  • 1. Data: 2014-07-22 15:47:27
    Temat: Styk deski podwalinowej z fundamentem - inne podejście
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    Dyskusja o tym, czy ocieplać płytę fundamentową, czy nie - rozbudziła
    emocje. Mam dodatkowe pytania w tej sprawie:

    1. Jak to jest rozwiązane na styku ściany domu szkieletowego z
    klasycznym fundamentem, który nie ma żadnego ocieplenia od dołu? Czy tu
    też może wystąpić problem ze skroplinami wewnątrz ściany?

    2. Co, jeśli deska podwalinowa nie ma 4 cm grubości a na przykład składa
    się z 3 desek i ma łącznie ponad 12 cm? Na takiej grubości punkt rosy
    wystąpi gdzieś wewnątrz drewna i nic się nie skropli bez względu na
    wilgotność powietrza wewnątrz ściany. Dobrze myślę?

    --
    MN

  • 2. Data: 2014-07-22 16:35:16
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu wtorek, 22 lipca 2014 15:47:27 UTC+2 użytkownik Marcin N napisał:
> [...]
    > klasycznym fundamentem, który nie ma żadnego ocieplenia od dołu? Czy tu
    > też może wystąpić problem ze skroplinami wewnątrz ściany?

    to dziala dokladnie tak samo i tak samo czesto wystepuje :-)

> [...]
    > wystąpi gdzieś wewnątrz drewna i nic się nie skropli bez względu na
    > wilgotność powietrza wewnątrz ściany. Dobrze myślę?

    nie - problem jest zimnego betonu - czyli zamakac bedzie (jesli juz) dol dolnej
    deski.

  • 3. Data: 2014-07-22 19:00:37
    Od: "HANA" <h...@s...com.pl>

    Użytkownik "Marcin N" <m...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > wystąpi gdzieś wewnątrz drewna i nic się nie skropli bez względu na
    > wilgotność powietrza wewnątrz ściany. Dobrze myślę?

    Marcin tu masz jak to wyglada:
    http://hana.com.pl/podwalina.jpg
    nic nigdzie sie nie skropli, bo nie ma co sie skraplac
    izolacji nie rysowalem bo mi sie nie chcialo ;-)
    zreszta chyba dokladnie je opisalem pare postow temu
    mozesz teraz pokombinowac
    jak bys nie prowadzil linii ze srodka na zewnatrz rysujac hipotetyczna
    ucieczke ciepla
    zawsze masz minimum 20 cm ocieplenia do przejscia
    o innych materialach nie wspomne
    sorki za marna jakosc ale cad na jpg nie chce lepiej przerzucic.

    Andrzej
    ---/---
    www.hana.com.pl
    www.fortunegreen.pl
    www.osiedlekaskada.pl
    www.bartolty.com.pl

  • 4. Data: 2014-07-22 23:24:18
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    Napracowałem się i oto wyniki:

    http://i129.photobucket.com/albums/p235/MarcinN/Dom/
    RYSUNEK1_zps79519e35.jpg

    http://i129.photobucket.com/albums/p235/MarcinN/Dom/
    RYSUNEK2_zps14cf4079.jpg

    Co z nich wynika?
    Na moje oko - nie ma żadnej różnicy między fundamentem nieocieplonym i
    ocieplonym od spodu styropianem 5 cm. Owszem, zmienia się rozkład
    temperatur, ale przy samej podwalinie nie ma dużych gradientów.

    Jakie wnioski z tych obrazków?
    Liczę na Waszą analizę.

    --
    MN

  • 5. Data: 2014-07-23 10:45:48
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    .pl...

    > Jakie wnioski z tych obrazków?
    > Liczę na Waszą analizę.

    Jak to jakie? Pogoń naciągaczy którzy chcą byś stracił kasę na styropian.
    Daj pod deskę solidną papę 5mm, paro- i wiatro- izolacje zrób osobiście i
    będzie dobrze.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 6. Data: 2014-07-23 11:32:43
    Od: "HANA" <h...@s...com.pl>

> [...]
    > ocieplonym od spodu styropianem 5 cm. Owszem, zmienia się rozkład
    > temperatur, ale przy samej podwalinie nie ma dużych gradientów.

    wnioski juz masz, w portfelu ;-)
    jedna uwaga, wiem ze nie to rysowales ale zebys wiedzial
    miedzy szlichta a konstrukcja glowna daj paski styro gr 5 cm tak do
    wysokosci szlichty
    dopiero wyzej listwy pod GK i welne
    albo II sposob, taka zolta pianka dylatacyjna ma chyba cos kolo 1 cm
    grubosci
    wtedy dolna listwe mozna tez lapac bezposrednio do szlichty.

