  • 1. Data: 2019-09-13 16:46:41
    Temat: Wytrzymałość domów w Polsce na wiatr
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    Jak jest z wytrzymałością polskich domów na wiatr?

    Jaka prędkość porwie dach? Jaka uszkodzi ściany?

    Normy mówią, że na Pomorzu dom ma wytrzymać 30 m/s. Do tego 50% nadmiaru
    - i mamy około 160 km/h Niby nie mało, ale gdyby spotkało nas to, co
    wyspy Bahama - jak wyglądalibyśmy po wszystkim?

    --
    MN

  • 2. Data: 2019-09-13 17:02:31
    Temat: Re: Wytrzymałość domów w Polsce na wiatr
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu piątek, 13 września 2019 16:46:35 UTC+2 użytkownik Marcin N napisał:
> [...]
    > - i mamy około 160 km/h Niby nie mało, ale gdyby spotkało nas to, co
    > wyspy Bahama - jak wyglądalibyśmy po wszystkim?

    wiatr to jest jedyna sprawa której sie obawiałem.
    Dlatego:
    -mam extra przyszpilony dom do fundamentu za pomocą prętów fi12 idących od dołu aż do
    murłaty, mam tego 10sztuk. Próbowałem takiego pręta wyrwać siłownikiem hydraulicznym
    to się nie dał.
    -na filmie widać jak skonstruowałem dach - jest to pełny trójkat z belek, mocowany w
    dwóch miejscach do pionowych belek ściennych. Taka konstrukcja jest na pewno
    mocniejsza niż typowy szkielor, z typowym dachem typku krowie + jetki

    czy to wystarczy - Bóg jeden wie. Powiedzmy ze zmniejszyłem ryzyko katastrofy,
    przetrzymam nieco wiekszy wiatr niz bez tych wynalazków. Ale zawsze moze być wiatr
    jeszcze mocniejszy.

    b.

  • 3. Data: 2019-09-13 18:03:33
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2019-09-13 o 17:02, Budyń pisze:
> [...]
    do murłaty, mam tego 10sztuk. Próbowałem takiego pręta wyrwać siłownikiem

    A jak masz te pręty przymocowane do fundamentu?

    --
    MN

  • 4. Data: 2019-09-13 20:13:32
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu piątek, 13 września 2019 18:03:26 UTC+2 użytkownik Marcin N napisał:
    aż do murłaty, mam tego 10sztuk. Próbowałem takiego pręta wyrwać siłownikiem
    hydraulicznym to się nie dał.

    > A jak masz te pręty przymocowane do fundamentu?

    z zewnątrz fundamentu mam przykołkowane, ale uznałem ze to kiedyś przerdzewieje, wiec
    do tych prętów dospawałem jeszcze wąsy takie i wkleiłem chemicznie w chudziaka

    b.

  • 5. Data: 2019-09-13 20:41:19
    Od: s...@g...com

    W dniu piątek, 13 września 2019 09:46:35 UTC-5 użytkownik Marcin N napisał:
> [...]
    > - i mamy około 160 km/h Niby nie mało, ale gdyby spotkało nas to, co
    > wyspy Bahama - jak wyglądalibyśmy po wszystkim?

    Duzo jesli nie wszystko zalezy od wielkosci okapow.
    Troche zalezy tez od roznicy cisnien i szczelnosci domu.

    Poza tym tak dlugo jak dach sasiada nie odleci i nie zniszczy Twojego domu to nawet
    wielkie wiatry wiele nie zniszcza w murowancach.

    Zajrzyj sobie w google i poszukaj szkoda wichura i zobaczysz mysle ze calkiem
    reprezentatywne foty, wiekszosc to drzewa i dachy.

    https://krosno24.pl/informacje/niszczycielska-sila-w
    iatru-krosnianie-ktorych-dotknela-wichura-i8308

    Do tego zeby ci zabralo caly dom jest daleeeeeeeeeeeeeeko.
    Miedzy innymi dlatego nie lubie drewniakow. Ale o tym juz bylo...

