  • 1. Data: 2015-06-25 01:45:29
    Temat: budowa altanki - kilka pytan
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    No cze :)

    Biore sie za budowe altanki, poki co wykorytowalem miejsce i bede kladl podloge,
    znaczy kostke. Teraz jest tez najlepszy czas na zrobienie stop fundamentowych
    pod przyszle slupy altanki. Mniej wiecej celuje w cos takiego:

    http://szyna.civ.pl/altanka.jpg

    Najchetniej to oparlbym to tylko na czterech slupach naroznych ale obawiam sie
    o stabilnosc, tym bardziej, ze nie chce miec tutaj "zastrzalow" (nie wiem jak
    to sie fachowo nazywa). Altanka ma miec rozmiar ok 4m x 6m. Wiec pewnie dla
    pewnosci zrobie rowniez 6 slupkow, jak na wizualizacji :)

    Moje pytania:

    1. Jakie dalibyscie przekroje drewna do tego (slupy, poziome belki - nazwijmy
    je "murlatami", jetki, krokwie) ? Ma byc jak najbardziej podobne do obrazka :-)

    2. Na czym oprzec slupy, zeby bylo pewnie. Pod haslami "wspornik / podstawa
    slupa" na allegro wyskakuja tylko tego typu produkty:

    http://allegro.pl/wspornik-slupa-do-zabetonowania-z-
    pretem-111-mm-i5124762514.html

    http://allegro.pl/wspornik-podstawa-slupa-regulowany
    -60-200mm-i5466155896.html

    Czy to nie jest troche za liche? Tzn. wydaje mi sie, ze przydaloby sie tu
    cos znacznie wyzszego. Na wizualizacji altanki widac, ze te wsporniki
    sa wysokie i na 6 otworow (najchetniej bym to przewiercil na wylot i skrecil
    solidnie pretem gwintowanym / nakretkami) - im wyzsze tym bedzie lepiej
    trzymac "na boki" slupy, to pewnie bedzie dosc ciezka konstrukcja z dachowka
    ceramiczna - nie chcialbym zeby mi to na leb kiedys sie kopyrtlo :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 2. Data: 2015-06-25 08:40:57
    Temat: Re: budowa altanki - kilka pytan
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu czwartek, 25 czerwca 2015 01:45:30 UTC+2 użytkownik Adam Sz. napisał:
> [...]
    > je "murlatami", jetki, krokwie) ? Ma byc jak najbardziej podobne do obrazka :-)

    slupy 10x10, murlaty 10x15, krokwie i jetki 5x15 - mechanicznie i tak za duzo , dla
    optyki moze i nieco wieksze?
    me

    > 2. Na czym oprzec slupy, zeby bylo pewnie. Pod haslami "wspornik / podstawa
    > slupa" na allegro wyskakuja tylko tego typu produkty:
    >
    > http://allegro.pl/wspornik-slupa-do-zabetonowania-z-
    pretem-111-mm-i5124762514.html

    ohyda - ale tak sie buduje. Gdybym robil dla siebie to zabetonowalbym rure calową (z
    naspawaną podkładką z zewnątrz ze 30 cm ponizej góry - do dla oparcia), a w nodze
    wyfrezowal odpowiedni otwor w osi nogi. Po nalozeniu od gory tylko jakies sruby by
    bylo widac - a te łatwo schowac.

    b.

  • 3. Data: 2015-06-25 09:11:55
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu czwartek, 25 czerwca 2015 08:40:58 UTC+2 użytkownik Budyń napisał:
> [...]
    wyfrezowal odpowiedni otwor w osi nogi. Po nalozeniu od gory >tylko jakies sruby by

    Jeśli słupie 10x10 wyfrezujesz dziurę średnicy prawie 3 cm to czy nie za bardzo to by
    taki słup osłabiło?
    Mam wiatę bardzo podobna do tej "altany" z fotki Adama.
    Wymiary podobne jak Adam pisze, przekroje zastosowałem takie jak wyżej podałeś.
    Jedyna różnica że moja ma 4 nogi a nie 6 no i te nogi zrobione z belek 14cm*14cm. Nie
    żebym jakoś specjalnie to projektował ale po prostu takie belki miałem- pozostały po
    budowie więc wykorzystałem.
    Kilka lat już to stoi i jest stabilne. Słupy mocowane na kotwach takich jak Adam
    podlinkował.

