  • 1. Data: 2021-02-22 08:55:58
    Temat: dalej zima w Teksasie. skąd oni mają takie ceny za prąd?
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    witam

    w nawiązaniu :

    https://tvn24.pl/biznes/ze-swiata/usa-teksas-po-atak
    u-zimy-duze-podwyzki-cen-pradu-5026043

    i informacje o cenach prądu:
    https://pl.globalpetrolprices.com/USA/electricity_pr
    ices/

    zastanawiam się jak można zużyć prądu za 16 tyś. Ja wiele lat temu
    ogrzewałem stróżówkę, typu kontener, kiosk (wielki) jednym farelkiem.
    Podobnie garaż! z minus 12 na dworze można było 1kw zrobić plus 12 w
    środku.

    Tak tylko pytam, bo sądzę że redaktor, albo cytowana osoba czegoś nie
    dopowiedziały, albo wzięły większy okres czasu do zapłaty (np. rok),
    albo tam jakieś inne prawa panują

    ToMasz

  • 2. Data: 2021-02-22 09:36:25
    Od: budynPL <b...@g...com>

    poniedziałek, 22 lutego 2021 o 08:56:04 UTC+1 ToMasz napisał(a):
> [...]
    > ogrzewałem stróżówkę, typu kontener, kiosk (wielki) jednym farelkiem.
    > Podobnie garaż! z minus 12 na dworze można było 1kw zrobić plus 12 w

    9 dolców za kWh to 33zł. U nas 0,65zł. W związku z tym bez problemu da się zrobić
    horrendalny rachunek.
    Bo zużycia prądu miał miesięcznie tyle co ja.
    Nie maja osłon socjalnych w naszym stylu, nie mają bezpłatnej służby zdrowia, ale
    mogą sobie fundnąć
    kilka lotniskowców. Różnice są spore.

    b.

  • 3. Data: 2021-02-22 09:37:51
    Od: zhbick <n...@s...pl>

    W dniu 22.02.2021 o 08:55, ToMasz pisze:

    > albo tam jakieś inne prawa panują

    Wg dzisiejszej interii albo innego onetu obecnie cena za 1kWh w Teksasie
    osiągnęła wysokość 9$

  • 4. Data: 2021-02-22 10:59:57
    Od: WS <L...@c...pl>

    poniedziałek, 22 lutego 2021 o 09:36:27 UTC+1 budynPL napisał(a):

    > 9 dolców za kWh to 33zł. U nas 0,65zł. W związku z tym bez problemu da się zrobić
    horrendalny rachunek.
    > Bo zużycia prądu miał miesięcznie tyle co ja.

    Tylko do zmiennej ceny prądu muszą mieć liczniki z taką opcją, ale jeśli mają, to
    nabicie takich rachunków jest trywialne.
    Ogólnie tam jest ciepło, klimat podzwrotnikowy wg
    https://pl.qaz.wiki/wiki/Climate_of_Texas
    więc przy cenach prądu 0.1$/kWh nikt się raczej nie bawi w izolacje itp... pewnie
    najtańsze grzejniki elektryczne, które w normalnych warunkach odpala się
    sporadycznie/awaryjnie i nikt cena grzania się nie przejmuje... a tu nagle prąd
    drożeje ~90x a na zewnątrz -20, no i pewnie zanim się wydało, że prąd tak podrożał to
    już trochę zużyli (bo kto co chwilę cenę sprawdza?)
    W sumie takie podejście widziałem na Sycylii, tez tam generalnie ciepło, więc w
    wynajmowanym domu był tylko mały kaloryferopodobny elektryczny grzejniczek na
    ścianie w sypialni i elektryczna drabinka w łazience.

  • 5. Data: 2021-02-22 12:51:52
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 22.02.2021 o 09:37, zhbick pisze:

    > Wg dzisiejszej interii albo innego onetu obecnie cena za 1kWh w Teksasie
    > osiągnęła wysokość 9$
    aha, czyli wzrosła cena kilowatogodziny, a nie kwota _samego_ rachunku
    za prąd.
    Rozumiem, popieram wolny rynek, ale na serio mieli taki zapis, że cena
    prądu może wzrosnąć bez konieczności zaakceptowania podwyżki po stronie
    klienta? Na serio?

