  • 1. Data: 2018-06-15 09:09:35
    Temat: Rok produkcji energii - małe podsumowanie
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    Co prawda rok jeszcze się nie domknął bo zostały ponad 3 dni
    (a to przy dobrym słońcu jakieś 70-90kWh) ale akurat teraz
    mam nieco czasu żeby nad tym usiąść więc można z grubsza przyjąć
    że rok minął :>

    Pokrótce jak to wygląda, głównie pod kątem odbiorników energii:
    Chałupa zamieszkana przez 2+3 oraz nieokreśloną ilość zwierząt.
    Ogrzewanie i ciepłą wodę załatwia gruntowa pompa ciepła o mocy
    sprężarki 2,3kW (jak grzeje wodę to ciągnie prawie pod 3,7kW).
    Wentylacja mechaniczna, 2 lodówki, 1 zamrażarka, telewizor,
    jakiś samograj, komputery to głównie laptopy. Płyta indukcyjna
    o mocy szczytowej 11kW, piekarnik elektryczny jakiś tam, mikrofala,
    czajnik, ekspres do kawy. Pralka, suszarka do ubrań (ale nie nadużywana),
    zmywarka, żelazko czy nawet 2. Oświetlenie głównie ledowe.
    2 akwaria czyli pompki i jakieś światełka, ale takie niezbyt rozbudowane,
    tak czy siak coś tam zjada. W ciągu tego roku poszło też nieco energii
    na zewnątrz, do pompowania wody ze studni, kręcenia betoniarką
    i zasilania elektronarzędzi przy okazji różnych robót dookoła chałupy.
    Z odbiorników to chyba z grubsza tyle.

    Instalacja o mocy 5kW (20 paneli mono 250W), wisi na dachu pod kątem
    40 stopni, orientacja południowa. Od wschodu jest sporo wysokich
    drzew a obok instalacji komin, który czasami rzuca cień. Falownik
    trójfazowy 5kW. Taryfa G12w.

    Fotki dorzuciłem do albumu z czasów budowy:

    https://goo.gl/photos/8oZnaYCRfebovUjQ8

    Monitoring zużycia i produkcji wygląda w ten sposób, że patrząc
    od strony przyłącza instalacja rozdziela się i przechodzi
    przez 2 liczniki (moje, o liczniku energetyki powiem później).
    Całe zużycie chałupy jest liczone przez jeden licznik, a produkcja
    przez drugi, co skutkuje tym że licznik zużycia liczy też tą energię
    którą wyprodukowałem ale zeżarłem na miejscu.

    Licznik energetyki to po prostu dwukierunkowy licznik bez bilansowania
    międzyfazowego, czyli jak produkuję na 3 fazach dajmy na to 4kW
    (co daje 1,3 kW na fazę) a tylko na jednej fazie zużywam energię
    (np. czajnik 2kW) to i tak pobieram z sieci na tej jednej fazie
    dodatkowe 0,7kW, przez co jestem dymany przez Eneę ale to nie temat
    na ten temat ;)

    Stan liczników wygląda następująco:

    Zużycie chałupy : 9377 kWh
    Produkcja : 4841 kWh

    Licznik energetyki:
    całkowita energia pobrana : 7831 kWh
    pobrana w drogiej taryfie : 2312 kWh
    pobrana w taniej taryfie : 5519 kWh

    całkowita energia oddana : 3318 kWh
    oddana w drogiej taryfie : 2286 kWh
    oddana w taniej taryfie : 1032 kWh

    Jak widać, zjeść na miejscu udało mi się 1523 kWh co stanowi
    jakieś 31% produkcji, jestem całkiem zadowolony. Cała reszta czyli
    3318 kWh poszła w sieć i wróciła pomniejszona o haracz 20%.
    Rozliczeń z Enei nie pokażę bo jest tam masakra, początkowo chałupa
    (a co za tym idzie instalacja) była własnością teścia, po przepisaniu
    na żonę ponad 2 miesiące produkcji poszło się paść, bo naciągacze
    nie chcieli nam przepisać produkcji. Później było jeszcze z miesiąc
    czekania na umowę bo nie ogarniali tematu, koniec końców umowę dostaliśmy
    chyba w grudniu, datowaną na koniec sierpnia. Tak że zeszły rok
    traktuję jako poligon, rachunek do zapłacenia wyszedł na 2 tysiące zł.

