  • 1. Data: 2022-11-25 19:50:37
    Temat: Straty ciepła na 20 metrach rury w ziemi
    Od: Jacek <k...@a...com>

    Będę montował pompę ciepła powietrze-woda 11 kW. Mam 2 lokalizacje:
    1 - pod panelami PV. To mi się podoba, bo z dala od domu i nie będzie
    hałasu, ALE mam 20 metrów do ułożenia w ziemi rurek z czynnikiem
    chłodniczym/grzewczym.
    2 - na ścianie domu, co mi się nie podoba, bo zasłonię sobie okno od
    pralni i będzie bardziej hałasować.
    Pytanko do Was: czy straty ciepła na 20 metrach rurek będą na tyle
    istotne, żeby się tym przejmować?
    Jacek

  • 2. Data: 2022-11-25 21:28:37
    Temat: Re: Straty ciepła na 20 metrach rury w ziemi
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 25.11.2022 o 19:50, Jacek pisze:
> [...]
    > pralni i będzie bardziej hałasować.
    > Pytanko do Was: czy straty ciepła na 20 metrach rurek będą na tyle

    Jak umieścisz jakiś metr pod powierzchnią i dobrze zaizolujesz, to
    straty będą małe.

  • 3. Data: 2022-11-25 21:43:24
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .11.2022 o 19:50 Jacek <k...@a...com> pisze:

> [...]
    > pralni i będzie bardziej hałasować.
    > Pytanko do Was: czy straty ciepła na 20 metrach rurek będą na tyle

    Daj pod panelami - tylko się upewnij czy nie będzie za blisko sąsiada. Na
    PC (hałas) są przepisy i minimalne odległości od granicy działki.
    Daj te rury w potrójnej izolacji i całość w rurze kanalizacyjnej fi 160 i
    będzie dobrze.
    Kanaliza zabezpieczy mechanicznie, połóż ją ze spadkiem aby ewentualne
    skropliny miały gdzie odpłynąć.

    TG

  • 4. Data: 2022-11-25 22:32:10
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    piątek, 25 listopada 2022 o 19:50:39 UTC+1 Jacek napisał(a):
> [...]
    > pralni i będzie bardziej hałasować.
    > Pytanko do Was: czy straty ciepła na 20 metrach rurek będą na tyle
    W pompie ciepła na zewnątrz jest tylko wymiennik ciepła i wentylator. To skąd tam ma
    być gorący czynnik grzewczy.

  • 5. Data: 2022-11-25 23:59:45
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Jacek k...@a...com ...

> [...]
    > od pralni i będzie bardziej hałasować.
    > Pytanko do Was: czy straty ciepła na 20 metrach rurek będą na tyle

    Rozumiem ze split?

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Każdy kiedyś osiągnie najwyższy stopień niekompetencji

  • 6. Data: 2022-11-26 00:51:20
    Od: a a <m...@g...com>

    On Friday, 25 November 2022 at 23:59:50 UTC+1, Budzik wrote:
    > Użytkownik Jacek k...@a...com ...
    > Rozumiem ze split?
    >
    > --
    > Pozdrawia... Budzik
    > b_ud_zi_k_6_1 na poczta kropka onet kropka pl (adres antyspamowy, usuń także "_")
    > "Każdy kiedyś osiągnie najwyższy stopień niekompetencji
    > Tylko że politycy go osiągają tuż po wyborach"
    Pompa ciepła na zime to same straty.

    Więcej żre prądu niż daje ciepła.

    Jedynie pompa ciepla Peltiera ma wysoką sprawnośc, bo wyeliminowano w niej drogą,
    hałasującą sprężarkę, dużej mocy, która pożera megawaty energii i to kasa wyrzucona w
    błoto w polskim klimacie zimowym.

    Czyli nic nie hałasuje, nic nie wibruje dzień i noc jak oszalałe, jak pralka
    automatyczne podczas odwirowania.

  • 7. Data: 2022-11-26 12:52:22
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    Liczyłem kiedyś jednemu człekowi coś podobnego, sytuacja taka że w
    stodole miał kocioł na wungiel i miał go zastąpić pompą ciepła,
    odległość chyba 15m więc powiedzmy podobna sytuacja. Wyszły mi jakieś
    groszowe straty na poziomie 150W przy temperaturach kotłowych, ale nie
    jestem pewien do końca wartości. Pompa mu już działa drugi rok i
    problemu nie ma.

    L.

  • 8. Data: 2022-11-26 18:40:41
    Od: a a <m...@g...com>

    On Saturday, 26 November 2022 at 12:52:51 UTC+1, Lisciasty wrote:
> [...]
    > groszowe straty na poziomie 150W przy temperaturach kotłowych, ale nie
    > jestem pewien do końca wartości. Pompa mu już działa drugi rok i

    Znajomy z Bialegostoku też przed laty wstawił pom pę ciepla do stodoły/ szopy przy
    domu,
    ale to jest calkowicie odm ienna sytuacja, bo w stodole raczej mrozu zimą nie ma,
    a cieplo jest odzyskiwane z gruntu, ktory nie zamarza,
    czyli delta T w stosunku do instalacji na dworze to +10 - +15 C
    i rury też nie marzną
    a tutaj inny problem

    "mam 20 metrów do ułożenia w ziemi rurek z czynnikiem
    chłodniczym/grzewczym.

    czyli zbuduje pompę ciepła gruntową, która będzie się nadawała jedynie do ogrzewania
    podłogowego, z uwagi na niską temperaturę medium dostarczanego do domu (25 C),
    czyli same straty
    i taniej grzac dom na nocnej taryfie prądem.

    Każdy stawia pompę przy domu od stron y osłonietej ścianą od wiatru, gdyż pompa, tak
    jak człowiek, odczuwa temperaturę powietrza w czasie wiatru, jako niższą o 5 - 10 C,
    a dom oslania pompe od wiatru.

    Pompa na polu zimą zamarznie, zostanie zasypana sniegiem, zostanie zalodzona i po
    roku będzie się nadawała na złom.

    Zatem nie ma co tu liczyć, tylko zrezygnować z abstrakcji, bo będą same straty i
    zepsuta pompa po roku.

    Tak się po prostu nie robi, bo z 11 kW zostanie 4-5 kW mocy ale energetycznie to
    będzie medium o n iskiej temperaturze 25 C

  • 9. Data: 2022-11-28 07:55:59
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    25 Nov 2022 22:59:45 GMT, Budzik

    > Rozumiem ze split?

    Jak widać -- nie wie. Ale to i tak jeden grzyb.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 10. Data: 2022-11-28 07:56:46
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Fri, 25 Nov 2022 21:43:24 +0100, Tomasz Gorbaczuk

    > połóż ją ze spadkiem aby ewentualne
    > skropliny miały gdzie odpłynąć.

    Skropliny z czego? To nie GWC. ;)

    --