  • 1. Data: 2019-06-16 13:02:11
    Temat: Skoro takie modne klimatyzatory - klimatyzator przenośny podpięty pod wentylację
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    Cześć. Wysypało się więc i ja zapytam.

    Mam klimatyzator przenośny. Nie jest on jakoś super nowocesny ani
    wydajny, ale jest i działa.

    Mam w domu instalację do rekuperacji, ale rekuperatora w końcu nie
    kupiłem bo nie widzę sensu ekonomicznego.

    Za to tak sobie pomyślałem, że w zasadzie mógłbym podpiąc klimatyzator w
    jego miejsce. Jak zrzuci ze 3 stopnie z tempertury w budynku to będzie
    ok. Pojedyncze pomieszczenie daje radę ochłodzić przesadnie, więc
    zgaduje że cały dom o parę stopni też da radę.

    Pomijając druciarstwo typu taśmą przylepione rury, mam pytanie:

    Czy klimatyzator przenośny powinien mieć dwa obiegi, niezależne, powietrza?

    Bo co prawda wyrzuca powietrze ciepłe osobno od zimnego ale zasysa oba
    jedną kratką. Bez tego sens wpinania go do systemu rekuperacji jest
    nikły. Rozebranie nie wchodzi w grę w tej chwili, to tylko takie
    dywagacje z gatunku luźnego pomysłu. Obawiam się że może być wspólny
    kanał doprowadzącay powietrze do obu obiegów.

    Wiem że to wróżenie ze szklanej kuli i muszę swój rozebrać aby była
    jasność ale mimo to zapytuje bo pewnie wszystkie mają podobną budowę.

  • 2. Data: 2019-06-16 13:19:24
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2019-06-16 o 13:02, heby pisze:
> [...]
    >
    > Pomijając druciarstwo typu taśmą przylepione rury, mam pytanie:
    >
    > Czy klimatyzator przenośny powinien mieć dwa obiegi, niezależne, powietrza?
    Bo lepiej żeby się nie mieszały dlatego dwa, bo bez sensu jakby ci
    gorące zasysał z powrotem, no nie? :)

    > Bo co prawda wyrzuca powietrze ciepłe osobno od zimnego ale zasysa oba
    > jedną kratk
    Bo powietrze rozdzielone na dwa strumienie owiewa dwa wymienniki, jeden
    grzeje drugi chłodzi, dolot zostaw w spokoju, gorące pow rurą podłacz do
    kratki wywiewnej na zewnątrz, zimne przez wentylator kanałowy podłącz do
    nawiewu rekuperacji, dodatkowy wentylator jest potrzebny bo wewnętrzny
    na pewno będzie miał za małą wydajność i spręż.

    > Wiem że to wróżenie ze szklanej kuli
    Spokojnie, mam lepszą kulę niż myślisz :)

    --
    Janusz

  • 3. Data: 2019-06-16 13:26:54
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Mam dwa klimatyzatory przenosne a raczej to co z nich zostalo. W obydwu byly osobne
    obiegi do chlodzenia chlodnicy i do parownika. To co chcesz zrobic przecwiczylem.
    Efekt chlodzenia byl mizerny ale grzania calkiem dobry.

  • 4. Data: 2019-06-16 15:42:45
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > Za to tak sobie pomyślałem, że w zasadzie mógłbym podpiąc klimatyzator w
    > jego miejsce. Jak zrzuci ze 3 stopnie z tempertury w budynku to będzie
    > ok.
    zastąpienie rekuperatora klimatyzatorem - to doskonały pomysł, ale w
    przypadku grzania. W przypadku chłodzenia - nie wiem. Piszesz ze
    klimatyzator daje radę schłodzić jedno pomieszczenie. wiec ciepło
    wyrzucasz... na zewnątrz? Jeśli tak, to zrób tak samo korzystając z
    istniejącej instalacji wentylacyjnej. ciepło do komina zimno do
    wentylacji. ja wyłapuję zimno za pomocą obudowy z xpsa i rury. nie
    wygląda to na druciarstwo, ale estetyczne tez nie jest. działa. nad
    wyraz dobrze jak na klimatyzator z wyprzedaży za 500zł

    ToMasz

  • 5. Data: 2019-06-16 17:26:00
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 16/06/2019 15:42, ToMasz wrote:
    > klimatyzator daje radę schłodzić jedno pomieszczenie. wiec ciepło
    > wyrzucasz... na zewnątrz?

    Tak. Problem jednak jest z tym ze wyrzucane powietrze na zewnątrz trzeba
    uzupełnić. I tutaj mamy wadę klimatyzatora przenośnego - uzupełnia on to
    powietrze przez drzwi z gorącego korytarza.