  • 4. Data: 2015-06-25 09:15:14
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    oglegroups.com...

> [...]
    > skrecil
    > solidnie pretem gwintowanym / nakretkami) - im wyzsze tym bedzie lepiej

    Te kotwy nie trzymają słupa na boki tylko po to by wiatr go nie wyrwał. Do
    tego by słup nie poleciał na bok stosuje się zastrzały - których Ty nie
    chcesz :-)

    Załóżmy na chwilę że znajdziesz jakieś idealne sztywne mocowanie słupa do
    stopy - w jaki sposób zabezpieczysz stopę przed przechyleniem jeśli na nią
    bezie działała silła?

    Altanka (jaki i każdy dom) w uproszczeniu powinna być zrobiona tak by jedyna
    siła jaka działa na grunt działała pionowo w dół.

    Dlatego nie przejmuje się tymi kotwami tylko zastanów się jak chcesz
    zapewnić sztywność konstrukcji na boczny wiatr - a jak to zapewnisz to takie
    kotwy wystarczą :-)

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 5. Data: 2015-06-25 09:26:50
    Od: uciu <a...@g...com>

    Jak robiłem moją altanke to nie kupowałem gotowych "mocowań" słupów tylko pociąłem
    kątowniki i zalałem je betonem. Na każdy słup mam po dwa kątowniki. Wystają na jakieś
    10-15cm nad ziemie. Do tego przykręciłem słupy.
    Same słupów mam 8 i każdy ma 8cm x 8cm. Altanka ma 3,2m x 3,2m

    Co prawda nie mam zdjęcia altanki ale w domku dla dziecka to widać:
    https://drive.google.com/file/d/0B4KSrsfTQATIQXVMRjh
    kcFowUHc/view?usp=sharing
    Wokół altanki jest skalniak wiec betony wystające nad trawę są schowane.

    Pozdrawiam

  • 6. Data: 2015-06-25 10:23:03
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 25 czerwca 2015 09:15:24 UTC+2 użytkownik Ergie napisał:

    > Te kotwy nie trzymają słupa na boki tylko po to by wiatr go nie wyrwał. Do
    > tego by słup nie poleciał na bok stosuje się zastrzały - których Ty nie
    > chcesz :-)

    No wlasnie. Zastrzalow bym nie chcial - burza cala koncepcje, bo bardziej mi
    te zastrzaly podpadaja pod goralski domek niz taki nowoczesny projekt :)
    Nie pamietam, skad mam te wizualizacje ale to chyba z jakiegos projektu -
    czyli, ze jakos ta altana musi prosto stac, tylko jak? :-)

    > Załóżmy na chwilę że znajdziesz jakieś idealne sztywne mocowanie słupa do
    > stopy - w jaki sposób zabezpieczysz stopę przed przechyleniem jeśli na nią
    > bezie działała silła?

    To raczej nie problem - stopy beda zabetonowane w stopach fundamentowych -
    na oko mysle ze 30x30 albo nawet wiecej wyjdzie (minimum ile sie uda lopata
    wykopac ;) i ~1m gleboko.

    Teraz mi do glowy wpadlo ze najprosciej byloby np. zabetonowac dwa dlugie
    (wysokie) plaskowniki, przewiercic na wylot i skrecic. Na oko to te z
    wizualizacji wystaja na ~50cm. Aczkolwiek rzeczywiscie nie bedzie to wygladac
    za specjalnie, choc zawsze mozna pozniej samo mocowanie oblozyc dodatkowym
    drewnem - optycznie bedzie bardziej "muskularnie" ;)

    BTW. Spojrzcie na te pierwsza jetke, krokwie i ten element pionowy. Jak sie
    przyjrzec to jest to niemozliwe do wykonania, zludzenie optyczne :-)

> [...]
    >
    > Dlatego nie przejmuje się tymi kotwami tylko zastanów się jak chcesz
    > zapewnić sztywność konstrukcji na boczny wiatr - a jak to zapewnisz to takie

    Przy braku zastrzalow jedyna mozliwosc to jednak solidne zamocowanie slupow
    do samych kotw :(
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 7. Data: 2015-06-25 10:28:29
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

> [...]
    wyfrezowal odpowiedni otwor w osi nogi. Po nalozeniu od gory tylko jakies sruby by

