  • 11. Data: 2019-01-03 10:49:19
    Temat: Re: Zamiana węgla na gaz
    Od: Bolko <s...@g...com>

    > Więc gazem powinno wyjść ok 4,5tys grzanie
    > 20% drożnej jak węglem(Pomińmy dyskusje o stawce godzinowej palacza).
    > Tragedii więc nie ma

    Jesteś pewien?
    4 tony węgla to to u mnie jakieś 3400zł.
    Tobie wyszło 4500zł
    Czyli 1100zł różnicy.

    A jak mama to pewnie emerytka albo zaraz będzie.
    W polsce emerytura średnia to ok 1500zł.

    Ja bym pogadał z mamą wcześniej.

  • 12. Data: 2019-01-03 10:55:02
    Od: marios <d...@f...gd>

    W dniu 03.01.2019 o 09:13, Kris pisze:

    > W okresie grzewczym schodzi jeden 25kg worek węgla na dobę.
    Ciekaw jestem jaka powierzchnia grzana.

    > Kocioł kondensacyjny bo:
    > -taki kocioł+ pozostałe nakłady na budowę przyłącza gazowego będę mógł odliczyć
    sobie od podstawy opodatkowania
    No tak, mamy teraz odliczenia podatkowe i program <Czyste Powietrze>
    W zależności na kogo jest nieruchomość (na Mamę - nawet 70-90%
    dofinansowania zakładając mały dochód) czy na Ciebie (zakładam dużo mniejszy
    % dofinansowania).
    W pr. CzystePowietrze przy wymianie źródła ciepła (dofinansowane) można
    "dobrać" modernizację ociepleń (i okna (!)U<=0.9, drzwi (!)U<=1.3)
    Rozumiem że nieruchomość jest na Ciebie skoro chcesz odliczać z dochodu.

    Czy mógłbyś zdradzić (zakładam że analizowałeś) w paru zdaniach jakie wymogi
    formalne są przy odliczeniach od podstawy opodatkowania.

    > Jakoś w miarę sensownie można zapotrzebowanie domu oszacować skoro zimą schodzi
    25kg węgla?

    Nie wiem jak inni liczą
    1kg węgla = 22 do 29 MJ
    1kWh = 3.6 MJ
    25kg*22MJ/3.6MJ = 152.7 kWh
    25kg*29MJ/3.6MJ = 201.3 kWh

    Dla swojej inwestycji (dom z 93r do modernizacji, ok 60m2 użytk.) wyliczyłem
    111 kWh dziennie zapotrzebowania (~77W/m2 mocy grzewczej
    77W*60m2*24h=110880), może grubo za dużo liczę - 77W, ale domek koszmarnie
    szybko traci ciepło.

  • 13. Data: 2019-01-03 11:00:02
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Masz duzo racji z cena gazu. Uzaleznienie sie od jednego dostawcy to jak by sobie
    jaja do krzeselka gwozdziami przybic. Kiedys ogladalem rozne rozwiazania piecow i
    kotlow. Okazuje sie ze sa konstrukcje w ktorych do jednego pieca mozna zalozyc
    palniki na rozne paliwa. Wada sa spore ceny palnikow. Sa palniki na pellet, gaz i
    olej opalowy.

  • 14. Data: 2019-01-03 11:06:22
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu czwartek, 3 stycznia 2019 10:39:39 UTC+1 użytkownik Zenek Kapelinder napisał:
    > Gazem wyjdzie sporo taniej niz weglem. Na grzejniki trzeba zalozyc >zawory
    termostatyczne. Marny kociol weglowy nie poradzi sobie z >instalacja z zaworami
    termostatycznymi.

    Poradzi sobie
    U mnie w chacie sobie radzi

    > Dla gazowego zawory sa zadnym problemem. Zawory zapewniaja stala temperature bez
    przegrzewania,

    Zawory z kotłem węglowym tez tak działają
    Aczkolwiek trochę racji masz bo jak się większość zaworów zamknie to i kocioł "staje"
    a stojąc ma marną sprawność

    > przegrzewanie powoduje duze straty.
    Tu zgoda

    > Inwestujac w troche drozsze zawory mozna programowac np. zmniejszenie tempertury w
    okreslonych godzinach.

