  • 1. Data: 2018-12-09 19:13:30
    Temat: Sprawność kotła gazowego, jak zmierzyć?
    Od: Jacek <k...@a...com>

    Jeżeli mam temperaturę palnika 800 stopni, a temperaturę spalin na
    wylocie z kotła 160 stopni to wychodzi mi, że kocioł ma sprawność 80%.
    Korzystam ze wzoru: sprawność = (temp grzejnika - temp chlodnicy) / temp
    grzejnika.
    Temperatury palnika nie mam jak zmierzyć, bo kocioł ma zamkniętą komorę.
    Zakładam, że jest to 800 stopni, bo tak się spala gaz ziemny w
    powietrzu. Temperaturę spalin mierzę łatwo, bo wkładam czujnik do rury
    (po odkręceniu zaślepki).
    Czy taki pomiar ma sens? Robię gdzieś błąd?
    Jacek

  • 2. Data: 2018-12-09 19:42:53
    Od: l...@g...com

    Ludzie na ten temat książki piszą

  • 3. Data: 2018-12-09 19:55:52
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Jak zmierzyc? Cieplomierzem. Na allegro ceny za uzywane bez legalizacji od 55 zlotych
    sztuka.

  • 4. Data: 2018-12-09 20:09:40
    Temat: Re: Sprawność kotła gazowego, jak zmierzyć?
    Od: Jacek <k...@a...com>

    > Jak zmierzyc? Cieplomierzem. Na allegro ceny za uzywane bez legalizacji od 55
    zlotych sztuka.

    Oglądam te ciepłomierze i wychodzi na to, że trzeba go wpiąć w rurę od
    c.o. a czujniki temperatury dać na zasilanie i powrót.
    W ten sposób dowiem się ile ciepła wyszło z kotła.
    Wszystko fajnie, tylko musiałbym spuścić wodę, a teraz to niechętnie.
    A pomiar temperatury spalin be? Zaskoczyło mnie te 160 stopni. 80% to
    szału nie ma. Nie zależy mi na pomiarze z dokładnością laboratoryjną.
    Mój kocioł ma 95% według instrukcji. Wypuszczając spaliny o temperaturze
    160 stopni musiałby mieć temperaturę płomienia 3000 st. :-)
    Jacek

  • 5. Data: 2018-12-09 21:09:49
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Zeby policzyc ilosc ciepla wylatujaca przez komin potrzebujesz znac cieplo wlasciwe
    spalin temperature powietrza doprowadzonego do palnika i temperature spalin w
    kominie, mase spalin.

  • 6. Data: 2018-12-09 21:24:07
    Od: Jacek <k...@a...com>

    > Zeby policzyc ilosc ciepla wylatujaca przez komin potrzebujesz znac cieplo wlasciwe
    spalin temperature powietrza doprowadzonego do palnika i temperature spalin w
    kominie, mase spalin.

    No tak, ale im gorętsze spaliny w kominie tym gorsza sprawnośc. Na pewno
    jest tu jakaś zależność. Pytam, czy wzór Carnota ma tu jakiś sens, bo
    temperaturę łatwo zmierzyć z ciepłem już jest trudniej.
    Jacek

  • 7. Data: 2018-12-09 22:18:14
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Sunday, December 9, 2018 at 9:24:11 PM UTC+1, Jacek wrote:

    > No tak, ale im gorętsze spaliny w kominie tym gorsza sprawnośc. Na pewno
    > jest tu jakaś zależność. Pytam, czy wzór Carnota ma tu jakiś sens, bo
    > temperaturę łatwo zmierzyć z ciepłem już jest trudniej.

    wzor Carnota zsensu raczej nie ma

    sa wzory na straty kominowe, np

    http://www.naukowiec.org/wzory/inzynieria/straty-kom
    inowe_2273.html
    https://zawijan.wordpress.com/poradnik-uzytkownika/s
    traty-kominowe/

    zalezy jaki "cug" w kominie ;) z samej temp. nic nie wyliczysz... trzeba wiedziec ile
    powietrza wchodzi do spalania - czesc tlenu sie wykorzystuje, reszta niepotrzebnie
    wychodzi, im wiecej tym gorzej (wiecej spalin do podgrzania)

  • 8. Data: 2018-12-09 22:35:47
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2018-12-09 o 20:09, Jacek pisze:

    > Oglądam te ciepłomierze i wychodzi na to, że trzeba go wpiąć w rurę od
    > c.o. a czujniki temperatury dać na zasilanie i powrót.
    > W ten sposób dowiem się ile ciepła wyszło z kotła.
    Nie słuchaj zenka bo pierdoły pisze, mierząc ciepło musiałbyś jeszcze
    zmierzyć ile
    piec dostał ciepła w gazie. Tylko po co, pomiar sprawności przez pomiar
    temp
    jest ok.

> [...]
    > Mój kocioł ma 95% według instrukcji. Wypuszczając spaliny o temperaturze
    > 160 stopni musiałby mieć temperaturę płomienia 3000 st. :-)
    Może tyle nie ale mogą mieć powyżej 1000 st, a te spaliny to gdzie mierzysz?
    na końcu rury? bo coś mi nie pasuje, jaki masz kocioł?

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 9. Data: 2018-12-09 22:43:24
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Sunday, December 9, 2018 at 10:35:48 PM UTC+1, Janusz wrote:

    > Nie słuchaj zenka bo pierdoły pisze, mierząc ciepło musiałbyś jeszcze
    > zmierzyć ile
    > piec dostał ciepła w gazie.

    to mozna obliczyc ze wskazan licznika gazu i danych z faktury (przeliczaja m3 na
    kWh... o ile nie uszukuja ;) )

    > Tylko po co, pomiar sprawności przez pomiar
    > temp jest ok.

    sama temp. to za malo, trzeba jeszcze wiedziec ile powietrza bierze... czyli zmierzyc
    w spalinach ilosc tlenu, albo CO2, optymalnie by bylo, zeby caly tlen sie
    wykorzystal, ale to malo realne... zazwyczaj powietrza jest za duzo... i ten nadmiar
    niepotrzebnie sie podgrzewa zwiekszajac straty kominowe

  • 10. Data: 2018-12-09 22:53:09
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Cieplo musisz policzyc. Czyli musisz znac te parametry jakie podalem. Moc wejsciowa
    znasz bo ona wynika z ilosci dostarczonego paliwa. Musisz wiedziec ile z tego
    wylatuje kominem. Mase spalin tez mozesz w miare dokladnie oszacowac. Znajdz ile
    potrzeba powietrza do spalenia jednostki paliwa i bedziesz mial mase spalin.
    Najdokladniesza metoda jest zmierzenie cieplomierzem. To ze trzeba go kupic i
    zamontowac to Twoj problem. Innych rad nie dostaniesz od nikogo bo to sa dwie
    dostepne dla Ciebie metody, albo zmierzyc albo policzyc. Sama temperatura to za malo.
    Temperatura oszukuja ludzi sprzedawcy rekuperatorow. Tutaj wlatuje -18 a do domu po
    rekuperaturze robi sie +16. Ale ze rekuperatorem wylatuje trzy razy tyle co nim
    wlatuje juz nie mowia. Bo musieli by powiedziec ze te 2/3 o temperaturze -18 wlatuje
    czym moze ale nie rekuperatorem.