    Poprawnie powinien mieć 4 rury i pracować w obiegu zamknietym od strony
    pomieszczenia i otwartym od strony wyrzutu ciepła.

    Na oko mam obecnie 3 wirtualne rury: jedną wlotową i dwie wylotowe. Mam
    tylko nadzieje że wloty są z lenistwa projektanta połaczone w jeden i
    dało by się druciarstwem to oddzielić.

    > Jeśli tak, to zrób tak samo korzystając z
    > istniejącej instalacji wentylacyjnej. ciepło do komina zimno do
    > wentylacji.

    Nie nie nie, to dalej powoduje że zamiast mielić i chłodzić ciągle to
    samo powietrze to bedę zasysał z zewnatrz ciepłe i ochładzał osiągając
    asymptote na wyższej temperaturze.

    Muszę zrobic obieg zamknięty powietrza chłodzonego i dlatego dopytuje
    czy klimy przenośne mają osobne kanały wlotowe bo tylko wtedy to ma sens.

    Chwilowo klimy nie będę rozbierał bo używamy. Ale zapewne dostane
    odpowiedź dopiero jak rozborę. Pytam tylko czy nadzieja jest ;)

  • 6. Data: 2019-06-16 18:15:51
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 16/06/2019 17:26, heby wrote:
    > Nie nie nie, to dalej powoduje że zamiast mielić i chłodzić ciągle to
    > samo powietrze to bedę zasysał z zewnatrz ciepłe i ochładzał osiągając
    > asymptote na wyższej temperaturze.

    Tutaj wyjaśnione o co mi chodzi:

    https://www.youtube.com/watch?v=_-mBeYC2KGc

  • 7. Data: 2019-06-16 20:31:02
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    heby pisze:

    > Tak. Problem jednak jest z tym ze wyrzucane powietrze na zewnątrz
    > trzeba uzupełnić. I tutaj mamy wadę klimatyzatora przenośnego -
    > uzupełnia on to powietrze przez drzwi z gorącego korytarza.

    Proponuję jednak zacząć od elementarnych obliczeń. Ciepło właściwe
    powietrza to około 1,2 kJm3/K. Czyli ochłodzenie 50 metrów sześciennych
    powietrza w typowym pokoju o 10 stopni wymaga odebrania 600 kJ energii.
    Biorąc pod uwagę, że moc najmniejszego klimatyzatora to 2kJ/s (2kW),
    to on teoretycznie radzi sobie z tą robotą w niecałe pińć minut (200s).

    > Muszę zrobic obieg zamknięty powietrza chłodzonego i dlatego
    > dopytuje czy klimy przenośne mają osobne kanały wlotowe bo
    > tylko wtedy to ma sens.

    To w ogóle nie ma sensu -- nie ze względu na budowę klimatyzatora,
    ale z powodów zasadniczych (fizyka). Niektórym być może to nie
    zgadza się z intuicją, jednak kilimatyzacja nie służy schładzaiu
    powietrza, tylko schładzaiu pomieszczeń. Wcześniejsze obliczenia
    mogą zaskoczyć tym, jak łatwo schłodzić powietrze, jak mała jest
    jego pojemność cieplna. Z kolei doświadczenie pokazuje, że jeśli
    po dwustu sekundach wyłączymy klimę, to temperatura zaraz zacznie
    rosnąć. Bo to ciepłe ściany są wrogiem, a nie gorące powietrze
    z korytarza zasysane szparą pod drzwiami. Kiszenie powietrza w
    obiego zamkniętym przy jednoczesnym intensywnym schładzaniu,
    to najgorsze, co można wymyśleć. W ogóle klimatyzację najlepiej
    traktować jak zło konieczne -- w naszych szerokościach geograficznych
    wyższy komfort daje porządny budynek z grubymi murami, trzymający
    średnią dobową (tygodniową) temperaturę. Nawet jeśli ta temperatura
    jest nieco wyższa od tej nastawionej na pilocie klimatyzatora.
    Tyle że na porządne budownictwo mało kogo dziś stać.

    Jarek

    --
    Widziałam dni w muzeach sennych,
    o wnętrzach zimnych jak mrok,

  • 8. Data: 2019-06-16 21:53:18
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 16/06/2019 20:31, Jarosław Sokołowski wrote:
> [...]
    > Biorąc pod uwagę, że moc najmniejszego klimatyzatora to 2kJ/s (2kW),
    > to on teoretycznie radzi sobie z tą robotą w niecałe pińć minut (200s).

