  • 1. Data: 2009-09-12 17:26:17
    Temat: Uciążliwy sąsiad - pomocy!
    Od: mowczar <m...@p...onet.pl>

    Witam,

    Chciałbym się dowiedzieć jakie kroki postępowania administracyjnego
    i/lub prawnego należy podjąć przeciwko uciążliwemu sąsiadowi.

    W planie zagospodarowania przestrzennego we wsi której mieszkam i
    wybudowałem swój dom zapisano że do celów grzewczych nie wolno stosować
    paliw stałych (między innymi dlatego że teren,który został przeznaczony
    od zabudowę, jest pasem otulinowym parku narodowego). Bardzo mnie to
    cieszyło że nie będę musiał wąchać zimną porą roku smrodu palonego
    węgla, plastyku i innych śmieci. Niestety cieszyłem się tą "wolnością"
    do czasu kiedy mój sąsiad wybudował swój dom na działce obok i wyposażył
    go w... kocioł na paliwo stałe. I jest to jedyne (zapewne oprócz
    kominka) główne źródło ciepła, gdyż nie doprowadził gazu do budynku,
    choć rurę gazową mamy w drodze przed domami (3m od granicy działki).
    Zwracałem sąsiadowi parę razy uwagę że nie wolno mu palić paliwami
    stałymi a zatem: węglem, drzewem i innymi materiałami palnymi. Moje
    uwagi zignorował gdyż jak stwierdził że ma stolarnię a w niej produkuje
    się sporo odpadów, więc nie będzie palił gazem skoro opał ma za darmo.
    W tym wszystkim bynajmniej nie chodzi mi o to żeby robić sąsiadowi na
    złość. Chodzi o to że sąsiad grzejąc u siebie produkuje gęsty dym, który
    niemal zawsze leci na mój dom, snuje się tuż przy ziemi i dostaje do
    środka. Sytuacja jest taka że kiedy otwieram drzwi wejściowe to wkraczam
    w smog. Nie mogę otworzyć okiem żeby przewietrzyć pomieszczenia bo smród
    dymu wdziera się do środka.
    Jestem zdesperowany.

  • 2. Data: 2009-09-12 17:52:33
    Temat: Re: Uciążliwy sąsiad - pomocy!
    Od: "Kane" <s...@s...pl>

    > Jestem zdesperowany.

    Ten zapis w planie zagospodarowania masz przed oczyma czy tylko myslisz ze
    dotyczyl wszystkich paliw stałych z drewem wlacznie ? Upewnij sie ze nie
    moze palic drewnem ;) To raz. A dwa - domyslam sie ze nie byles na gminie
    chociaz zapytac jak sprawa wyglada wg nich w takim przypadku ?

    Pozdrawiam

    Kane

  • 3. Data: 2009-09-12 18:11:38
    Od: mowczar <m...@p...onet.pl>

    Kane pisze:

> [...]
    > nie moze palic drewnem ;) To raz. A dwa - domyslam sie ze nie byles na
    > gminie chociaz zapytac jak sprawa wyglada wg nich w takim przypadku ?

    Mam przed oczami cyt. "Do celów grzewczych nie wolno stosowac paliw
    stałych, oleju cieżkiego oraz śmieci i odpadów komunalnych."
    Definicja paliwa stałego m.in. tutaj:
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Paliwo_sta%C5%82e
    W gminie byłem ale wysyłają mnie do Wydziału Ochrony Środowiska, ci
    natomiast do nadzoru budowlanego, a ci z nadzoru do Wydziału Ochrony
    Środowiska. Sytuacja wygląda kuriozalnie gmina uchwala plan
    zagospodarowania a tak naprawdę to chyba nie ma organu, który by się
    poczuwał go egzekwować.

  • 4. Data: 2009-09-12 18:24:53
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    mowczar <m...@p...onet.pl> writes:

> [...]
    > Środowiska. Sytuacja wygląda kuriozalnie gmina uchwala plan
    > zagospodarowania a tak naprawdę to chyba nie ma organu, który by się

    Nadzor budowlany to chyab jest w powiecie, nie w gminie?

    W kazdym razie zloz skarge na pismie.

    MJ

  • 5. Data: 2009-09-12 18:36:32
    Od: Osadnik <o...@w...pl>

    mowczar pisze:
    > Chodzi o to że sąsiad grzejąc u siebie produkuje gęsty dym, który
    > niemal zawsze leci na mój dom, snuje się tuż przy ziemi i dostaje do
    > środka.

    Zaraz, jeśli ma stolarnię to pali drewnem tak? paliwo ma za darmo? to
    skąd ten snujący sie dym? zwłaszcza ze palone drewno nie jest jakoś
    przesadnie uciążliwe. Poproś sąsiada by palił w miarę suchym drewnem
    (wtedy dym lżejszy), lub poproś by palił mocniej (skoro ma paliwo za
    darmo) to niech nie dusi ale tez powiedz ze zagazowywanie drewna w
    zwykłym piecu (niska temperatura spalania) jest niebezpieczne. Jednak
    tak czy inaczej sprawdź czy pali surowym drewnem czy wyrobami drewno
    pochodnymi (skleja i podobne), bo to one są niezdatne do palenia. ale
    jak bedzie palił tym drewnem w kominku to myślisz ze bedzie inaczej?

  • 6. Data: 2009-09-12 18:54:58
    Od: mowczar <m...@p...onet.pl>

    Osadnik pisze:
    ale
    > jak bedzie palił tym drewnem w kominku to myślisz ze bedzie inaczej?

