  • 1. Data: 2019-01-03 09:13:00
    Temat: Zamiana węgla na gaz
    Od: Kris <k...@g...com>

    W miejscowości gdzie mieszka mama jesienią maja doprowadzić gaz
    I zamierzam tam wywalić śmieciucha i wstawić kocioł gazowy
    Przez ostatni rok mama paliła i teraz tez pali tam węglem
    W okresie grzewczym schodzi jeden 25kg worek węgla na dobę.
    Węgiel ten
    https://www.bartex-wegiel.pl/produkt/wegiel-orzech-p
    olski-silesia/
    Spalany w kotle który ponad 20lat temu zrobiliśmy z ojcem. Sprawność kotła raczej nie
    najniższa w porównaniu do typowych śmieciuchów bo dość fajna nawet na dzisiaj jak
    patrzę konstrukcję zrobiliśmy.
    Ale pewnie lada chwila i ten kocioł padnie a ze gaz założyć maja to mam nadzieję ze
    do jesieni wytrzyma

    Można to jakoś sensownie przełożyć na moc kotła gazowego?

    Gazowy jakiś kondensacyjny pewnie założę najlepiej żeby z instalacją otwarta
    współpracował. Ale to nie jest kluczowe kryterium bo naczynko wzbiorcze można łatwo
    podmienić na naczynko przeponowe i już jest instalacja zamknięta
    Kocioł kondensacyjny bo:
    -taki kocioł+ pozostałe nakłady na budowę przyłącza gazowego będę mógł odliczyć sobie
    od podstawy opodatkowania
    -są tam przewymiarowane grzejniki żeliwne i instalacja na grubych rurach więc na maks
    40-50stC będzie to wszystko hulać. Teraz na śmieciuchu było 60-70stC ale część
    grzejników trzeba było przykręcać, zamykać
    Użytkownik polecał tu kotły ACV kompakt i pewnie coś takiego zanabęde
    Nie chciał bym tylko przesadzić z mocą kotła czy to w jedną czy w drugą stronę
    Jakoś w miarę sensownie można zapotrzebowanie domu oszacować skoro zimą schodzi 25kg
    węgla?

  • 2. Data: 2019-01-03 10:01:43
    Temat: Re: Zamiana węgla na gaz
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu czwartek, 3 stycznia 2019 09:33:02 UTC+1 użytkownik Kris napisał:
> [...]
    do jesieni wytrzyma

    > Można to jakoś sensownie przełożyć na moc kotła gazowego?

    jest czas na pomiary - załóż w ukłądzie ciepłomierz, i go regularnie kaz odczytywac.
    Będziesz znał dokładnie zapotrzebowanie. Małożenie go to nie jakas mega robota.

    > Gazowy jakiś kondensacyjny pewnie założę najlepiej żeby z instalacją otwarta
    współpracował. Ale to nie jest kluczowe kryterium bo naczynko wzbiorcze można łatwo
    podmienić na naczynko przeponowe

    nie bedzie pracowal z otwartą, a naczynie ma w sobie. Trzeba na górze instalacji
    tylko odpowietrznik załozyć.

    > Nie chciał bym tylko przesadzić z mocą kotła czy to w jedną czy w drugą stronę

    a jest różnica w cenach kotłów? W domysle - zwykłych niedużych kotłów.

    b.

  • 3. Data: 2019-01-03 10:06:50
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    6x25:24=~6,5. 6,5kW sredniej mocy ciaglej ma w tej chwili smieciuch. Gazowy bedzie
    mial dwa razy wieksza sprawnosc. Wychodzi ze kociol 5kW bedzie w sam raz pod
    warunkiem ze do tej pory schodzi 25 kilo wegla codziennie. Ale tak rozowo nie jest bo
    raz zuzyje worek na trzy dni a innym razem trzy worki dziennie. Napisz ile najwiecej
    wegla zuzyla dziennie w duze mrozy. Albo sam sobie policz. Przyjmij ze kilogram wegla
    to niecale 6kWh. To co Ci wyjdzie spokojnie mozesz podzielic na dwa. Przez mozliwosc
    automatycznego sterowania temperatura przy kotle gazowym mozna uzyskac ok 50%
    oszczednosci w stosunku do prymitywnego kotla weglowego.

