  • 11. Data: 2019-03-14 14:53:45
    Temat: Re: Sterowanie przepływem w podłogówce
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 14 Mar 2019 14:44:26 +0100, Myjk <m...@n...op.pl> wrote:
    > Ale nadal, to jakiś absurd jeśli masz betonową wylewkę z
    > bezwładnością na
    > poziomie 4-6h.

    Nie szkodzi. Chcę aby np. od jakieś daty zmniejszyc temp a po jakieś
    dacie zwiększyć. Nie szkodzi że zmianą będzie trwała o czas
    bezwładności liczony w. godzinach.

    --
    Marek

  • 12. Data: 2019-03-14 15:12:14
    Od: quent <x...@x...com>

    On 14.03.2019 12:25, Marek wrote:
    > Z opisów takich siłowników wynika, że one umieją tylko w pełni otworzyć
    > lub zamknąć. A przecież przy regulacji temperatury konieczne będzie
    > płynna regulacja  przepływu  więc jak to ma działać?

    Ma to być zaprojektowane i działać bez sterowników na pętlach.
    W ogóle tylko pogodówka powinna sterować instalacją a Ty co najwyżej
    robisz korektę krzywej grzania w sterowniku na kotle.
    Przepływy w pętlach można ewentualnie podregulować na rotametrach,
    najlepiej magnetycznych bo te tradycyjne zachodzą syfem i po latach
    słabo wskazują.

    Mam tak od 6 sezonów i kwestia ogrzewania domu w ogóle mnie nie zajmuje,
    poza ewentualnym przeglądem kotła co jakiś czas.

    --
    Pozdr.
    www.elipsa.info

  • 13. Data: 2019-03-14 15:35:18
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 14 Mar 2019 15:12:14 +0100, quent <x...@x...com> wrote:
    > Ma to być zaprojektowane i działać bez sterowników na pętlach.

    To jak zdjąć np. 3 stp na jednej pętli?
    Albo dodać 4 na innej?

    --
    Marek

  • 14. Data: 2019-03-14 18:00:31
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2019-03-14 o 14:53, Marek pisze:

    > Nie szkodzi. Chcę aby np. od jakieś daty zmniejszyc temp a po jakieś
    > dacie zwiększyć. Nie szkodzi że zmianą będzie trwała o czas bezwładności
    > liczony w. godzinach.

    Tak się nie da, w jednej listwie np na zasilaniu u góry masz
    elektrozawory on/off a w drugiej na powrocie są właściwe zawory
    kryzujące które ustalają odpowiedni przepływ
    w pętli, są z rotametrami gdzie widzisz jaki przepływ i takie polecam
    ale są też bez czyli zwykły zaworek trochę otwarty trochę zamknięty :)
    Zwiększyć zmniejszyć możesz obrotami pompy mieszającej, normalnie chodzi
    np na 1 biegu a jak chcesz mocniej grzać to dajesz 2 lub 3 ale to musi
    być policzona pod to podłogówka bo na oko tego nie ustawisz.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 15. Data: 2019-03-14 18:01:32
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2019-03-14 o 15:35, Marek pisze:

    > To jak zdjąć np. 3 stp  na jednej pętli?
    > Albo dodać 4 na innej?

    Zapomnij :)

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 16. Data: 2019-03-14 18:59:12
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 14 Mar 2019 14:51:23 +0100, Marek

    > No ale te przepływy czym regulować jak nie ma zaworu? Jak na belce
    > jest tylko on/off na sekcje to gdzie ta regulacją przepływu ma być?

    Nigdzie. Po prostu moc oddawaną do pomieszczenia realizujesz odpowiednimi
    interwałami onoff. Nadal nie wiem jaki ma być cel tego, oszczędności na
    ogrzewaniu?

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 17. Data: 2019-03-14 21:21:30
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 14 Mar 2019 18:00:31 +0100, Janusz <j...@o...pl> wrote:
> [...]
    > :)
    > Zwiększyć zmniejszyć możesz obrotami pompy mieszającej, normalnie

    Czemu nie tym zaworkiem "trochę otwartym, trochę zamkniętym"?
    Kwestia tylko serwomechanizmu do niego plus petla sprzężenia
    zwrotnego.
    Widzę że są zawory trójdrożne z serwomechanizmem np. Afriso.

    --
    Marek

  • 18. Data: 2019-03-14 21:22:18
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 14 Mar 2019 18:59:12 +0100, Myjk <m...@n...op.pl> wrote:
> [...]
    > odpowiednimi
    > interwałami onoff. Nadal nie wiem jaki ma być cel tego,

    Ustalanie zadanej temp. w szerszym zakresie.

    --
    Marek

  • 19. Data: 2019-03-15 07:44:03
    Od: quent <x...@x...com>

    On 14.03.2019 15:35, Marek wrote:

    > To jak zdjąć np. 3 stp  na jednej pętli?
    > Albo dodać 4 na innej?

    Może powinieneś jednak zainteresować się grzejnikami?

    --
    Pozdr.
    www.elipsa.info

  • 20. Data: 2019-03-15 10:33:50
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 15 Mar 2019 07:44:03 +0100, quent <x...@x...com> wrote:
    > Może powinieneś jednak zainteresować się grzejnikami?

    No chciałem ale zostałem tutaj skutecznie do tego zniechęcony,
    przyznaje jak dotąd sensownym argumentami, przynajmniej dopóki nie
    doszliśmy do szczegółów regulacji układu. Tutaj rozbieżność
    polecanych sposobów najlepszej regulacji jest spora. Od znajomych ,
    którzy sami robili podłogówke, wyregulowali sobie przepływy ręcznie
    "byle było ciepło" i koniec, do fachowców tutaj którzy wspominają o
    jakimś projekcie (?), wyliczeniach (??) czy układach "których się już
    nie dotyka" opartych na rotametrach.
    To jak z tą podlogówką, da się ustawić żądaną temp. czy próby
    jakiejkolwiek regulacji skończą się (subiektywnym) za gorąco lub
    za zimno?

    --
    Marek