    Myślę że jak zainstaluje sobie kocioł gazowy tak jak pozostali
    mieszkańcy okolicy i jeśli będzie palił drewnem w kominku również
    podobnie jak pozostali mieszkańcy okolicy to nie będzie problemu.
    Problemem jest to że jako jedyny smrodzi. Nie wiem co spala w kotle na
    paliwa stałe, ale sam fakt posiadania takowego implikuje (jak życie
    pokazuje) do wykorzystywania go do utylizacji różnego rodzaju odpadów.

  • 7. Data: 2009-09-12 22:10:34
    Od: Osadnik <o...@w...pl>

    mowczar pisze:
> [...]
    > paliwa stałe, ale sam fakt posiadania takowego implikuje (jak życie
    > pokazuje) do wykorzystywania go do utylizacji różnego rodzaju odpadów.

    Nasłać należy ochronę środowiska ze spala śmieci.

  • 8. Data: 2009-09-13 04:33:52
    Od: "Kane" <s...@s...pl>

> [...]
    > Środowiska. Sytuacja wygląda kuriozalnie gmina uchwala plan
    > zagospodarowania a tak naprawdę to chyba nie ma organu, który by się

    Zloz skarge na pismie na rece sekretarza gminy, tytuowana do Wójta. Wez
    potwierdzenie na kopii.
    Zloz skarge do wydzialu ochrony srodowiska, wez potwierdzenie na kopii.
    I poczekaj.

    Natomiast radze - wczesniej sproboj jeszcze porozmawiac z sasiadem - jesli
    naprawde jest to problem to mu po prostu wyjasnij ze nie bedziesz tego
    dluzej tolerowal i ze podlega takim samym ograniczeniom jak ty wiec prosisz
    go o zmiane sposobu palenia. Tak jak ktos juz pisze w tym topicu -
    prawidlowe spalanie normalnej jakosci drewna w odpowiednich warunkach daje
    dymu tyle co nic plus jest to dym powiedzialbym nie przeszkadzajacy wspolnej
    egzystencji i nigdy nie widzialem by mial tendencje do 'smogowania' czy
    snucia sie.

    Sasiad zle pali lub pali wyroby drewnopochodne (z chemią) lub tez inne
    smieci. A pewnie wszystkie trzy sprawy jednoczesnie. Reaguj.

    Pozdrawiam

    Kane

  • 9. Data: 2009-09-13 07:40:23
    Od: "rrr." <d...@w...or>

    Użytkownik mowczar napisał:
> [...]
    > paliwa stałe, ale sam fakt posiadania takowego implikuje (jak życie
    > pokazuje) do wykorzystywania go do utylizacji różnego rodzaju odpadów.

    Nie rozumiem, napisałeś, że do celów grzewczych nie można stosować paliw
    stałych, więc skąd u Was kominki na drewno ?
    Jeśli sąsiad rzeczywiście smrodzi to może: ma źle ustawione spalanie na
    kotle - uświadomić, że tylko na tym traci, ma źle wykonane kominy -
    uświadomić, że na tym traci, pali śmieci - jeśli jest Straż Miejska - do
    nich pismo, jeśli nie do Wydz. Ochrony Środowiska, koniecznie pisemnie.
    A jeśli chodzi tylko o to, że sąsiad nie ma tak jak wszyscy - to cofnąć
    się w czasie ze 20 lat i do ZSRR, albo teraz emigracja do USA

    pozdrawiam
    rafał

  • 10. Data: 2009-09-13 09:01:22
    Od: mowczar <m...@p...onet.pl>

    rrr. pisze:

> [...]
    > A jeśli chodzi tylko o to, że sąsiad nie ma tak jak wszyscy - to cofnąć
    > się w czasie ze 20 lat i do ZSRR, albo teraz emigracja do USA

    Kominek jest w projekcie niemal każdego domu jednorodzinnego. Kominki
    zostały pobłogosławione przy pozwoleniu na budowę w starostwie
    powiatowym. Poza tym kominek nie jest głównym źródłem ciepła i raczej
    pełni rolę oprócz dogrzewania od czasu do czasu, ozdobną i
    reprezentacyjną salonu. Każdy kto notoryczne palił w kominku wie czym
    się to kończy - malowaniem sufitów i ścian.
    Sądzę że Rada Miejska uchwalając plan a w nim ów punkt o paliwach
    stałych, nieprecyzyjnie się wyraziła. Sądzę że w domyśle było że do
    celów ogrzewczych jako główne źródło ciepła nie wolno stosować paliw
    stałych.

    Odnośnie zarzutu że cyt. "...sąsiad nie ma tak jak wszyscy - to cofnąć
    się w czasie ze 20 lat i do ZSRR, albo teraz emigracja do USA" to
    napisałem wyraźnie że nie życzę sobie smrodu na mojej posesji i wewnątrz
    domu (bo smrodek dostaje się przez wentylację do środka). Gdybym
    wiedział wcześniej że tak będzie to kupiłbym działkę w innym miejscu.
    Poza tym skoro wszyscy w okolicy się podporządkowali prawu to dlaczego
    ten gość tego też nie zrobić?.
    Ludzie! Właśnie przez takich mądrali jak w moim przypadku w Polsce jest
    wciąż syf - tony śmieci w rowach i lasach, nieszanowanie innych ludzi,
    wyłudzanie zasiłków, rent i brak pieniędzy w budżecie i koło się zamyka.
    I jeżeli już się wyprowadzać do innego kraju to tylko z tego powodu!!
    Nie po to ustala się prawo żeby kto chce miał je w dupie, ale po to żeby
    je, kuźwa, przestrzegać!
    Wychodzi na to że ja jestem be a nie sąsiad, który łamie prawo - a takim
    właśnie jest miejscowy plan zagospodarowania.

    Pozdrawiam,