    Andrzej
    ---/---
    www.hana.com.pl
    www.fortunegreen.pl
    www.osiedlekaskada.pl
    www.bartolty.com.pl

  • 7. Data: 2014-07-23 11:53:01
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2014-07-23 11:32, HANA pisze:

    > wnioski juz masz, w portfelu ;-)
    > jedna uwaga, wiem ze nie to rysowales ale zebys wiedzial

    To ja rysowałem.
    I ja porobiłem błędy w rysunku. Np. poziom gruntu zrobiłem na wysokości
    ściany a ma być 30 cm niżej.

    Mam już wersję poprawioną. Mogę wkleić jeśli kogoś interesuje.

> [...]
    > grubosci
    > wtedy dolna listwe mozna tez lapac bezposrednio do szlichty.

    Między szlichtą na podłodze a płytami wykończeniowymi ścian będzie
    specjalna dylatacja wypełniona czymś, co do tego służy. Nie pamiętam
    szczegółów.

    --
    MN

  • 8. Data: 2014-07-23 15:05:17
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2014-07-22 23:24, Marcin N pisze:

    > Jakie wnioski z tych obrazków?
    > Liczę na Waszą analizę.

    Porobiłem jeszcze kilka modeli.
    Moje wnioski są... dziwne.

    Problemem nie jest skraplanie się wilgoci w ścianach - tu faktycznie
    izolacja jest na tyle dobra i gruba, że problem nie występuje.

    Problem leży gdzie indziej: ochrona przeciwwysadzeniowa.

    Przetestowałem model płyty fundamentowej, w której występuje opaska
    styropianowa prawie pozioma . Wyszło, że mróz "zagląda pod płytę".
    Zagląda nieznacznie, gdzieś tak do 50-100 cm pod krawędź, ale jest tym
    WIĘKSZY im więcej styropianu damy pod płytę. To logiczne - lepiej
    izolowany budynek oddaje mniej ciepła podbudowie, jednak zwiększa
    zagrożenie, że mróz wysadzi glinę (o ile na jakiejś głębokości pod domem
    taka glina występuje).

    Wypada więc pamiętać, że im więcej styropianu damy pod płytę - tym
    staranniej trzeba zabezpieczyć płytę przed wysadzeniem.

    Różnica między styropianem o grubości 5 i 10 cm pod płytą wynosi 1.1 st
    C na górnej krawędzi płyty betonowej (4.2 st i 5.3 st).

    --
    MN

  • 9. Data: 2014-07-23 15:53:45
    Od: "HANA" <h...@s...com.pl>

> [...]
    >
    > Różnica między styropianem o grubości 5 i 10 cm pod płytą wynosi 1.1 st C
    > na górnej krawędzi płyty betonowej (4.2 st i 5.3 st).

    To przelicz hipotetycznie kiedy nastapi wysadzenie
    nawet zakladajac ze dom stoi na samej wodzie ;-)
    objetosc wody przy zerze jest identyczna jak przy 8 stopniach
    jakies wysadzanie zacznie sie teoretycznie juz przy zerze ale...
    powstannie lod, ktory jest dobrym izolatorem cieplnym
    powiedzmy sprawdz przy jakiej temperaturze na zewnatrz bedziesz mial -8 pod
    plyta
    nawet z brzegu plyty
    az sam jestem ciekaw...

    Andrzej

    ---
    Ta wiadomosc e-mail jest wolna od wirusow i zlosliwego oprogramowania, poniewaz
    ochrona avast! Antivirus jest aktywna.

  • 10. Data: 2014-07-23 16:02:09
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu środa, 23 lipca 2014 15:05:17 UTC+2 użytkownik Marcin N napisał:
    > Problem leży gdzie indziej: ochrona przeciwwysadzeniowa.
    A nie prościej wymienić grunt na niewysadzinowy?
    Domy jednorodzinne na niektórych typach gruntu można budować nawet bez zagłębiania
    ław poniżej poziomu przemarzania.