to wiadomo - nie naciągnie się a co z taką membraną? Czy Za rok, za
    dwa ciągle będzie tak samo sztywna?
    3. Czy jak wymiennik popracuje kilka lat i na ściankach po stronie wywiewu
    osiądzie minimalna ilość tłuszczy (a zapewniam że osiądzie) to wilgoć nadal
    będzie przez ten tłuszcz przenikała do membrany i dalej do powietrza
    nawiewanego?

    No i na koniec najważniejsze - sprawność przewodzenia ciepła przez taką
    membranę jest niższa niż przez stalową blachę dlatego w okresie gdy
    wilgotność w domu jest odpowiednia taki rekuperator niepotrzebnie ma niższą
    sprawność temperaturową niż klasyczny.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 5. Data: 2015-01-22 11:27:25
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 22 stycznia 2015 10:56:13 UTC+1 użytkownik Marcin N napisał:

    > Ciepłe powietrze (brudne), które odda ciepło - powoduje skraplanie się
    > wilgoci w rekuperatorze. To jest właśnie ta wilgoć, która "znika" z
    > powietrza w domu.

    A w wentylacji grawitacyjnej to powietrze wyleci kominem w powietrze, razem
    z wilgocia :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 6. Data: 2015-01-22 11:50:25
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2015-01-22 o 10:59, Ergie pisze:
    > Po przeprowadzce do domu z wentylacją mechaniczną te duże wahania
    > wilgotności zniknęły. Przy takich temperaturach jak obecnie mam stałe
    > 30-40% wilgotności.

    30% to zdecydowanie za mało.

    --
    MN

  • 7. Data: 2015-01-22 12:10:22
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    .pl...

    > 30% to zdecydowanie za mało.

    Co kto lubi :-)
    Ja wolę stałe 35 niż raz 20 a raz 50.

    Jak pisałem dopiero gdy spada poniżej 30 to wtedy coś z tym robimy, ale
    takich dni jest w roku niewiele.

    Ale skoro dla Ciebie 30% to za mało to ten wymiennik niewiele Ci pomoże i
    pewnie przy -15 i tak będziesz musiał jakoś nawilżać, więc może lepiej od
    razu kupić tradycyjny wymiennik z lepsza sprawnością i nawilżacz.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 8. Data: 2015-01-22 12:22:07
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2015-01-22 o 12:10, Ergie pisze:
    > Ale skoro dla Ciebie 30% to za mało to ten wymiennik niewiele Ci pomoże
    > i pewnie przy -15 i tak będziesz musiał jakoś nawilżać, więc może lepiej
    > od razu kupić tradycyjny wymiennik z lepsza sprawnością i nawilżacz.

    Pytanie, jak nawilżyć cały dom skoro rekuperator cały czas wysusza.

    --
    MN

  • 9. Data: 2015-01-22 12:39:30
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    .pl...

    > Pytanie, jak nawilżyć cały dom skoro rekuperator cały czas wysusza.

    Nie rekuperator wysusza ale wymiana powietrza więc odpowiedź jest prosta -
    tak samo jak przy dowolnym innym sposobie wentylacji, a nawet łatwiej bo
    zmiany wilgotności nie są tak częste i gwałtowne.

    Z mojego doświadczenia gdy nie miałem WM i wilgotność potrafiła spadać
    poniżej 20% najlepiej sprawdza się pranie. Wszelkie porozstawiane spodeczki
    z wodą, albo gliniane pojemniki niewiele dają bo ich powierzchnia parowania
    jest bardzo mała, natomiast nawilżacz hałasuje i jest drogi w eksploatacji -
    trzeba używać wody demineralizowanej lub często zmieniać filtr antykamienny
    bo inaczej wszystkie meble szybko pokrywają drobinki białego osadu.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 10. Data: 2015-01-22 19:42:12
    Od: "Jeffrey" <s...@w...onet.pl>

    Adam wrote:

    > A w wentylacji grawitacyjnej to powietrze wyleci kominem w
    > powietrze,
    > razem z wilgocia :-)
    > pozdr.

    tu masz rację, ale nie zgadzam się z tezą że went mechaniczna ma
    mniejszą wydajność od grawitacyjnej
    podaj jakieś wiarygodne źródła