  • 1. Data: 2020-05-24 12:49:30
    Temat: Zbiornik na deszczówkę w ziemi - co z mrozem?
    Od: Marek <f...@f...com>

    Chodzi o zbieranie wody deszczowej z rynien do zbiornika w ziemi, w
    celu np. wykorzystania do podlewania. Oglądając przykładowe projekty
    prezentowane przez sprzedawców/producentów takich zbiorników
    zauważyłem, że znakomita większość takich projektów umieszcza
    zbiornik płytko, tj. poziom rury doprowadzającej wodę jest płytko,
    max 50cm pod poziomem gruntu. Z tego wynika, że poziom rur przy
    rynnach spustowych jest jeszcze płyciej (by był spadek). Co w zimą z
    tymi rurami się dzieje? Są zdecydowanie powyżej przemarzania gruntu,
    czy nie ma problemów z ich zamarzaniem?
    Co z samym zbiornikiem czy powinien przed mrozami być opróżniony?

    --
    Marek

  • 2. Data: 2020-05-24 13:06:27
    Temat: Re: Zbiornik na deszczówkę w ziemi - co z mrozem?
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 24.05.2020 o 12:49, Marek pisze:

    > Co w zimą z tymi rurami się dzieje? Są
    > zdecydowanie powyżej przemarzania gruntu, czy nie ma problemów z ich
    > zamarzaniem? Co z samym zbiornikiem czy powinien przed mrozami być
    > opróżniony?
    Globalne ocieplenie mamy i pojęcie przemarzania gruntu jest pojęciem
    słusznie minionym tak, jak inkwizycja.
    Jacek

    PS
    znajomy Niemiec, który ma taki zbiornik na 15 m sześć. Twierdzi, że to
    nie zamarznie z powodu dużej pojemności cieplnej. Inna sprawa, że on
    mieszka niedaleko francuskiej granicy i zimy tam łagodne.

  • 3. Data: 2020-05-24 13:32:48
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Jacek napisał:

    > znajomy Niemiec, który ma taki zbiornik na 15 m sześć. Twierdzi, że
    > to nie zamarznie z powodu dużej pojemności cieplnej. Inna sprawa,
    > że on mieszka niedaleko francuskiej granicy i zimy tam łagodne.

    Nie z powodu dużej pojemności cieplnej (zbiornika), tylko z powodu
    konwekcji. Zbiornik wkopany gdzieś na chłopa głęboko, ma przy dnie
    stałą temperaturę zbliżona do średniorocznej danego terenu. W Polsce
    to jest jakieś 8-10°C. Stale podgrzewana na dole woda, jako cieplejsza
    unosi się do góry i nie dopuszcza do zamarznięcia. Jezioro pokrywa się
    warstwą lodu, bo ma kontakt z mroźnym powietrzem. Wystarczy pół metra
    ziemi nad zbiornikiem, by lodu nie było. W zasadzie to nawet pół metra
    powietrza i szczelne przykrycie też wystarczy.

    --
    Jarek

  • 4. Data: 2020-05-24 15:38:12
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2020-05-24 o 12:49, Marek pisze:
> [...]
    > gruntu. Z tego wynika, że poziom rur przy rynnach spustowych jest
    > jeszcze płyciej (by był spadek). Co w zimą z tymi rurami się dzieje? Są
    Nic, woda sobie spływa, ciepła woda ze zbiornika ogrzewa też rury więc
    tam woda nie zamarza, tak właśnie mam zrobione, już 10 lat temu i nic
    sie nie dzieje.

    > zdecydowanie powyżej przemarzania gruntu, czy nie ma problemów z ich
    > zamarzaniem? Co z samym zbiornikiem czy powinien przed mrozami być
    > opróżniony?

    Nie musi być, ja mam 3,5m głębokości i ziemia z dołu go grzeje.
    Zbiornik zrobiony z kręgów chyba 1,2 albo 1,5m średnicy, akurat nie
    mieli denek więc na dole mam odwrotnie założoną pokrywę, na nia kręgi na
    zaprawie i pokrywa z włazem.
    Otwieram właz wrzucam pompę i podlewam :)

    --
    Janusz

  • 5. Data: 2020-05-24 16:24:46
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 24 May 2020 13:06:27 +0200, Jacek
    <k...@a...com> wrote:
> [...]
    > on
    > mieszka niedaleko francuskiej granicy i zimy tam łagodne.