    A jesli zasysa powietrzez z zewnątrz to robi to w siedem minut. Czaisz
    różnicę? Sprawnosć maleje bo:

    a) zimne powietrze które własnie wypluł wpada w jakiejś częsci z
    powrotem do środka i wylatuje na zewnatrz

    b) uzupełnia zapasy powietrza w pomieszczeniu z zewnątrz ale tam nie
    jest zimno.

    Pewnie że można olać sprawność. Mam znajomego co kupił klimę przenośną.
    Postawił w pokoju i właczył. I zimno mu wieje. Rurą wylotową za bardzo
    się nie przejmował nawet nie podpiął bo przecież "tylko pedały czytają
    instrukcje". Wolno mu, jemu jest zimno i klima działa. A że sprawność
    ujemna, co to kogo obchodzi.

    Ale mnie obchodzi aby do domu nie ssało gorącego powietrza ponieważ ja
    chce chłodzić dom powoli ale skutecznie. I sprawnośc mnie interesuje, to
    się przelicza na złotówki.

> [...]
    > zgadza się z intuicją, jednak kilimatyzacja nie służy schładzaiu
    > powietrza, tylko schładzaiu pomieszczeń.

    Czyli Twoje wczesniejsze wyliczenia psu na budę.

> [...]
    > z korytarza zasysane szparą pod drzwiami. Kiszenie powietrza w
    > obiego zamkniętym przy jednoczesnym intensywnym schładzaniu,

    Albowiem gdyż?

    Wszystkie klimatyzatory utrzymują zamknięty obieg wewnątrz pomieszczenia
    za wyjątkiem przenośnych, niektóre przenośne mają dwie rury ale jeszcze
    takiego nie widziłem poza fotkami na necie.

    Jak bym mógł to bym kupił już dawno klimę amterykańską wsadzaną w okno.
    Nawet kosztem wymiany okna na otwierane pionowo. Wygodniejsze od
    montowania splita i tańsze (w hameryce).

    > W ogóle klimatyzację najlepiej
    > traktować jak zło konieczne

    No i okazuje się że człowiek zastanawia się jak naprawić gaźnik a tu mu
    o lepszości rowerów przekonują.

    > Tyle że na porządne budownictwo mało kogo dziś stać.

    Tak, pamiętam że w latach 80 używali co najmniej metrowej warstwy
    styropianu i to na komunalnych!

    PS. Zrobie kiedyś ewaporacyjną. Jak już będę na emeryturze. Chwilowo
    jednak zastanowie się nad wykorzystaniem tego co mam.

  • 9. Data: 2019-06-16 22:25:26
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Sunday, June 16, 2019 at 9:53:22 PM UTC+2, heby wrote:

> [...]
    > powrotem do środka i wylatuje na zewnatrz
    >
    > b) uzupełnia zapasy powietrza w pomieszczeniu z zewnątrz ale tam nie

    Sprawnosc sprawnoscia, ale siedziec w "syfie"? Normy wymagaja dosc duzej wymiany
    powietrza, nie chce mi sie spr. na ile aktualne, ale taka jest idea:
    np. 30m3/h w pokoju
    https://www.wentylacja.org.pl/pages-62.html?profile=
    1

    Podpiecie klimatyzacji bez wymiany powietrza to jakis bezsens. To tak, jakby
    samochodem jezdzic z wewn. obiegiem powietrza non stop, bo szkoda kilkuset mililitrow
    paliwa /godzine ;)

  • 10. Data: 2019-06-16 22:48:22
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 16/06/2019 22:25, WS wrote:
    > Sprawnosc sprawnoscia, ale siedziec w "syfie"?

    Zdefiniuj syf. Czy klima działa czy nie, wymiana powietrza z otoczeniem
    jest z grubsza taka sama, tyle że masz zimniej.

    > Podpiecie klimatyzacji bez wymiany powietrza to jakis bezsens.

    Bo tu chodzi o minimalizacje strat a nie o zalanie silikonem każdej
    szpary w oknie.

    Klimatyzator przenośny jest zdecydowanie za hojny jeśli chodzi o wymianę
    powietrza z otoczeniem, możesz wsadzić rękę z tyłu i poczuć ile m3
    wywiewa poza budynek. Tyle samo zasysa gorącego z zewnątrz. Tyle *nie*
    trzeba wentylować aby czuć komfort bez kiszenia się.

    > To tak, jakby samochodem jezdzic z wewn. obiegiem powietrza non stop, bo szkoda
    kilkuset mililitrow paliwa /godzine ;)

    W przypadku klimy przenośnej problem jest znacząco większy proporcjonalnie.