  • 1. Data: 2016-06-29 22:17:10
    Temat: Żeliwo jak złotko ;)
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Witajcie.

    Pytanie prawie na poziomie "blądynki" ;)

    Zobaczyłem, że trójnik w łazience, obsługujący m.in. spłuczkę ma ładny
    kolorek :)
    Przypominam sobie: przecież tam dawałem nie mosiężny, tylko stalowy
    (żeliwny?). Ot, taki:
    http://www.castorama.pl/produkty/instalacja/instalac
    je-wodne/systemy-instalacyjne/stal/trojnik-nakret-1-
    2-czarny.html#product

    albo krócej: http://tnij.org/9tmt8he

    Patrzę lepiej i z bliska, i im lepiej patrzę, to on tym bardziej jest
    jednak stalowy, tylko dla niepoznaki okrył się warstwą świeżej, jeszcze
    rudawej rdzy.

    Pytanie:
    Zostawić tak drania, czy zabezpieczyć?
    Jeśli zabezpieczyć, to jak oczyścić i czym zabezpieczyć?

    Chodzi o to, że kupowanie jakiegoś Hammerita dla jednego trójnika jest
    bez sensu.
    W zasadzie mógłbym go oczyścić mechanicznie i pacnąć wazeliną lub jakimś
    olejem - to mam "na stanie".

    Wygląd nie ma żadnego znaczenia.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 2. Data: 2016-06-29 22:28:41
    Temat: Re: Żeliwo jak złotko ;)
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .06.2016 o 22:17 Adam <a...@p...onet.pl> pisze:

> [...]
    > (żeliwny?). Ot, taki:
    > http://www.castorama.pl/produkty/instalacja/instalac
    je-wodne/systemy-instalacyjne/stal/trojnik->

    Czarny trójnik jest do CO. Do wody bieżącej (pitnej) się nie nadaje.
    Wymieni go na mosiężny.
    Ruda będzie go powoli ale sukcesywnie zjadała. Po pewnym czasie zje go
    całego.
    Hamerite nic tu nie pomoże - najwięcej korozji jest w środku tego trójnika.

    TG

  • 3. Data: 2016-06-29 22:54:02
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Jak reszta jest ocynkowana to go tak szybko nie zezre. Cynk robi ochrone katodowa i
    rozpusci sie jako pierwszy. Popatrz w jakas ocynkowana gwintowana zlaczke. Gwint jest
    nacinany po cynkowaniu. Tam gdzie gwint jest gole zeliwo i nic sie przez dziesiatki
    lat nie dzieje. Poza tym zeliwo do instalacji jest duzo odporniejsze na korozje od
    stali.

  • 4. Data: 2016-06-29 22:57:14
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 29 Jun 2016 22:17:10 +0200, Adam <a...@p...onet.pl> wrote:
    > http://www.castorama.pl/produkty/instalacja/instalac
    je-wodne/systemy-instalacyjne/stal/trojnik-nakret-1-
    2-czarny.html#product

    No ale kto stosuje czarną złączkę od c.o. do wody bieżącej?? Powinna
    być ocynkowana (tzw. biała)

    --
    Marek

  • 5. Data: 2016-06-29 23:04:47
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

> [...]
    lat nie dzieje. Poza tym zeliwo do instalacji jest duzo odporniejsze na korozje od

    W omawianym przeze mnie budynku jest instalacja w plastiku. Trójnik z
    konieczności taki, jaki pokazałem. Tak se ktoś umyślił.

    W innych budynkach - niektórych już kilkudziesięcioletnich - są
    instalację całe metalowe, ocynkowane. Wszystko nadal ładnie się świeci,
    czasami lepiej niż nowe barachło z jakiegoś Leroya czy innej Castoramy.

    Nawet w starym rodzinnym domu, gdzie w wyniku podtopienia piwnicy
    hydrofor, pompa i część instalacji kilkukrotnie stała w wodzie - brak rdzy.
    A tu kurde trójnik założony w marcu pokazuje rudą :(

    Świat schodzi na psy ;)

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 6. Data: 2016-06-29 23:14:28
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Troche blad taki trojnik do plastiowej instalacji. Jak bym sie specjalnie nie
    przejmowal. Jest kilka rodzajow korozji. Akurat tlenowa nie jest w tym przypadku
    grozna. Zeliwo odporne na korozje. Szybkosc korozji od zewnatrz pewno z 0,1mm albo i
    mniej na rok. W srodku woda z mala zawartoscia tlenu to i korozja tlenowa praktycznie
    nie istnieje.

  • 7. Data: 2016-06-30 12:09:23
    Od: s...@g...com

    W dniu środa, 29 czerwca 2016 22:17:10 UTC+2 użytkownik Adam napisał:
> [...]
    > bez sensu.
    > W zasadzie mógłbym go oczyścić mechanicznie i pacnąć wazeliną lub jakimś

    I tak se zrób.
    U mnie nie tykanie niczym kolanka, trójniki przetrzymały ponad 40 lat i jak je
    wyrywałem ze sciany i z powietrza to sporo tej stali tam jeszcze było :)

    Co ciekawe jak wyrywałem instalacje to stalowe złączki były mocne i trzymały sie rur
    jak oszalałe.
    A te mosiężne wyrywały sie jak papier.

    Oczysc, zasmaruj czymś i zapomnij...

  • 8. Data: 2016-06-30 15:08:06
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 29 Jun 2016 14:14:28 -0700 (PDT), Zenek Kapelinder
    <4...@g...com> wrote:
> [...]
    > wno z 0,1mm albo i mniej na rok. W srodku woda z mala zawartoscia
    tlenu to
    > i korozja tlenowa praktycznie nie istnieje.

    Trójnik czarny nie jest z żeliwa. To stal.

    --
    Marek