  • 6. Data: 2019-09-13 22:15:08
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2019-09-13 o 20:41, s...@g...com pisze:

    > Duzo jesli nie wszystko zalezy od wielkosci okapow.
    > Troche zalezy tez od roznicy cisnien i szczelnosci domu.
    Dużo zależy z czego dach jest zrobiony, wszędzie są to lekkie dachy
    kryte blachą
    lub jakies płyty faliste, na wietrzne tereny robi się dachy cięzkie
    kryte dachówką najlepiej cementową. W razie "W" porwie kilka dachówek a
    konstrukcja nie ruszy, potem mozna łatwo uzupełnić dachówki.

    --
    Janusz

  • 7. Data: 2019-09-13 22:44:41
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 13.09.2019 o 16:46, Marcin N pisze:
> [...]
    > - i mamy około 160 km/h Niby nie mało, ale gdyby spotkało nas to, co
    > wyspy Bahama - jak wyglądalibyśmy po wszystkim?

    ja myślę że u nas niema takich wiatrów które mogłyby uszkodzić murowane
    ściany. z wielu względów, ale odbiegam od tematu. Uszkadzane lub
    dosłownie porywane są dachy. W 90% dachy dwuspadziste. Lata temu pytałem
    jaka jest różnica w cenie dachu płaskiego betonowego a dachu
    dwuspadzistego. podpowiem że różnica w powierzchni jest o co najmniej
    30% Wtedy dostałem kopa od grupowiczów z uwagą że na płaski i tak nie
    dostanę zezwolenia bo nie wpisuje się w plan zagospodarowania
    przestrzennego.
    Jak bym miał budować dom tam gdzie szaleją huragany, postawiłbym
    "kostkę" z betonowym dachem, a następnie na ten dach "nasadził" byle
    jaki dwuspadzisty - niech go wiatr porywa. W takiej sytuacji byłbym
    biedną ofiarą kataklizmu której nie stać na odbudowę dachu.

    ToMasz

    PS tak trolując troszkę, to dachu kontnerom nie porwie. jakby parterowy
    dom osypać ziemią, zrobić zielony dach - też nie uszkodzi. ale mądry po
    szkodzie? nie, po szkodzie dalej głupi.

  • 8. Data: 2019-09-13 23:04:24
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Friday, September 13, 2019 at 10:44:43 PM UTC+2, ToMasz wrote:
> [...]
    > 30% Wtedy dostałem kopa od grupowiczów z uwagą że na płaski i tak nie
    > dostanę zezwolenia bo nie wpisuje się w plan zagospodarowania

    Plaski tylko pozornie jest tanszy. Moje 2 ciotki na wsi mialy plaskie dachy (domy z
    pocztku lat 70, mialy byc w stylu "miastowym" ;) ), od kilkunastu lat maja juz
    nadbudowe z 2 spadowym... toto jest b.trudne do uszczelnienia (rejon gorski). Ponad
    metr sniegu oznacza przeciekanie na wiosne (obok kominow robilo sie jeziorko...) W
    Krk (bloki tez z podobnego okresu) spoldzielnia co 5-10 lat robi calkowicie nowe
    pokrycie papa + nowe obrobki wszyskich kominow spalinowych i wentylacyjnycj...

  • 9. Data: 2019-09-14 09:08:38
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 13.09.2019 22:15, Janusz wrote:
> [...]
    > kryte dachówką najlepiej cementową. W razie "W" porwie kilka dachówek a
    > konstrukcja nie ruszy, potem mozna łatwo uzupełnić dachówki.

    Już pisałem o tym że w sierpniu 2017 sąsiadowi spadło kilkanaście
    dachówek ceramicznych, a okoliczne domy w tym mój z blachą modułową
    nawet nie drgnął.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 10. Data: 2019-09-14 09:17:17
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 13.09.2019 16:46, Marcin N wrote:
> [...]
    > - i mamy około 160 km/h Niby nie mało, ale gdyby spotkało nas to, co
    > wyspy Bahama - jak wyglądalibyśmy po wszystkim?

    Tutaj masz opisaną pamiętną nawałnice z sierpnia 2017 roku -
    https://obserwatorzy.info/burza-stulecia-nawalnica-z
    -sierpnia-2017-roku-minuta-po-minucie/

    Tam podają że porywy wiatru dochodziły do 60 m/s, a ciągły strumień
    przetaczający się przez Polskie był w zakresie 100-150 km/h. Skutki
    znasz, raczej Polski nie zmiotło.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz