  • 1. Data: 2015-10-06 22:28:02
    Temat: co z tą pigwą
    Od: Krycha <k...@p...onet.pl>

    Ponawiam moje zeszłoroczne pytanie oraz prośbą o rady.
    Co dolega owocem pigwy?
    Tak wyglądają moje pigwy oraz jabłko:
    https://picasaweb.google.com/110636404017483245604/P
    igwaChora

    Owoce wyglądają jak postrzelone śrutem.
    Te suche, twarde cząstki sięgają w głąb owocu.
    Co widać na zdjęciach.
    Nie jest to raczej parch, jak była sugestia z zeszłego roku.
    Może są jakieś braki składników mineralnych w glebie?
    W przypadku jabłek mówi się o braku wapnia w owocach.
    Czy te objawy na owocach pigwy tez może oznaczać brak wapnia?

    Pozdrawiam, Krycha.

  • 2. Data: 2015-10-06 23:55:04
    Temat: Re: co z tą pigwą
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Tue, 6 Oct 2015 22:28:02 +0200, Krycha napisał(a):

> [...]
    > W przypadku jabłek mówi się o braku wapnia w owocach.
    > Czy te objawy na owocach pigwy tez może oznaczać brak wapnia?

    Nie wiem, co to jest na zewnątrz, ale w środku owoców masz to:
    http://www.e-ogrody.pl/Ogrody/1,113645,17685133,Chor
    oba_grzybowa_na_owocach_drzew_owocowych.html
    Być może to ze środka wylazło kanalikami aż na zewnątrz.

  • 3. Data: 2015-10-07 00:00:28
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Tue, 6 Oct 2015 23:55:04 +0200, Ikselka napisał(a):

> [...]
    oba_grzybowa_na_owocach_drzew_owocowych.html
    > Być może to ze środka wylazło kanalikami aż na zewnątrz.

    ...a im dłużej się przyglądam, tym bardziej jestem pewna.

  • 4. Data: 2015-10-08 00:05:07
    Od: Krycha <k...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-10-06 o 23:55, Ikselka pisze:

> [...]
    oba_grzybowa_na_owocach_drzew_owocowych.html
    > Być może to ze środka wylazło kanalikami aż na zewnątrz.

    Nie. W przypadku moich owoców zniekształcenia owoców są na zewnątrz.
    Owoce są zdeformowane i niewyrośnięte prawidłowo.
    Od strony gniazd nasiennych owoc jest czysty.

    Krycha.

  • 5. Data: 2015-10-08 18:45:32
    Od: "Dirko" <j...@w...pl>

    Użytkownik "Krycha" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Czy te objawy na owocach pigwy tez może oznaczać brak wapnia?

    Hejka. To może być dobry trop ponieważ: wapń uczestniczy w budowie
    ściany komórkowej i wzroście elongacyjnym komórek. Brak albo niedobór wapnia
    w roślinie pojawia się na glebach bardzo ubogich w ten pierwiastek (o niskim
    pH). Zdecydowana większość gleb w Polsce, to właśnie gleby kwaśne. Ale może
    być też spowodowany tym, że występuje on w formach niedostępnych dla roślin,
    albo może być trudno przyswajalny lub w ogóle nieprzyswajalny. Inną
    przyczyną niedoborów wapnia w roślinie może być jego zbyt wolne
    przemieszczanie w roślinie spowodowane spadkiem transpiracji, np. w
    warunkach wysokiej wilgotności powietrza lub intensywnej suszy.
    Pozdrawiam pierwiastkowo Ja...cki

    PS http://www.wrp.pl/wap%C5%84-te%C5%BC-wa%C5%BCny-dla-
    ro%C5%9Blin

  • 6. Data: 2015-10-09 23:16:00
    Od: "Roman" <g...@o...eu>

    Użytkownik "Dirko" napisał w wiadomości grup

> [...]
    przemieszczanie w roślinie spowodowane spadkiem transpiracji, np. w
    warunkach wysokiej wilgotności powietrza lub intensywnej suszy.

    Myślę że zdecydowanie brakuje wapnia.
    W przyszłym roku zastosuj saletrę wapniową.
    Pozdrawiam
    Roman

  • 7. Data: 2015-10-10 13:24:12
    Od: Krycha <k...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-10-09 o 23:16, Roman pisze:

> [...]
    ro%C5%9Blin

    > Myślę że zdecydowanie brakuje wapnia.
    > W przyszłym roku zastosuj saletrę wapniową.

    Dolistnie, czy doglebowo?

    Krycha.

  • 8. Data: 2015-10-10 13:36:12
    Od: Krycha <k...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-10-08 o 18:45, Dirko pisze:
> [...]
    > wapnia w roślinie pojawia się na glebach bardzo ubogich w ten
    > pierwiastek (o niskim pH). Zdecydowana większość gleb w Polsce, to

    Rozsypuję nawóz dolomit na całej działce. Ostatnio przez kolejne dwa
    lata co rok. Na większości działki mam trawnik, szczególnie pod drzewami.
    Zastanawiam sie czy może mieć znaczenie to, że ta pigwa rośnie kilka
    metrów od orzecha włoskiego.
    Na sąsiednie działce rosnie, przekazana przeze mnie sadzonka z tego
    samego siana nasion co moja, i na niej owoce pigwy są bez tej skazy.
    Koleżanka dużo mniej przejmuje sie nawożeniem gleby, a oprysków nie
    stosuje w ogóle.

    Krycha.

  • 9. Data: 2015-10-10 18:58:49
    Od: "Roman" <g...@o...eu>

    Użytkownik "Krycha" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

> [...]

    samego siana nasion co moja, i na niej owoce pigwy są bez tej skazy.
    Koleżanka dużo mniej przejmuje sie nawożeniem gleby, a oprysków nie

    Witam
    To co robisz jest OK, wapń w takiej postaci jest
    gorzej przyswajalne niż w formie azotanowej (saletra).
    Wapno dolomitowe ma większy udział w prawidłowym pH gleby
    a od tego zależy pobieranie wszystkich składników makro i
    mikro elementów.
    Więcej na ten temat masz
    http://www.oczarjk.pl/?act=465
    lub
    https://nawozy.eu/wiedza/vademecum-nawozenia/11/czy-
    rosliny-dokarmiac-dolistnie.html
    i tu
    http://sadinfo.pl/artykuly/32010/305-czy-wapnowanie-
    gleb-jesienia-moze-zaspokoic-potrzeby-pokarmowe-drze
    w-owocowych-na-wapn-wczesna-wiosna.html

    Pozdrawiam
    Roman

  • 10. Data: 2015-10-10 22:32:26
    Od: Krycha <k...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-10-10 o 18:58, Roman pisze:

> [...]
    >
    > i tu
    > http://sadinfo.pl/artykuly/32010/305-czy-wapnowanie-
    gleb-jesienia-moze-zaspokoic-potrzeby-pokarmowe-drze

    Mam co czytać, na kilka najbliższych wieczorów a może i tygodni.
    Na działce mam jeszcze ciągle coś do zrobienia, nie wspomnę o
    przygotowywaniu przetworów.

    Krycha.