  • 1. Data: 2017-11-07 21:10:09
    Temat: Spadki napiecia i duze roznice napiec pomiedzy fazami - problem
    Od: gobo <g...@p...onet.pl>

    Hej,
    Koncze budowe, dzis odpalilem po raz pierwszy pompe ciepla i zaczely sie
    problemy z siecia.
    Miejsce, gdzie sie wybudowalem to z moim 6 domkow oddalonych od miasta o
    okolo 1km. Tyle tez od nas znajduje sie najblizsze trafo. Problem
    spadkow napiec pojawial sie wczesniej, gdyz skarzyli sie na niego
    sasiedzi. Byli wrecz zdziwieni, ze dostalem zgode na 16kW, o ktore
    wnioskowalem w warunkach przylaczenia.
    Od poczatku podczas uruchamiania narzedzi, spawarek itp wszedzie
    przygasalo swiatlo - u mnie, u sasiada itp. Raz pojawil sie grubszy
    problem, gdy przyjechala do mnie ekipa na ocieplanie piana poddasza.
    Beczki ze skladnikami trzeba wczesniej podgrzac. No i gdy ekipa
    zalaczyla grzalki (9kW dzielone na 3 fazy) to przylecial sasiad, ze mu
    sie komputer restartuje...W miedzyczasie wywalalo sie tez cos w
    agregacie do piany. Wywalaly jakies zabezpieczenie, ale chlopaki nie
    wiedzieli od czego ono bylo. Zalatwili agregat pradotworczy i skonczyli
    robote.
    W miedzyczasie zadzwonilem do Tauronu - przyjechali i powiedzieli, ze
    raczej wszystko jest ok.
    Cala budowa przebiegala raczej bez innych problemow elektrycznych. Dzis
    odpalilem pompe ciepla i co kilka godzin wywala mi blad asymetrii faz.
    Zadzwonilem do Tauronu, przyjechali, na szybko zmierzyli napiecie i
    pojechali. Temat spadkow napiecia na linii nie byl im obcy i
    stwierdzili, ze za jakis czas powinien byc wymieniony kabel zasilajacy
    nasze male osiedle.
    Pod wieczor na spokojnie pomierzylem napiecie - po kilkanascie minut na
    kazdej z faz i skacze ono dosc znacznie, bo od 219 do 250V, ale to chyba
    miesci sie w granicach normy. Wiekszym problemem jest inne zjawisko -
    fazy maja rozne napiecie. I nie jest to roznica 5V. Odlaczylem wszystkie
    odbiorniki w domu, by nie obciazac zadnej z faz i momentami roznica
    pomiedzy fazami siegala 30V (faza 1- 220V, faza 3 - 250V)! Jaka roznica
    napiec pomiedzy L1+N, L2+N i L3+N jest dopuszczalna? Podejrzewam, ze tu
    tkwi problem. Pompa ciepla moze pracowac juz od 195V, a takich spadkow
    napiec u siebie nie mam. Za to nie wiem od ilu V roznicy dziala
    zabezpieczenie. Zastanawiam sie, czy nie kupic 3 stabilizatorow napiecia
    3000VA i podlaczyc je na kazda z faz pompy osobno (ciezko znalezc domowe
    3-fazowe).
    Jutro znowu bede uderzal do Tauronu. Bede chcial, by zalozyli mi na
    kilka dni jakis analizator. Problemy z WLZ zostaly wykluczone.
    Pozdrawiam
    Piotr

  • 2. Data: 2017-11-07 21:24:52
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 7 listopada 2017 21:10:11 UTC+1 użytkownik gobo napisał:

> [...]
    > tkwi problem. Pompa ciepla moze pracowac juz od 195V, a takich spadkow
    > napiec u siebie nie mam. Za to nie wiem od ilu V roznicy dziala

    Nie napisałeś jaka pompa i jakie zabezpieczenie :)
    Ecopol montuje zabezpieczenie F&F CKF-B - tam czujnik odcina zasilanie
    jeżeli różnica między fazami będzie większa niż 55V.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 3. Data: 2017-11-07 21:36:31
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2017-11-07 o 21:10, gobo pisze:

> [...]
    > tkwi problem. Pompa ciepla moze pracowac juz od 195V, a takich spadkow
    > napiec u siebie nie mam. Za to nie wiem od ilu V roznicy dziala
    Macie przeciążony kabel a energetyka skurwiele zamiast zmienić kabel to
    podniesli
    odczepy na trafo, stąd tak wysokie skoki napięcia.