    Faktycznie kwestia zbiornika nie jest aż tak istotna, bardziej mnie
    interesuje kwestia tych rur, czy w okresach przejściowych zamrażanie
    rur wystąpi w taki sposób, że będzie blokować przepływ przy
    roztopach.

    --
    Marek

  • 6. Data: 2020-05-24 16:27:26
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 24 May 2020 15:38:12 +0200, Janusz <j...@o...pl> wrote:
    > Nie musi być, ja mam 3,5m głębokości i ziemia z dołu go grzeje.

    Dobrze, pomińmy kwestię zbiornika. Co z tymi rurami płytko
    prowadzonymi?

    --
    Marek

  • 7. Data: 2020-05-24 17:17:14
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marek napisał:

> [...]
    > interesuje kwestia tych rur, czy w okresach przejściowych zamrażanie
    > rur wystąpi w taki sposób, że będzie blokować przepływ przy

    Teoretycznie jest to możliwe, lecz w praktyce prawdopodobieństwo tego
    zjawiska jest mniejsze od epsilona (dość dowolnie wybranego). Przy
    dużej pokrywie śnieżnej i umiarkoawnych mrozach temperatura gruntu
    wzrasta do okolic zera -- ciepło od spodu z nawiązką równoważy chłód
    od góry. Gleba przemarza tylko wtedy, gdy nie ma śniegu. Ale wtedy
    to nie ma też co się topić i spływać. Poza tym taka rura i tak musi
    mieć przekrój "burzowy", znacznie większy od "roztopowego". Cała lodem
    się nie wypełni, najwyżej na dnie zamarznie jakiś wątły stumyk, który
    szybko stopnieje.

    Jarek

    --
    Jak człowiek wierzy w siebie,
    to cała reszta to betka,

  • 8. Data: 2020-05-24 18:02:45
    Od: Adam Lubszczyk <a...@p...onet.pl>

    W dniu niedziela, 24 maja 2020 12:49:32 UTC+2 użytkownik Marek napisał:
> [...]
    > czy nie ma problemów z ich zamarzaniem?
    > Co z samym zbiornikiem czy powinien przed mrozami być opróżniony?

    A ja czuje jakiś strach na myśl o takim pustym zbiorniku (szambie) pod ziemią,
    zwłaszcza jeśli on lekki plastikowy a wody gruntowe wysoko.
    Czy siła wyporu nie wypchnie takiego zbiornika na powierzchnie wyrywają przy okazji
    przyłącza?

    Adam

  • 9. Data: 2020-05-24 18:31:47
    Od: adam <a...@a...pl>

    To jest podobnie jak w rurze kanalizacyjnej prowadzącej do szamba (jeśli
    masz szambo to pewnie wiesz). Spadek musi być taki, żeby towar nie
    zatrzymał się w rurze, bo ją zakorkuje, a w zimie zamarznie. Dla gówna
    jest to około 3%, i to zdaje egzamin. U Ciebie będzie to w zasadzie
    czysta woda (plus może jakiś mały śmieć, który nie zatrzyma się na
    wyczystce). Nawet jak dasz mniejszy spadek, to nic Ci nie zamarznie w
    rurze.

    O zamarzanie zbiornika nie martwiłbym się, chyba ze mieszkasz na
    Suwalszczyźnie lub w górach. Nawet jak trafi się przez tydzień -12, to
    nic się nie stanie, ewentualnie zadbaj o to, żeby nie był pełny.

  • 10. Data: 2020-05-24 20:10:48
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2020-05-24 o 16:27, Marek pisze:

    > Dobrze, pomińmy kwestię zbiornika. Co z tymi rurami płytko prowadzonymi?

    Też nic, woda w nich nie stoi jak masz spadek, a że są plastikowe
    zewnętrzne (pomarańczowe) to nawet jak coś zostanie to mróz nic nie
    zrobi, poza tym ciepło ze zbiornika idzie rurami i ogrzewa je w zimie,
    przeżyły mrozy kilka lat temu co było u nas -16 - -20 przez 3 tygodnie
    na okrągło.

    --
    Janusz