    Sa tez takie wsporniki:

    http://www.valentazt.pl/files/tesarske_kovani/patka_
    pilire.jpg

    Mozna lekko wyfrezowac otwor na te gorna czesc, a dolna po prostu zabetonowac
    (sa pewnie tez wersje do zabetonowania) i bedzie widac tylko pret ale to
    bedzie mialo zdecydowanie najmniejsza odpornosc na przewrocenie sie na
    bok :( W przypadku braku zastrzalow chyba jedyna opcja to wysoki (50cm?),
    szeroki (~10cm?) zabetonowany plaskownik (z obu stron slupa) + przewiercic
    na wylot i na 4 / 6 pretach gwintowanych (jak na wizualizacji) skrecic
    solidnie. Chyba tylko takie mocowanie zastapi zastrzaly, choc bedzie
    najgorsze wizualnie ;(
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 8. Data: 2015-06-25 10:29:52
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 25 czerwca 2015 09:11:56 UTC+2 użytkownik Kris napisał:

    > Jeśli słupie 10x10 wyfrezujesz dziurę średnicy prawie 3 cm to czy nie za bardzo to
    by taki słup osłabiło?

    Na pewno dam troche wiekszy przekroj - dla samego wygladu :)

    > Mam wiatę bardzo podobna do tej "altany" z fotki Adama.

    A z czego masz dach? I czy masz zastrzaly?

    Daj wiecej szczegolow :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 9. Data: 2015-06-25 10:31:25
    Od: albercik <n...@g...pl>

    W dniu 25.06.2015 o 10:23, Adam Sz. pisze:

> [...]
    > Nie pamietam, skad mam te wizualizacje ale to chyba z jakiegos projektu -
    > czyli, ze jakos ta altana musi prosto stac, tylko jak? :-)

    na tych polach z lewej strony widać linki stalowe na krzyż!
    w płaszczyźnie prostopadłej trzymają krokwie + jętki

    > BTW. Spojrzcie na te pierwsza jetke, krokwie i ten element pionowy. Jak sie
    > przyjrzec to jest to niemozliwe do wykonania, zludzenie optyczne :-)

    te przekroje przypominają bardziej deskę niż belkę, więc takie
    prowadzenie materiału jest fizycznie możliwe.

  • 10. Data: 2015-06-25 10:37:48
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    oglegroups.com...

> [...]
    > Nie pamietam, skad mam te wizualizacje ale to chyba z jakiegos projektu -
    > czyli, ze jakos ta altana musi prosto stac, tylko jak? :-)

    Papier (komputer) wszystko przyjmie :-)

    Nie jeden projekt na papierze wyglądał zupełnie inaczej niż gdy ktoś go
    spróbował zrealizować.

    To nie jest tak że się nie da - po prostu zastrzały są standardowym i
    najprostszy rozwiązaniem.

    Ale możesz u góry (tam gdzie słupy łączą się z belkami poziomymi wyfrezować
    w nich gniazda i schować tam długie kątowniki np. 30x30cm o szerokości 5cm i
    grubości blachy 5mm. Będzie "nowocześnie" a nie "góralsko" :-) Tyle że to
    torchę zabawy by takie wzmocnienie ładnie schować a nie raziło w oczy.

    > To raczej nie problem - stopy beda zabetonowane w stopach fundamentowych -
    > na oko mysle ze 30x30 albo nawet wiecej wyjdzie (minimum ile sie uda
    > lopata
    > wykopac ;) i ~1m gleboko.

    30x30 x1 m głębokości ręcznie to będzie kupa zabawy - lepszy świder :-)

    No ale nadal to będzie _stopa_ a nie mur _oporowy_. Na 1m głęboko dokopiesz
    się do granicy przemarzania więc będzie to stabilnie stała i się nie
    zapadnie, ale czy przy wiosennych roztopach gdy wierzchnie 50cm gleby będzie
    miękkie jak plastelina będzie to miało wystarczającą sztywność boczną?

> [...]
    > za specjalnie, choc zawsze mozna pozniej samo mocowanie oblozyc dodatkowym
    > drewnem - optycznie bedzie bardziej "muskularnie" ;)

    Zawsze możesz dać płaskownik _wewnątrz_ belki, Zamiast belki 10x10 dajesz
    10x8 + 10x2. Ta deska 10x2 jest tylko po to by zakryć płaskownik. Z
    odległości wygląda to jak lita belka.

    Pozdrawiam
    Ergie