  • 1. Data: 2023-03-22 00:10:44
    Temat: Zaczynają się problemy z fotowoltaika
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Sieć niskiego napięcia czyli taka do której podłączona jest fotowoltaika domowa jest
    w takim stanie technicznym że nie dopuszcza zbyt wielu podlaczonych do niej
    indywidualnych instalacji. Projektowana była tak że prąd miał płynąć z elektrowni do
    odbiorcy a nie odwrotnie chociaż transformatorowi powinno być obojętne w którą stronę
    działa. Ale wychodzi że nie jest obojętne i w kilku miejscach czytałem że jeśli
    skutek zbyt dużej produkcji prądu przez fotowoltaike bedzie dochodzilo do odłączania
    fotowoltaiki indywidualnej od sieci. Doszło do ciekawej sytuacji w której ci co już
    mają fotowoltaike beda wrogami tych co by ją dopiero chcieli mieć. Sugerowanym
    rozwiązaniem ma być zainstalowanie przez posiadać,y fotowoltaiki akumulatorów do jej
    krótkotrwałego przechowywania. Ale w tej chwili nie istnieją na tyle tanie
    akumulatory żeby się ich cena zwróciła w jakimś rozsądnym czasie. Sytuacja robi się
    coraz bardziej ciekawa.

  • 2. Data: 2023-03-22 09:43:39
    Temat: Re: Zaczynają się problemy z fotowoltaika
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .03.2023 o 00:10 Zenek Kapelinder <4...@g...com> pisze:

> [...]
    > prąd miał płynąć z elektrowni do odbiorcy a nie odwrotnie chociaż
    > transformatorowi powinno być obojętne w którą stronę działa.

    Nie wierzysz jak Ci na tych samych portalach piszą, że brakuje mieszkań a
    łykasz jak młody pelikan, jak Ci piszą, że są problemy z PV :-)
    Na WP co drugi dzień są negatywne, bzdurne arty na temat PV i PC. To tak
    zwane clikbaity.

    W mojej okolicy (PGE Dystrybucja) - tam gdzie ktoś miał problemy (za
    wysokie napięcie, skoki itp) to to poprawili. Mam kumpla, który
    notorycznie miał 256V i stop falownika. Od nowego roku ma niecałe 230V.
    U mnie też obniżyli o jakieś 5-7V. Sieć NN jest ciągle rozbudowywana i
    modernizowana, wymieniają trafa, wymieniają cienkie druty.
    Tam gdzie nie ma warunków, nie dają tymczasowo zgody na nowe przyłączenia.
    Dopóki ustawodawca nie zmieni zasad rozliczeń (od przyszłego roku będą
    jeszcze bardziej skrajnie niekorzystne dla prosumentów) to nie będzie
    większych problemów z PV.

    TG

  • 3. Data: 2023-03-22 13:37:48
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    środa, 22 marca 2023 o 09:43:41 UTC+1 Tomasz Gorbaczuk napisał(a):
> [...]
    > Dopóki ustawodawca nie zmieni zasad rozliczeń (od przyszłego roku będą
    > jeszcze bardziej skrajnie niekorzystne dla prosumentów) to nie będzie

    Informacje istnieniu pustych mieszkań mam z innego źródła niż sponsorowane artykuły
    na tandetnych i na dodatek w dużej części niemieckich portalach. Dzisiejszy tytuł z
    jednego z takich portali " Wąskie gardło kredytów widać na rynku nieruchomości, ale
    najem urywa telefony". Tylko nie napisz że w to wierzysz. W innym artykule że jak
    masz na najem dwa mieszkania w Łodzi to nie musisz pracować bo 5000 na czysto
    wyciągniesz. Chodzi o mieszkania w okolicach 45-50 metrów. Też w to wierzysz?
    Oczywiście możesz nie wierzyć w strukturę mieszkań w Polsce i że tylko 4% wynajmuje.
    Ale jak w to nie wierzysz to gorzej dla ciebie a lepiej dla tych co uważają że jak
    chwilę poczekają to kupią za te same pieniądze dwa razy większe a jak dłużej
    poczekają to trzy i więcej razy większe. Cały w skowronkach jesteś a napisałeś że dla
    prosumentow nowe przepisy będą jak kop pod chuj. Od nowego roku była zima i zaczyna
    się wiosna. Od zeszłorocznego lata przybyło instalacji. Obniżyli u twojego kolegi. A
    może nie musieli obniżać bo fotowoltaika dawała mało prądu i samo sie obniżyło. Ale
    jak zacznie słoneczko świecić to znowu się będą falowniki wyłączały. Jak sądzisz,
    dlaczego zmienia przepisy na gorsze dla prosumentow? Pewno dlatego że będą chcieli
    żeby zrezygnowali z magazynowania w sieci. I jak już dostatecznie dużo zrezygnuje z
    bycia prosumentem to zrobią wymóg posiadania akumulatora bo beda brali wtedy kiedy
    będą chcieli i potrzebowali. Żeby sprzedać całą produkcję z dobrego słonecznego dnia
    przy instalacji 10kW potrzebny jest magazyn z 80kWh. Sprawdź ceny i jak się odnieść z
    omdlenia napisz tutaj jakie są te ceny. Chyba nie muszę przypominać że dzisiejsze
    ceny są dużo niższe od tych w przyszłości. Z prostego powodu są niższe. Magazyn
    będzie musiał mieć na bank jakiś super atest i tylko kilka modeli będzie koszernych.
    Drogi akumulator plus instalacja fv nigdy się nie spłaca. W tej chwili w ramach
    reklamy że na sprzedaży prądu zarabia się równie dobrze a może i lepiej niż jak sie
    wychodzi na magazynowaniu dają w miarę dobre stawki za prąd. Jak nie będzie
    prosumentow to stawki poleca na pysk.