    > zabezpieczenie. Zastanawiam sie, czy nie kupic 3 stabilizatorow napiecia
    > 3000VA i podlaczyc je na kazda z faz pompy osobno (ciezko znalezc domowe
    > 3-fazowe).
    Raczej to nic nie da, na przeczekanie albo generator, albo falownik
    jeżeli już pc nie
    ma swojego w środku, ale to też spore koszty. Ja bym "cisnął" mocno
    energetykę
    żeby jak najszybciej kabel zmieniła, zacząłbym od tego żeby podłączyli
    rejestrator
    i sami zobaczyli jakie są skoki napięcia.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 4. Data: 2017-11-07 21:39:55
    Od: gobo <g...@p...onet.pl>

    Hej,
    Pompa to Junkers Supraeco STM 80-1.
    Jakie jest tam zabezpieczenie, to jeszcze nie wiem:-)

    Wywala mi blad: Blad faz E21.B1
    Opis bledu: sprezarka jest zatrzymywana, jezeli zadzialal czujnik
    kolejnosci i zaniku faz. Rowniez zbyt niskie (<195V) lub zbyt wysokie
    napiecie (>254V) powoduje alarm.

    uhh. I tyle wiem:)
    Piotr

  • 5. Data: 2017-11-07 22:25:03
    Od: KIKI <h...@u...dl>

    On 07.11.2017 21:10, gobo wrote:

    > Jutro znowu bede uderzal do Tauronu. Bede chcial, by zalozyli mi na
    > kilka dni jakis analizator. Problemy z WLZ zostaly wykluczone.
    > Pozdrawiam
    > Piotr

    Poprawienie napięcia nie poprawi braku mocy w kablu. Trzeba wymienić
    kabel zasilający.

  • 6. Data: 2017-11-07 22:43:25
    Od: gobo <g...@p...onet.pl>

    Hej,
    Tauron zdaje sobie chyba z tego sprawe - rozmawialem przed chwila z
    sasiadem, ktory buduje ostatni dom na naszym osiedlu (wiecej dzialek nie
    ma i zgody na wiecej nie bedzie - tak mowi MPZP). Ma juz stan surowy i
    rozkladaja u niego dachowke. Prad bierze teraz ode mnie, ale w warunkach
    przylaczenia znalezlismy punkt, w ktorym jest napisane ze kolega ma czas
    do 31.12.2017 na wykonanie WLZ i zgloszenie tego faktu do Tauronu, a
    Tauron do 31.12.2017 zobowiazuje sie do zadania inwestycyjnego
    polegajacego na modernizacji linii. Dla mnie to wspaniala wiadomosc,
    sasiedzi jeszcze nawet o tym nie wiedza i beda tym bardziej zszokowani,
    ze prosza o to od 10 lat...
    Martwi mnie troche fakt, ze jest juz listopad, a ekipy jakos na
    horyzoncie nie widac. Jutro ich pomecze:)
    Pozdrawiam!

  • 7. Data: 2017-11-07 22:55:32
    Od: gobo <g...@p...onet.pl>

    Hej,
    Kolejny update i to od kolejnego sasiada.
    Okazuje sie, ze problemy z moca byly wczesniej na tyle powazne, ze
    sasiad ktory budowal sie przede mna musial naklonic innego sasiada, by
    ten obnizyl swoja moc zadeklarowana, po to by starczylo jej dla nowej
    budowy. Szok:)
    W momencie kiedy ja i ostatni sasiad dostalismy zgode na budowe Tauron
    juz nie mial w sumie wyjscia, bo nie bylo komu mocy zabierac i
    zdecydowal o wymianie kabla. Jutro bede ich cisnal kiedy to nastapi.
    Podobno maja czas do konca grudnia tego roku...
    Tyle wytrzymam:)
    Piotr

  • 8. Data: 2017-11-07 23:09:32
    Od: KIKI <h...@u...dl>

    On 07.11.2017 22:43, gobo wrote:
    > Hej,
    > Tauron zdaje sobie chyba z tego sprawe - rozmawialem przed chwila z

    To kilometr kabla, gruba sprawa. Jaki tam jest teraz kabel w ziemi?

  • 9. Data: 2017-11-07 23:18:16
    Od: gobo <g...@p...onet.pl>

    Niestety nie wiem - jutro podpytam.

  • 10. Data: 2017-11-08 06:38:58
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 7 listopada 2017 23:09:56 UTC+1 użytkownik KIKI napisał:

    > To kilometr kabla, gruba sprawa. Jaki tam jest teraz kabel w ziemi?

    Czemu gruba? Dla Taurona to pewnie jak pierdnąć :)
    Jak mają koparkę łancuchową i jest to zadupie (czytaj kabel idzie w
    szczerym polu) to położenie nowego kabla to ze 3h roboty :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.