    Co jest w tym najważniejsze na ten moment to fakt, że udało się
    zniwelować całkowicie drogą taryfę (plus obniżyć rachunek za tanią).
    Tak że jak ktoś chce spróbować pobawić się w fotowoltaikę to dobrym
    pomysłem jest oszacować ile się zużywa w drogiej i dobrać jakąś
    niewielką moc żeby to ogarnąć. Żeby zminimalizować ujemny wpływ
    haraczu i dymania klienta za pomocą braku bilansowania międzyfazowego
    można zrobić instalację jednofazową i całe zużycie chaty (lub zużycie
    większych odbiorników) przepiąć na tą fazę. U mnie jest to niemożliwe
    z uwagi na trójfazową pompę ciepła i kuchenkę, zresztą nie mam czasu
    na takie szarpaniny, bo w tej chwili kończę montować kręcioł Budynia
    na 4 panele:

    https://photos.app.goo.gl/jFymhR3QfSqNpKFs5

    (kręcioł będzie monitorowany osobno, o ile w końcu ruszy)
    a dodatkowo chcę powiesić jeszcze z 8 sztuk na dachu, żeby docelowo
    z tych 5kW zrobiło się 8 z groszem.

    To tyle ;)
    L.

  • 2. Data: 2018-06-15 09:28:14
    Temat: Re: Rok produkcji energii - małe podsumowanie
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Fri, 15 Jun 2018 00:09:35 -0700, Lisciasty wrote:
    > Zużycie chałupy : 9377 kWh Produkcja : 4841 kWh

    To bardzo ciekawe co piszesz, dzięki za raport! Przy panelach o łącznej
    mocy 5000W (250x20) osiągasz roczną produkcję 4841 kWh, czyli można
    przyjąć 1kW na dachu = 1kWh produkcji rocznej. Ciekaw jestem jak ta
    produkcja rozkłada się w ciągu roku - masz może w tym kontekście jakieś
    dane/pomiary?

    Mateusz

  • 3. Data: 2018-06-15 09:43:08
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu piątek, 15 czerwca 2018 09:28:14 UTC+2 użytkownik Mateusz Viste napisał:
> [...]
    > przyjąć 1kW na dachu = 1kWh produkcji rocznej. Ciekaw jestem jak ta
    > produkcja rozkłada się w ciągu roku - masz może w tym kontekście jakieś

    Tu jest wszystko

    http://pvmonitor.pl/user.php?idinst=10165

    jest tabelka zbiorcza na miesiące, można z kalendarzyka po lewej wyklikać
    każdy dzień z osobna ;)

    L.

  • 4. Data: 2018-06-15 14:52:19
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 2018-06-15 o 09:09, Lisciasty pisze:

    > Instalacja o mocy 5kW (20 paneli mono 250W), wisi na dachu pod kątem
    > 40 stopni, orientacja południowa.
    Ile te 5kW instalcji, razem ze wszystkimi "duperelami" kosztuje?

  • 5. Data: 2018-06-15 15:43:37
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu piątek, 15 czerwca 2018 14:52:22 UTC+2 użytkownik nadir napisał:
    > Ile te 5kW instalcji, razem ze wszystkimi "duperelami" kosztuje?

    To mocno zależy od regionu kraju i ofert firm jak chcesz montować kimś.
    Ale przy obecnych cenach wychodzi mniej więcej 4500-5200 zeta za kW,
    u mnie wyszło coś pod 4 tys. ale ja to robiłem tymi ręcami i ręcami
    dekarzy.

    L.