    ToMasz

  • 6. Data: 2021-02-22 13:41:48
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan ToMasz napisał:

    > Rozumiem, popieram wolny rynek, ale na serio mieli taki zapis, że
    > cena prądu może wzrosnąć bez konieczności zaakceptowania podwyżki
    > po stronie klienta? Na serio?

    Na serio. Amerykanie mają bardzo mało doświadczeń z wolnym rynkiem
    działającym w sytucji istnienia *naturalnie* ograniczonych zasobów.
    A już Teksańczycy zwłaszcza. Już kilka razy się na tym przejechali.
    Nie cała ekonomia rządzi się takimi samymi prawami, jak wypas bydła
    na bezkresnych pastwiskach.

    Jarek

    --
    In the southern part of Texas
    Near the town of San Antone

  • 7. Data: 2021-02-22 14:00:32
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 22/02/2021 08:55, ToMasz wrote:
    > albo tam jakieś inne prawa panują

    Panuje wolny rynek bez złej UE. Następnym razem jak ktoś z Konfederencji
    będzie bredził o wolności gospodarczej, pamiętaj o tym, jak wygląda
    wolność w praktyce dnia codziennego.

  • 8. Data: 2021-02-22 18:22:05
    Od: ddddddddddddd <d...@f...pl>

    W dniu 22.02.2021 o 13:00, heby pisze:

    > Panuje wolny rynek bez złej UE. Następnym razem jak ktoś z Konfederencji
    > będzie bredził o wolności gospodarczej, pamiętaj o tym, jak wygląda
    > wolność w praktyce dnia codziennego.

    ciekawe, nie ma tam ofert ze stałą ceną? wątpię.

    Lukasz

  • 9. Data: 2021-02-22 19:23:57
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 22/02/2021 18:22, ddddddddddddd wrote:
    > ciekawe, nie ma tam ofert ze stałą ceną?

    Są. Teraz ludzie doczytali na czym polega ich najtańszy dostawca
    wolorynkowy. Przy świeczkach doczytali, niektórzy właśnie tracą
    "oszczędności życia" dzięki niewidzialnej ręce rynku która przywaliła
    ich prosto w głupi łeb.

    Tak, są takie oferty. "Trzeba było się ubezpieczyć od powodzi na
    Saharze" a przecież nikt tego nie robi, bo po co, a ponadto lokalny
    dostawca prądu, w sąsiednim garażu, był tańszy o pół centa.

    https://www.washingtonpost.com/nation/2021/02/21/tex
    as-high-electric-bills/

    The state's unregulated market allows customers to pick their utility
    providers, with some offering plans that allow users to pay wholesale
    prices for power. Variable plans can be attractive to customers in
    better weather, when the bill may be lower than fixed-rate ones.
    Customers can shift their usage to the cheapest periods, such as nights.
    But when the wholesale price increases, the variable plan becomes the
    worst option.

    Ciekawe kto będzie temu winny. Szczególnie jestem ciekaw opinii rednecków.

  • 10. Data: 2021-02-22 19:25:27
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 22.02.2021 o 14:00, heby pisze:

    > Panuje wolny rynek bez złej UE. Następnym razem jak ktoś z Konfederencji
    > będzie bredził o wolności gospodarczej, pamiętaj o tym, jak wygląda
    > wolność w praktyce dnia codziennego.
    nie masz racji. Jeśli ktoś dostaje niekorzystną umowę, ma pełne prawo
    jej nie podpisać. Tak było z naszymi frankowiczami, tak jest - o ile to
    prawda- z amerykanami którzy jakoby nie musieli być informowani o
    podwyżce. No przecież taka klauzula musi być w umowie. ja bym to
    zakolorował na czerwono i zapytał jak to rozumieć? Czy sprzedawca prądu
    może sobie dowolnie zmieniać cenę? Czy w zależności od czegoś, co moge
    sprawdzić? Umowa nie może być loterią, a łatwiej jest prasie wskazywać
    biednych teksańczyków, niż głupich teksańczyków. Wystarczyło kupić sobie
    za 100usd agregat prądotwórczy i byłoby po sprawie.

    ToMasz