    Tu brak zgody
    W betonowym domu takie działanie nie przynosi żadnej oszczędności a obniża komfort
    mieszkania
    Obniżasz temperaturę na kilka godzin to później więcej trzeba władować żeby wróciła
    do "normalnej"

    Mama przez święta była kilka dni u mnie. Temperatury były powyżej zera to w domu u
    mamy przez te dni nie palone było.
    Jak przyjechaliśmy i rozpaliłem w kotle to dość szybko udało się osiągnąć temperaturę
    powietrza w pomieszczeniach ok 22stC ale przez prawie cała dobę jeszcze było tam
    niekomfortowo.
    Ja byłem tam do wieczora i to czułem, później pojechałem do siebie.
    Mama twierdzi że odczucie chłodu minęło dopiero następnego dnia
    chałupa wychłodzona, ściany wyziębione zanim to wszystko nabrało normalnej
    temperatury to trwało kilkanaście godzin

  • 15. Data: 2019-01-03 11:16:25
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu czwartek, 3 stycznia 2019 10:49:20 UTC+1 użytkownik Bolko napisał:

    > Jesteś pewien?
    > 4 tony węgla to to u mnie jakieś 3400zł.
    > Tobie wyszło 4500zł
    > Czyli 1100zł różnicy.

    Podałem link do konkretnego wegla który kupujemy
    Ten Twój tańszy być może mniej kaloryczny więc zeszłoby go więcej

    > A jak mama to pewnie emerytka albo zaraz będzie.
    > W polsce emerytura średnia to ok 1500zł.

    Mama ma 1308zł

    > Ja bym pogadał z mamą wcześniej.

    Tu nie ma o czym gadać
    Kocioł ma już ponad 20lat więc pewnie lada chwila padnie.
    Nowy kocioł węglowy porównywalny cenowo z kotłem gazowym jest
    Fakt że dojdzie opłata za przyłącze- kilka tysi tu liczę
    Na teraz trzeba wywalić praktycznie jednorazowo 4tysie raz do roku na węgiel. No i
    węgiel z roku na rok podrożał o 20%

    Jak będzie gaz to co miesiąc 400zł do gazowni przez cały rok wysyłać będzie trzeba i
    tyle.
    I będzie w tym załatwione grzanie CWU poza sezonem

  • 16. Data: 2019-01-03 11:29:28
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu czwartek, 3 stycznia 2019 10:55:05 UTC+1 użytkownik marios napisał:

    > Ciekaw jestem jaka powierzchnia grzana.

    Ze 150m2 po podłogach ogrzewanych pomieszczeń wyjdzie.

    > Rozumiem że nieruchomość jest na Ciebie skoro chcesz odliczać z dochodu.
    >
    > Czy mógłbyś zdradzić (zakładam że analizowałeś) w paru zdaniach jakie wymogi
    > formalne są przy odliczeniach od podstawy opodatkowania.

    W sasiednim watku Liściasty bodajże zapodał link.
    Odnośnie czystego powietrza tez się rozeznawałem w temacie
    Ale pomińmy kwestie finansowe bo z tym sobie dam rade
    Nie o to w tym watku mi chodziło.

    > Nie wiem jak inni liczą
    > 1kg węgla = 22 do 29 MJ

    Podlinkowałem na wstępie wegiel który kupuje
    Na workach napisali 28-29MJ, ale papier przyjmie wszystko

    > 1kWh = 3.6 MJ
    > 25kg*22MJ/3.6MJ = 152.7 kWh
    > 25kg*29MJ/3.6MJ = 201.3 kWh

    Przyjmijmy te dolne 150kWh z worka
    150x160worków to mamy 24000kWh na sezon
    Czyli chyba podobnie jak Liściasty wyżej policzył
    A trzeba uwzględnić wyższa sprawność kotła gazowego w porównaniu do smieciucha
    Wiec z gazu może się okazać ze 20000kWh styknie do uzyskania podobnych temperatur

> [...]
    > 111 kWh dziennie zapotrzebowania (~77W/m2 mocy grzewczej
    > 77W*60m2*24h=110880), może grubo za dużo liczę - 77W, ale domek koszmarnie

    Dom mamy wybudowany w 1968 roku z pustaków betonowych, ogrzewane dwie kondygnacje+
    nieogrzewana wysoka piwnica(praktyczni niski parter to jest) docieplony jakiś czas
    temu bodajże 10cm styropianu
    Okna PCV ale z tych pierwszych bo w okolicach 2000roku chyba wymieniane były
    Skoro 4tony węgla na sezon starcza to jak widać jakoś przesadnie energożerny nie jest
    jak na tak stara chałupę.