  • 4. Data: 2019-01-03 10:09:24
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Nic Budyn nie trzeba mierzyc. Wystarczy wiedziec ile najwiecej przez dobe zuzyto
    wegla.

  • 5. Data: 2019-01-03 10:09:36
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu czwartek, 3 stycznia 2019 09:33:02 UTC+1 użytkownik Kris napisał:
    > Kocioł kondensacyjny bo:

    Teraz już chyba nie da się zamontować nie-kondensata? Czy może mi się
    źle wydaje...

> [...]
    > Jakoś w miarę sensownie można zapotrzebowanie domu oszacować skoro zimą schodzi

    Licząc na palcach i zakładając że producent węgla nie leci w ch.
    to mamy 195 kWh dziennie, zakładając że kociołek samoróbka ma 70% sprawności
    wychodzi że chata potrzebuje 136kWh, co zakładając np. 10 godzin grzania
    na dobę daje moc kotła 13,6kW. Te ACV najmniej mają 18 z tego co widzę,
    więc wybór jest chyba dosyć zawężony :]

    L.

  • 6. Data: 2019-01-03 10:15:16
    Od: Kris <k...@g...com>

> [...]
    bo raz zuzyje worek na trzy dni a >innym razem trzy worki dziennie.
    Spokojnie ten worek dziennie można przyjąć
    Wczoraj temperatura ok plus2stc ale mocno wiało- popszedł worek wegla
    Czasami jak był mróz ale bezwietrznie to tez schodził worek
    4 tony/160worków jak do tej pory na sezon starczyło

  • 7. Data: 2019-01-03 10:24:30
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu czwartek, 3 stycznia 2019 10:09:37 UTC+1 użytkownik Lisciasty napisał:

> [...]
    >
    > Licząc na palcach i zakładając że producent węgla nie leci w ch.
    > to mamy 195 kWh dziennie, zakładając że kociołek samoróbka ma 70% sprawności

    A to z drugiej strony liczmy
    160worków to 136*160=22000kWh
    Cena 1kWh z gazu jak pamiętam z niedawnych wątków to ok 20gr
    Więc gazem powinno wyjść ok 4,5tys grzanie
    20% drożnej jak węglem(Pomińmy dyskusje o stawce godzinowej palacza).
    Tragedii więc nie ma

  • 8. Data: 2019-01-03 10:39:08
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu czwartek, 3 stycznia 2019 10:24:32 UTC+1 użytkownik Kris napisał:
    > Więc gazem powinno wyjść ok 4,5tys grzanie
    > 20% drożnej jak węglem(Pomińmy dyskusje o stawce godzinowej palacza).
    > Tragedii więc nie ma

    Otóż to. O ile gaz nagle nie zdrożeje, choć węgiel też raczej nie tanieje...
    Ale jak przy okazji tego gazu poprawisz sobie coś tam w chacie (co też
    się łapie na odpis od podatku), to może być nawet lepiej.

    L.

  • 9. Data: 2019-01-03 10:39:37
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Gazem wyjdzie sporo taniej niz weglem. Na grzejniki trzeba zalozyc zawory
    termostatyczne. Marny kociol weglowy nie poradzi sobie z instalacja z zaworami
    termostatycznymi. Dla gazowego zawory sa zadnym problemem. Zawory zapewniaja stala
    temperature bez przegrzewania, przegrzewanie powoduje duze straty. Inwestujac w
    troche drozsze zawory mozna programowac np. zmniejszenie tempertury w okreslonych
    godzinach.

  • 10. Data: 2019-01-03 10:46:27
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    To kociol 10kW jesli nie jest uzywana wanna, do prysznica 10kW tez troche malo jesli
    nie ma bufora. Jesli jest wanna to ona powoduje ze moc zainstalowana musi byc wieksza
    zeby w rozsadnym czasie dalo sie ja napelnic ciepla woda. Typowy gazowy podgrzewacz
    wody uzytkowej w przypadku gdy jest wanna ma nie mniej niz 16kW.