  • 11. Data: 2020-01-10 19:18:40
    Temat: Re: dobudowanie wiaty z boku domu - konstrukcja
    Od: abomito <a...@w...pl>

    Witam.
    Tak piszę bo widzę tylko co, co widzę, a reszty się domyślam
    Tak na oko patrząc, to wiata będzie miała jakież 3x8 metrów.Z belko 14x14
    policz, jak siła będzie działała na szpilki, którymi ją przyszpilisz do ściany.
    Dolicz dżwignię, jeśli nie będziesz dociągać belkę do ściany. A nie będziesz, bo
    przeciętny styropian ma 15-20 cm grubości a belka tylko 14. Dodatkowo warto odsadzić
    ją od ściany o 1 cm, żeby była wymiana-nie tylko powietrza, ale i pary. I nawet,
    jeśli dał szpilkę co pół metra za po drugiej stronie muru dał przylegającą podobną
    belkę to i tak ugięcia byś nie uniknął-no, chyba że masz nad szpilkami jeszcze
    betonową belkę.Bo inaczej to mur się może unieść-dolicz parcie wiatru czy śniegu.
    Belka podparta na słupach wiele tych kłopotów ograniczy.
    Ale ja wolałem nie mocować belek do gruntu. Szpilki były z jednej strony zakotwione
    w gruncie, a w belkach były wywiercone 40 cm otwory, w których były włożone szpilki.
    Nawet, jeśli wiatr podniesie ją do góry to wrócą na miejsce. No i jeszcze pokrycie.
    Ja mam werandę od południa. Początkowo miała być pokryta przezroczystym plastykiem,
    ale zmieniłem zdanie. Jedno- widziałem taki dach po gradobiciu. No wiem, że duży grad
    rzadko się zdarza, ale tam akurat mieli to szczęście. Całe pokrycie do wymiany. A
    oprócz tego- okazało się, że tam nie dało się siedzieć. Każdy z ludzi u których
    widziałem takie werandy mieli jeszcze różne żaluzje, które były rozciągane pod
    dachem.
    Ja u siebie dałem boazerię a potem na folii i łatach blachę. Może i nie jest to super
    ładnie, ale całkowicie funkcjonalnie.
    Pozdro. abomito

  • 12. Data: 2020-01-10 19:48:46
    Od: uciu <a...@g...com>

    Dzieki z info.
    Najsensowniej wychodzi mi wolno stojąca oddalona o ok 5cm od ściany budynku.
    Na elewację budynku dam tylko blachę zachodzącą na pokrycie wiaty.

    Wiata będzia miała 6x3m i planuje postawić ją na 6 słupach (może dam 8.
    Na usztwnienie porobię po bokach krzyże jak zrobiłem na altance
    (widać je przez szczeble:
    https://forum.muratordom.pl/attachment.php?attachmen
    tid=434167&d=1567403572
    https://forum.muratordom.pl/attachment.php?attachmen
    tid=434164&d=1567403536

    Pokrycie najbardziej by mi pasowała dachówka jak na chłupie ale boję się cieżaru.

    Czekamy na wiosnę :-)

    Dzieku
    uciu

  • 13. Data: 2020-01-10 20:02:55
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu piątek, 10 stycznia 2020 19:48:48 UTC+1 użytkownik uciu napisał:
    > Pokrycie najbardziej by mi pasowała dachówka jak na chłupie ale boję się cieżaru.

    ze wzgledów estetycznych na takie budki daje się solidne przekroje typu 14x14, 12x12
    - a na nich możesz położyć czołg a nie tylko dachówkę.

    b.

  • 14. Data: 2020-01-10 20:03:39
    Od: Kris <k...@g...com>

    >Pokrycie najbardziej by mi >pasowała dachówka jak na >chłupie ale boję się cieżaru.