  • 17. Data: 2019-01-03 11:31:59
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu czwartek, 3 stycznia 2019 10:09:25 UTC+1 użytkownik Zenek Kapelinder napisał:
    > Nic Budyn nie trzeba mierzyc. Wystarczy wiedziec ile najwiecej przez dobe zuzyto
    wegla.

    nie mówie ze nie da sie oszcować, ale widzisz ze te szacunki różnią się o 100%.
    Lepiej byłoby pomierzyć gdyby był tam jakis kumaty i sam załozył ciepłomierz
    https://allegro.pl/oferta/cieplomierz-enbra-supercal
    -539-cieplomierz-kompakt-7717048297

    b.

  • 18. Data: 2019-01-03 11:36:09
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Kilka dni nie bylo palone i w dobe doszlo do komfortu termicznego. Przy obnizaniu
    temperatury o dwa stopnie a nie o dwanascie nawet betonowe sciany zapewnia komfort
    termiczny po godzinie. Ograniczac temperature mozna godzine wczesniej niz by wynikalo
    z dobowego cyklu zycia domownikow i godzine wczesniej wlaczac ogrzewanie na wieksza
    moc. Oszczednosc paliwa bedzie zauwazalna i nie do pogardzenia. Poza tym byt
    ksztaltuje swiadomosc, jak mawial jeden gosc.

  • 19. Data: 2019-01-03 11:48:16
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu czwartek, 3 stycznia 2019 11:32:00 UTC+1 użytkownik Budyń napisał:

> [...]
    Lepiej byłoby pomierzyć gdyby był tam jakis kumaty i sam załozył ciepłomierz
    Jakie przyłącza ma ten ciepłomierz?
    Bo u tam jest instalacja która pracuje grawitacyjnie z kotłem weglowym i w okolicach
    kotła(a tam trzeba by ten ciepłomierz zamontować) to rury stalowe bodajże dwucalowe

    Ciekawe czy nawet jakbym ten ciepłomierz założyć to instalacja grawitacyjnie ruszy.

  • 20. Data: 2019-01-03 11:56:36
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu czwartek, 3 stycznia 2019 11:36:10 UTC+1 użytkownik Zenek Kapelinder napisał:
    > Kilka dni nie było palone i w dobę doszło do komfortu termicznego. >Przy obniżaniu
    temperatury o dwa stopnie a nie o dwanaście nawet >betonowe sciany zapewnia komfort
    termiczny po godzinie.

    Tyle tylko że w wysokoakumulacyjnych domach obniżanie temperatury o 2stC na kilka
    godzin nie przyniesie żadnych wymiernych oszczędności
    ale nie o tym watek- były na ten temat długaśne dyskusje, poczytaj jak Ciebie to
    interesuje
    Na teraz przyjmij że mnie nie interesuje cykliczne obniżanie temperatur
    Ale dzięki ze o tym wspomniałeś bo dla innych czytających może to być istotne.

    >Ograniczac temperature mozna godzine wczesniej niz by wynikalo z >dobowego cyklu
    zycia domownikow i godzine wczesniej wlaczac ogrzewanie >na wieksza moc. Oszczednosc
    paliwa bedzie zauwazalna i nie do >pogardzenia.

    Wg mnie nie będzie zauważalna ale pomińmy ten aspekt

    >Poza tym byt ksztaltuje swiadomosc, jak mawial jeden gosc.

    I dla mnie idealną sytuacją by było gdyby tak się udało dostroić instalację że bez
    zaworów termostatycznych jest stała temperatura we wszystkich pomieszczeniach.
    Jedyne starowanie to sterowanie przez kocioł temperatura wody w obiegu grzewczym.
    Sterownik pogodowy powinien to załatwić.
    Jak sie mylę i tak się nie da to proszę o sprostowanie
    Mniej więcej tak to teraz działało z kotłem węglowym- żadnych zaworów
    termostatycznych temperatura w domu była regulowana temperatura "na kotle"