  • 6. Data: 2018-06-15 15:48:20
    Od: pilocik <p...@t...pl>

> [...]
    > (a to przy dobrym słońcu jakieś 70-90kWh) ale akurat teraz
    > mam nieco czasu żeby nad tym usiąść więc można z grubsza przyjąć

    Oglądając Twoje fotki tak się zastanawiam, jaki wpływ na produkcję ma
    ten komin ?
    Generalnie ponoć jest taka reguła, że cały string pracuje jak nasłabsze
    ogniwo w stringu, zatem zacienienie ( nawet częściowe ) powoduje
    zmniejszenie wydajności całości

    O ile z drzewami o których piszesz można teoretycznie coś zrobić, to z
    kominem już chyba nie bardzo ;)

    Porównywałeś może róznice w mocy stringów po zacienieniu ?

    A mnie aż skręca by uruchomić mój zestaw, mamy taki sam falownik, po 20
    paneli (co prawda mam poli 280W), kąt 22st, kierunek idealnie południowy
    no i brak jakichkolwiek kominów na tej połaci, drzew i innych
    zacieniaczy brak
    niestety patologia zwana E-OP pomaga mi jak może, ale to już w innym wątku

  • 7. Data: 2018-06-15 16:17:30
    Od: s...@g...com

    W dniu piątek, 15 czerwca 2018 02:28:14 UTC-5 użytkownik Mateusz Viste napisał:

    > To bardzo ciekawe co piszesz, dzięki za raport! Przy panelach o łącznej
    > mocy 5000W (250x20) osiągasz roczną produkcję 4841 kWh, czyli można
    > przyjąć 1kW na dachu = 1kWh produkcji rocznej.

    1W na dachu 1kWh/rok produkcji.

    :)

    Ciekawy przelicznik.

  • 8. Data: 2018-06-15 16:36:34
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu piątek, 15 czerwca 2018 15:48:20 UTC+2 użytkownik pilocik napisał:
> [...]
    > kominem już chyba nie bardzo ;)
    >
    > Porównywałeś może róznice w mocy stringów po zacienieniu ?

    Taaa z tym kominem to już dyskusja kolejna, kto przychodzi i kuma coś
    o fotowoltaice to zaraz komin i komin, ja też się bałem na początku
    ale generalnie nie jest źle. Coś tam się dzieje wieczorem że jeden
    string czasem jest słabszy, ale tak czy siak mam około 4900 kWh na rok
    więc jak dla mnie problemu komina nie ma :>

    No uruchamiaj pan, czekamy :P

    L.

  • 9. Data: 2018-06-15 19:08:47
    Od: pilocik <p...@t...pl>

    W dniu 15.06.2018 o 15:43, Lisciasty pisze:

> [...]
    > Ale przy obecnych cenach wychodzi mniej więcej 4500-5200 zeta za kW,
    > u mnie wyszło coś pod 4 tys. ale ja to robiłem tymi ręcami i ręcami

    u mnie ok. 4100 za kWp, praktycznie palcem nie tknąłem poza kilkoma
    otworami i listewkami po stronie AC

  • 10. Data: 2018-06-15 21:05:53
    Od: cyceron <t...@b...goaway>

    On 15.06.2018 09:09, Lisciasty wrote:

> [...]
    > (np. czajnik 2kW) to i tak pobieram z sieci na tej jednej fazie
    > dodatkowe 0,7kW, przez co jestem dymany przez Eneę ale to nie temat

    Skoro już zacząłeś temat nie na ten temat, to pociągnę i zapytam -
    chciałbyś dymać Eneę przyczyniając się do asymetrii w sieci? ;-)
    Bo w bieżącej sytuacji przynajmniej masz motywację do niepsucia
    zasilania sąsiadom ;-)

    (wiem wiem, trochę się nabijam - dla prosumenckich mocy to nie ma znaczenia)

    BTW. Nie ma falowników mogących zasilać niesymetrycznie? Np. mierząc
    zapotrzebowanie na poszczególnych fazach?

    C.