  • 4. Data: 2023-03-22 13:40:03
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    > Projektowana była tak że prąd miał płynąć z elektrowni do odbiorcy a nie odwrotnie
    chociaż transformatorowi powinno być obojętne w
    > którą stronę działa. Ale wychodzi że nie jest obojętne

    Jak już czytasz jakieś gówna to chociaż postaraj się nauczyć czegoś na
    własną rękę a nie przeklejać bzdety.

    Sieć była projektowana po taniości licząc współczynnik wykorzystania 0,1
    względem mocy przyłącza, skutkiem czego koleś który na umowie ma np.
    15kW (za które zapłacił) jest liczony że będzie brał 1,5kW średnio.
    Dzięki takiemu trikowi energetyka sobie stawiała trafok 100kVA na całą
    wiochę i goliła frajerów latami za usługi dystrybucji.
    Ale teraz ludzie zaczęli wykorzystywać przyłącza tak jak mają do tego
    prawo i się sytuacja zesrała, trzeba na gwałt dostosować sieć do
    parametrów które powinna mieć od samego początku, ale że to kosztuje i
    wymaga czasu to powstają gównoartykuły w internecie żeby winę zwalić na
    prosumenta.

    L.

  • 5. Data: 2023-03-22 13:51:07
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    środa, 22 marca 2023 o 13:40:10 UTC+1 Lisciasty napisał(a):
> [...]
    > parametrów które powinna mieć od samego początku, ale że to kosztuje i
    > wymaga czasu to powstają gównoartykuły w internecie żeby winę zwalić na

    Nie zauważyłem żeby ktoś na prosumentow zwalał winę. Kiedyś podpisali z prosumentami
    umowy. Do ich wygaśnięcia albo rozwiązania , do czego potrzebna jest zgoda dwóch
    stron, muszą je respektować. Co nie znaczy że strony nie mogą zmieniać warunków. O
    tym napisał Gorbaczuk. Że będą zmieniali umowy na gorsze dla prosumentow. Prosumenci
    będą mogli zaakceptować nowe warunki albo przejść na nowy system sprzedaży albo
    odłączyć od sieci fotowoltaike.

  • 6. Data: 2023-03-22 14:01:51
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .03.2023 o 13:51 Zenek Kapelinder <4...@g...com> pisze:

> [...]
    > będą mogli zaakceptować nowe warunki albo przejść na nowy system
    > sprzedaży albo odłączyć od sieci fotowoltaike.

    Pokręciłeś.
    "Nowi prosumenci" będą podłączani na nowych zasadach zasadach.
    Zmieni się net-biling miesięczny (obowiązuje od 1 kwietnia 2022) na
    godzinowy. Energia będzie wyceniana w cyklu godzinnym. Teraz dla
    net-bilingowców brana jest cena z miesiąca poprzedniego.
    Ci, którzy podłączyli się przed 1.04.2022 (korzystniejszy net-metering)
    mają być na starych zasadach przez 15 lat od daty podłączenia.

    TG

  • 7. Data: 2023-03-22 14:12:26
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .03.2023 o 13:37 Zenek Kapelinder <4...@g...com> pisze:

> [...]
    > dobrze a może i lepiej niż jak sie wychodzi na magazynowaniu dają w
    > miarę dobre stawki za prąd. Jak nie będzie prosumentow to stawki poleca

    o jezu...ale bajdurzysz.
    Aby nie przepisywać zacytuję to napisałem pod innym Twoim postem:

[...]