    Mam wolnostojąca wiatę 30 m2(6,5x ponad 4 m). 4 słupy, dach płaski o niewielkim
    pochylenia- 50cm różnicy wysokości na szerokosci 4-4,5m.
    Pokryta dachówką betonową
    Z 10 lat już stoi

  • 15. Data: 2020-01-12 17:30:46
    Od: Sir_Robak <s...@o...pl>

    W dniu 2020-01-09 o 21:14, collie pisze:
    > I ktoś tu już przytomnie zauważył, że
    > przyczepienie wiaty do budynku, może być potraktowane
    > przez nadgorliwego urzędnika jako powiększenie powierzchni
    > użytkowej domu.

    i nie "może" a na pewno ;) -> czytaj rozbudowa budynku ;)

    Robak

  • 16. Data: 2020-01-12 17:36:42
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu niedziela, 12 stycznia 2020 17:30:43 UTC+1 użytkownik Sir_Robak napisał:

    > i nie "może" a na pewno ;) -> czytaj rozbudowa budynku ;)
    >
    > Robak

    nie wymyslajcie, wiata podlega przepisom dotyczącym wiaty, a tam nie ma zapisów zeby
    była np. wolnostojąca.
    "Jakie wiaty buduje się bez żadnych formalności? Zgodnie z prawem budowlanym
    pozwolenia ani zgłoszenia nie wymaga budowa: ,,wiat o powierzchni zabudowy do 50 m2,
    sytuowanych na działce, na której znajduje się budynek mieszkalny lub przeznaczonej
    pod budownictwo mieszkaniowe, przy czym łączna liczba tych wiat na działce nie może
    przekraczać dwóch na każde 1000 m2 powierzchni działki"."

    b.

  • 17. Data: 2020-01-12 18:18:01
    Od: Kris <k...@g...com>

    >i nie "może" a na pewno ;) -> czytaj rozbudowa budynku ;)

    Robak nie pisz bzdur

  • 18. Data: 2020-01-12 20:02:48
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2020-01-12 o 17:36, Budyń pisze:

    > nie wymyslajcie, wiata podlega przepisom dotyczącym wiaty, a tam nie ma zapisów
    zeby była np. wolnostojąca.
    Bo domyślnie jest mowa o wolnostojącej.

> [...]
    pod budownictwo mieszkaniowe, przy czym łączna liczba tych wiat na działce nie może
    przekraczać dwóch na każde 1000 m2 powierzchni działki"."
    A związana z budynkiem jest rozbudową budynku bo następuje zmiana
    konstrukcji.
    Więc sam nie wprowadzaj w błąd.

    --
    Janusz

  • 19. Data: 2020-01-12 21:13:29
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu niedziela, 12 stycznia 2020 20:02:49 UTC+1 użytkownik Janusz napisał:

    > Bo domyślnie jest mowa o wolnostojącej.

    domyslnie to: wolne sądy!

> [...]
    przekraczać dwóch na każde 1000 m2 powierzchni działki"."
    > A związana z budynkiem jest rozbudową budynku bo następuje zmiana

    https://sip.lex.pl/orzeczenia-i-pisma-urzedowe/orzec
    zenia-sadow/ii-sa-rz-319-19-definicja-wiaty-wyrok-wo
    jewodzkiego-522792272
    "wiata [w tej sprawie] nie jest budowlą wolnostojącą, co jednak nie wyklucza
    stosowania art. 29 ust. 1 pkt 2c u.p.b., który nie zastrzega - jak czyni to art. 29
    ust. 1 pkt 2 u.p.b. - że zwolnienie z obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę
    dotyczy wyłącznie wiat wolnostojących. Jest zatem oczywiste, że zakres stosowania
    art. 29 ust. 1 pkt 2c u.p.b. obejmuje tak wiaty wolnostojące, jak i takie, które tego
    przymiotu nie posiadają."

    cieszesiezemoglempomóc :)

    b.

  • 20. Data: 2020-01-12 21:39:22
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2020-01-12 o 21:13, Budyń pisze:

> [...]
    art. 29 ust. 1 pkt 2c u.p.b. obejmuje tak wiaty wolnostojące, jak i takie, które tego

    Nadzór budowlany i wydział architektury maja inne zdanie na ten temat.

    --
    Janusz