    Co do napięcia w sieci, Ty o tym widać nie wiesz, ale każdy falownik na
    bieżąco zapisuje parametry sieci. U mnie mam dostępną historię napięcia z
    każdej fazy od początku pracy falownika, z próbkami co 60s. Wiem jakie
    jest napięcie w sieci gdy falownik nie pracuje. Nie pisz bajek w temacie w
    którym nie masz pojęcia.

    Co do mieszkań pisałem już Ci wielokrotnie, demografia u nas nie będzie
    miała wpływu na rynek mieszkaniowy. Pisałem Ci (rok temu) o imigrantach,
    którzy się pojawią.
    Już się pojawili. Na razie jako pracownicy sezonowi - Hindusi i
    Pakistańczycy, pracują u mnie w okolicy na polach, widuję ich codziennie w
    sklepach. Część mieszka u gospodarzy, część samodzielnie wynajmuje pokoje
    w domach.
    Za rok, jak okrzepną zaczną sprowadzać swoje rodziny, jak myślisz gdzie
    będą mieszkać?

    TG

  • 8. Data: 2023-03-22 15:32:13
    Od: WS <L...@c...pl>

> [...]

    > wiochę i goliła frajerów latami za usługi dystrybucji.
    > Ale teraz ludzie zaczęli wykorzystywać przyłącza tak jak mają do tego

    Niby tak to wygląda, ale jednak naciągane mocno ;)
    Sieć, instalacje były projektowane zgodnie z normami, normy powstały na bazie
    praktycznego wykorzystania... Np. w garażowcu (np. jak mój, z ! 200 garaży) każdy ma
    bezpiecznik 6A, ale używał większego prądu kilka razy w roku w porywach (jakieś
    klucze udarowe kilka minut, wiertarki, standardowo tylko światło na kilka minut
    dziennie). Nie ma opcji bez totalnej zmiany całości (od norm, sieci, instalacji
    wewnętrznych) żeby większość mogła brać tyle dłuższy czas równocześnie, takie
    zapotrzebowanie pojawiło się dopiero kilka(naście) tal temu wraz z pojazdami
    elektrycznymi... Robienie wydajniejszych instalacji wcześniej byłoby marnowaniem
    środków...
    Podobnie fotowoltaika, jeśli gdzieś lokalnie pojawia się tego dużo, to też trzeba
    sporo wymienić, bo nikt naście/dziesiąt lat temu nie zakładał tak dużego prądu w
    instalacji.

    WS

  • 9. Data: 2023-03-22 16:14:21
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu 2023-03-22 o 15:32, WS pisze:
> [...]
    > kilka razy w roku w porywach (jakieś klucze udarowe kilka minut, wiertarki,
    standardowo tylko światło na kilka minut dziennie).
    Nic nie naciągane. To że nadal bazujemy na normach i obliczeniach, które
    powstały 80 lat temu to tylko i wyłącznie biznes i lobby energetyki,
    która nie ma żadnego interesu żeby unowocześniać to badziewie.
    GSM 2 z 2010 też chcesz zostawić? Przecież papierologia i normy wcale
    nie są takie stare, to raptem 10 lat wstecz.
    30 lat temu w domach był czajnik i radio to można było sobie bazować na
    wzorkach z czasów Gierka. Ale był czas i byli ludzie, którzy powinni
    myśleć i planować, żeby iść z postępem i modernizować. Rocznie
    kilkanaście mld kroją od nas za usługi dystrybucji, kasy mieli i mają do
    wypęku.

    L.

  • 10. Data: 2023-03-22 16:28:08
    Od: WS <L...@c...pl>

    środa, 22 marca 2023 o 16:14:27 UTC+1 Lisciasty napisał(a):

    > 30 lat temu w domach był czajnik i radio to można było sobie bazować na
    > wzorkach z czasów Gierka. Ale był czas i byli ludzie, którzy powinni
    > myśleć i planować, żeby iść z postępem i modernizować.

    Hm, jakoś się to nie klei ;) 30 lat temu w domach było w sumie to samo, co teraz
    (czajnik, TV, lodówka, pralka, oświetlenie, piekarnik). Może kompy doszły, ale w
    drugiej strony teraz wszystko energooszczędne, żarówek 100++W już raczej nikt nie
    montuje, piekarnik sporadycznie (bo kupujemy gotowce...)
    Główna zmiana to fotowoltaika i pojazdy elektryczne, ale tu trudno było(jest?)
    cokolwiek przewidzieć, bo nawet unijne przepisy się zmieniają...
    No i parcie na lokalne zużywanie prądu z FV

    > Rocznie kilkanaście mld kroją od nas za usługi dystrybucji, kasy mieli i mają do
    wypęku.

    niby tak, ale od uchwalania prawa jest sejm/senat, żadna firma z własnej woli nie
    zainwestuje w coś, co raczej zysku nie da, a nawet grozi wtopą, jeśli ktoś coś nowego
    wymyśli...